TEST: Škoda Enyaq Coupe RS – to najvýkonnejšie z portfólia Škody
Zimné obdobie sa nám začalo naplno prejavovať, teplota sa pomaly preklápa do záporných hodnôt a sneh začína pridávať vrásky na tvárach cestárov. Ideálny čas na štvorkolku? Prípadne na poriadne prísne otestovanie reálneho dojazdu elektromobilu? A čo tak obidve tieto varianty dokopy? Spoločnosť Automax Plus nám opäť zapožičala ďalší kúsok a veru že nie hocijaký. Do rúk sa nám dostala najvýkonnejšia Škoda súčasnosti – model Enyaq Coupe RS. Ako sa s ním jazdí počas zimy a aký je reálny dojazd?
Predstavenie
O dizajne exteriéru sa asi nemá zmysel rozpisovať, je to subjektívne, a nie je možné ponúknuť len jeden pohľad. Za nás je však Enyaq Coupe veľmi pekné auto s atraktívnou líniou a elegantnými tvarmi a sme toho názoru, že aktuálne je to najkrajší model v portfóliu mladoboleslavskej značky. Ako už bolo spomenuté, nie len najkrajší model, ale zároveň aj najvýkonnejší. Enyaq Coupe RS disponuje dvoma elektromotormi (jeden na každej náprave), čím poskytuje vozidlu pohon všetkých štyroch kolies a výkon až 220 kW (299 koní).
Elektromotor na zadnej náprave je v prevádzke neustále, predný elektromotor sa zapína v prípade potreby. Pod podlahou vozidla je uložená batéria s kapacitou 82 kWh, ktorú môžete nabíjať aj jednosmerným prúdom s výkonom až 135 kW. Zaujímavosťou je, že emblém „RS“ už nenájdete v zadnej ani prednej časti vozidla, ako sme boli doteraz zvyknutí. To, že sa jedná o model RS, spoznáte podľa červenej lišty na zadnom nárazníku. Už v základnej výbave na vás čaká podsvietená predná maska s názvom Crystal Face v spojení s Full LED Matrix svetlometmi, ktoré svietia a tieňujú naozaj skvele. Čo sa týka dodatočnej konfigurácie, veľa možností už nebudete mať, nakoľko základná výbava je veľmi bohatá.
Ako jazdí (takmer) 300 elektrických koní?
V skratke vysvetlené – svižne, ale krátko. A prečo krátko? Plný výkon je k dispozícii totižto len od 88 percent nabitia batérie. Pod túto hodnotu výkon mierne klesle. Netreba sa ale báť, nie je to závažný pokles, pri okamžitej akcelerácii je to takmer na nerozpoznanie a pri štartoch z miesta (0 – 100 km/h) sa bavíme o strate menej ako jednej sekundy. Oficiálne zrýchlenie z 0 na 100 km/h, ktoré udáva Škoda, je 6,5 sekundy. Nám sa však počas testu podarilo namerať veľmi solidných 6,2 sekundy a to sme nemali ideálne podmienky (nízka teplota, zimné pneumatiky, vlhká cesta).
V infotainmente máme na výber až 6 jazdých režimov: Eco, Comfort, Normal, Sport, Traction a Individual. V každom z nich je určitý rozdiel, niekedy však iba nepatrný. Počas testovania spotrieb sme vždy jazdili v režime Normal (ktorý je vždy po „naštartovaní“ predvolene zapnutý), o tom však neskôr. Režim Eco je citeľne priškrtený a plný výkon teda očakávať nemôžeme. V móde Sport s nastavením trakcie ESC Sport vás pustí Enyaq aj do mierneho powerslidu. Netvrdíme, že je to driftovacie náradie, to určite nie, ale miernu pretáčavosť vyvolať dokážete. Určite treba vyzdvihnúť výbornú trakciu, a to na hocijakom povrchu a za hocijakého počasia.
Aj keď sa pýši Enyaq Coupe plaketou „RS“, nemôžeme ho nazvať rýdzo športovým. Pohotovostná hmostnosť 2,3 tony a bubnové brzdy vzadu nie sú zrovna ideálnou kombináciou na ostrú jazdu. Ak sa však máme baviť o komforte, testované vozidlo nás príjemne prekvapilo. Napriek tomu, že bolo obuté na príplatkových 21-palcových pneumatikách, nerovnosti filtrovalo veľmi pekne. Aj v režime Sport bola jazda stále príjemná a nerovnosti boli pohlcované s úplnym prehľadom.
Asistenčné systémy
Asistenčné systémy a automatizácia jazdy sú jednými z najväčších predností RS-kového Enyaqu. Keby mám zjednodušene opísať jazdu, tak napíšem, že sa dá väčšinu času jazdiť bez použitia brzdového pedálu. Auto neustále monitoruje premávku a prispôsobuje svoju rýchlosť. Nie však otravne a prílišným brzdením ako býva často u áut zvykom – je to veľmi plynulé a takmer vždy som to nechal na auto. Keď sa blížite do kruhového objazdu, do križovatky alebo do obce, auto začne pekne rekuperovať (podľa nastavenej intenzity). Ak vám to zrovna nevyhovuje, stačí ťuknúť do pedálu akcelerátora a rekuperácia sa zmení v podstate na voľnobeh.
Interiér
Hneď na úvod by som rád vyzdvihol interiér ako taký. Po nastúpení sa cítite doslova až prémiovo. Pri konfigurácii sú na výber len dve vyhotovenia interiéru: RS Suite a RS Lounge. Náš kúsok mal prvý z menovaných interiérov a v praxi to znamená kožené sedadlá a kožený poťah dverí a bočného panelu. Športové sedadlá s emblémom RS a bočným vedením dodávajú pocit istoty v dynamických prejazdoch zátačkami, no zároveň sú skvelou oporou na dlhšie trasy. Okrem vyhrievania disponujú aj masážnou funkciou (iba sedadlo vodiča).
Čo mi trochu vadilo, bol vystúpený stredový panel, ktorý uberá priestor pre koleno. Kvôli tomu som si musel sedadlo posunúť dozadu viac, ako som zvyknutý. V prípade, že si bude chcieť toto vozidlo kúpiť človek, ktorý meria dve metre, určite mu to bude robiť problém.
V nočných hodinách určite poteší ambientné osvetlenie prostredníctvom ktorého si môžete meniť rôzne farby. Obrazovka infotainmentu je dostatočne veľká a čitateľná, niekedy však dá poriadne zabrať. Infotainment potrebuje pár dní cviku, pokiaľ si naň človek zvykne. Na veľa vecí sa dá dostať cez rôzne skratky, no fyzické ovládače pre klímu a hlasitosť by určite potešili. Miernou nevýhodou je, že si vozidlo nepamätá naposledy zvolený jazdný režim a ani zapnuté/vypnuté asistenčné systémy. Celkové hodnotenie interiéru je pozitívne, vypracovanie je na pomery Škody veľmi dobré.
Absolútnym highlightom interiéru je head-up displej s rozšírenou realitou. Premietanie navigácie je na úrovni luxusnejších vozidiel a to nepreháňame. Rozšírená realita sa zobrazuje aj pri zapnutom adaptívnom tempomate, ktorá indikuje vozidlá vpredu podľa toho, ako ďaleko sa od nich nachádzame a takisto nás upozorňuje aj na jazdné pruhy. Za toto má Škodovka palec hore!
Nabíjam, nabíjaš, nabíjame
V tejto časti recenzie sa dostávame ku kameňu úrazu nášho vozidla. Počas týždenného testu sme museli navštíviť nabíjačku 6-krát. Počasie nám nehralo do karát, nakoľko sa teploty pohybovali okolo nuly a my sme si radi zapli vyhrievanie volantu, či sedadiel. Na diaľnici sa pri povolenej 130-ke ustáli spotreba na 25 kWh. Pri normálnej jazde okreskami s občasným obehnutím vozidiel treba rátať so spotrebou okolo 21 kWh. Ak si chcete dopriať poriadne ostrú jazdu, nie je problém prekročiť 30 kWh.
Podľa WLTP je priemerná spotreba tohto modelu 15,7 – 16,3 kWh. Takáto hodnota je doslova nereálna, a v bežnom živote s bežným používaním bez odmedzení viete jazdiť dlhodobo za 22 – 23 kWh. Takáto spotreba vám však nedá viac ako 350 kilometrov dojazdu. V ideálnych podmienkach a s veľmi ľahkou nohou si doprajete dojazd 400 km. Keď sme tlačili na pílu, dojazd nebol ani 300 km. A pokiaľ budete nabíjať na verejných nabíjačkách, a nie z domáceho wallboxu, prevádzka Enyaqu Coupe RS vás vyjde približne ako trojlitrový šesťvalcový spaľovací motor.
Záver
Veľmi ťažko sa uzatvára táto recenzia s jednoznačným verdiktom. Týždeň strávený s Enyaqom Coupe RS nás veľmi bavil. Elektrická jazda je neskutočne hladká a príjemná, okamžité zrýchlenie je návykové, a v interiéri sa cítite ako v nejakej VIP lóži. Našli sme tu určite viac pozitív ako negatív, avšak vždy je tam to „ale“. V tomto prípade je to dojazd, ktorý je na dlhšie cesty nedostatočný. Veríme, že časom sa dojazd RS-kového Enyaqu zvýši, a potom už bude stáť toto vozidlo za zváženie.
Náš testovaný kúsok sa s jeho príplatkovou výbavou vyšplhal bez „pár drobných“ na 70 tisíc eur. Ako sme písali na začiatku recenzie, nie je to iba NAJvýkonnejšia a NAJkrajšia Škodovka, ale aj NAJdrahšia. Ak vás tento konkrétny kúsok zaujal, viac sa o jeho výbave, kilometroch a cene dozviete na tomto linku.
Technická špecifikácia
Enyaq Coupé RS iV | Q4 50 e-tron Sportback | ID.5 GTX | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 38 | 38 | 38 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 135 | 125 | 135 |
Dojazd výrobca/test | 502/350 (zima) | 485 / 481 | 479 / 390 |
Výkon motora (kW/k) | 220 / 299 | 220 / 299 | 220 / 299 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 460 | 460 | 460 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 16.3/23 (zima) | 19,0 / 18,2 | 19,0 / 18,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2264 | 2210 | 2211 |
Objem batožinového priestoru (L) | 570 | 535 | 543 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 180 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6.5 | 6,2 | 6,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 64 010/70 000 | 59 900 / 77 324 | 60 080 |