TEST: Seat Tarraco FR 2.0 TSI 245 – športový či rodinný?
Najväčší model španielskej značky dostal vrcholný agregát od bratského Kodiaqu RS. Nie nie, nejde o naftové biturbo, ale o poctivé TSI-čko. My sme si v našom teste overili, ako so športovou RS technikou jazdí.
FR-ko na prvý pohľad
Ihneď na prvý pohľad je jasné, že nejde o štandardné Tarraco. Totižto verzia FR skrýva špecifickú prednú masku chladiča, rozšírené plastové lemy blatníkov s čiernym olemovaním, spojler na veku batožinového priestoru a špecifický difúzor s dvojicou záslepiek, ktoré imitujú koncovky výfuku. Samozrejmosťou je, že plastové časti na spodnej častí dverí dostali lakovanie vo farbe karosérie.
Perfektne vyzerajúci dizajn dopĺňajú dvojfarebné disky kolies s rozmerom 255/45 R19. Síce sú v ponuke aj o palec väčšie disky, no myslím si, že tieto konkrétne 19-tky sú ideálom ku pohodliu na slovenských cestách a zároveň nie sú utopené v tak majestátnej karosérii. Dokonca, ešte k tomu aj dobre vyzerajú.
➡️ NEPREHLIADNITE: Otestovali sme Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
Koncernový interiér
FR-ko vnútri spoznáte vďaka vynikajúcim športovým sedadlám s dostatočným bočným vedením, ktoré sú obšité červenou niťou. Veľmi sa mi páči skosený volant, ktorý má ideálnu hrúbku venca s agilne rozloženými hardvérovými ovládačmi. Po bočných stranách obsahoval vybratie na ruky s perforovanou kožou. Palubná doska je konzervatívna a jednoduchá. Kombinuje displej infotainmentu s veľmi dobrou grafikou a po menšej adaptácii aj prehľadným a jednoduchým ovládaním. Našťastie, nájdeme tu aj samostatný panel klimatizácie s dotykovými ovládačmi. Trošku ma mrzí, že zmizli hardvérové otočné ovládače, pretože v novej dotykovej koncepcii nevidím žiadnu pridanú hodnotu.
Neviem si pomôcť, no spracovaním pripomína Tiguan. Tým chcem povedať, že všetko je kvalitne spracované, použitých je množstvo mäkčených plastov, avšak na druhú stranu, pri výplňach dverí mohol Seat použiť viac španielskej tvorivosti tak, ako v prípade menšej Atecy a ísť si viac svojou vlastnou cestou.
Kodiaq RS, teš sa!
Najvýkonnejší agregát, dvojspojková prevodovka, pohon oboch náprav a adaptívny podvozok. To sú veľmi dobré predpoklady pre kvalitné jazdné vlastnosti. Pod kapotou Tarraco sa ukrýva poctivé 2-litrové TSI-čko o výkone 180 kW / 245 konských síl a 370 Nm krútiaceho momentu. Poháňané sú obe nápravy skrz 7-stupňovú DSG prevodovku. Vďaka tomu dokáže až 1749 kg vážiace auto akcelerovať z 0 na 100 km/h len za 6,2 sekundy s maximálnou rýchlosťou 228 km/h.
Síce tento motor poznáme z Golfu GTI či Octavii RS, tak som nemal pocit, že by bol naladený agresívne. Áno, výkonu je dostatok, avšak 2-litrové TSI pracuje veľmi lahodne a výkon dávkuje plynulo. S automatom si nesmierne rozumeli, keďže pri normálnej jazde ani nebolo cítiť, kedy vôbec prevodovka zaradila stupeň. Ak som však na plynový pedál tlačil, motor vo svojich optimálnych otáčkach ukazoval svoj pravý potenciál zo športových koncernových bratov.
Spotreba
Najsilnejší dvojliter by som neradil k úsporným motorom. Hmotnosť 1749 kilogramov je veľká, ale menšia chuť do benzínu by mu bodla. Totižto v mestskej premávke Seat atakuje hranicu 11 l / 100 km, mimo mesta na okresných cestách viete podliezť 8 l / 100 km a pri diaľničných tempách by som spotrebu zaokrúhlil na rovných 10 litrov. Ak však začnete využívať potenciál motora, ktorý je markantný, tak spotreba letí bez problémov nad 15-litrovú hranicu.
Jazda
Naše Tarraco dopĺňal adaptívny podvozok, skrz ktorého som intenzívne cítil zmeny v naladení. V comforte bol podvozok jemný, lahodne nastavený a krásne dokázal hltať nerovnosti. Nebol uplávaný, veď predsa nejde o štandardné Tarraco ale o verziu FR, ktorá už niečo znamená. Ak som zvolil športové naladenie, celé auto stuhlo, cez volant som pekne cítil vozovku. Keď sme už pri tom volante, progresívne riadenie v tak veľkom aute dáva úplne iný zmysel. Len 2 otočenia volantom medzi krajnými polohami je famózne, pri parkovaní ani nehovorím, kde tá manipulácia s vozidlom je na jednotku.
Keď si chcete FR-ko užiť, dá vám presne to, čo očakávate. Aj v kopci motoru nedochádzal dych, stále dokázal disponovať dostatočnou dávkou výkonu. V zákrutách sa Seat len mierne nakláňal, skôr je nedotáčavé ako pretáčavé, keďže technicky ide o staršiu generáciu pohonu oboch náprav. Ak ho však dlhšie podržíte v nedotáčavom šmyku, prekvapivo hodí na zadnú nápravu veľkú porciu výkonu, kedy sa zadok krásne odlepí. Bol som unesený, aký jazdný zážitok vie ponúknuť veľké, za príplatok až 7-miestne SUV.
Záver a cena
Seat Tarraco FR 245 je môjho srdca šampión. Vynikajúce jazdné vlastnosti, famózny look a prijateľnú cenu vie len máloktorá automobilka skĺbiť. Je praktické, rodinne založené a poskytuje dostatočnú dávku výkonu pre kohokoľvek. Podľa môjho názoru ide o lacnejší Kodiaq RS s atraktívnym španielskym dizajnom.
A aká je tá prijateľná cena? V zľavnenom balíku Family štartuje Tarraco na cenovke 27 540 eur s benzínovou 1.5-kou a 6-stupňovým manuálom. Vezia FR ľahko prekročí 37 000 eur a plnotučný benzínový dvojliter s 245 koňmi dostanete za 39 050 eur.
Foto: Samuel Zaťko