TEST: Škoda Scala 1.0 TSI – ideálna voľba
Kompaktný model z českej dielne je postavený na platforme Volkswagenu Polo, avšak s dlhším rázvorom. Priestorovo má však bližšie k väčšiemu Golfu, no stále za rozumnú cenovku.
Dizajn
Aj napriek tomu, že na trh prišla Scala v roku 2018, stále má čo zákazníkom ponúknuť. Jej nadčasový dizajn vyzerá stále dobre. V našom prípade ide o strednú výbavu, ktorá ponúka základné ledkové predné svetlomety. V stretávacom režime svietia bravúrne, v diaľkovom režime sa pripájajú halogénové svetlomety. Tejto kombinácie som sa bál, no ich dosvit je absolútne dostačujúci. Škoda Scala ako prvý model značky mal dynamické smerovky, ktoré dotvárali unikátny vzhľad.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Mercedes-Benz S580 e – luxusná limuzína za vyše 170 000 € s 510 koňmi a 100 km elektrickým dojazdom
Väčšia Fabia
Po usadnutí dovnútra je vám okamžite jasné, že koncepcia palubnej dosky, s ktorou mimochodom prišla Scala ako úplne prvá, je použitá aj v sesterskej Fabii. Veľmi sa mi páči, v akej konkrétnej konfigurácii je, pretože z môjho pohľadu ide o dokonalý kompromis medzi cenou a výbavou. Pred vodičom sa nachádzajú analógové budíky so stredovým displejom, ktoré sú detailne čitateľné a absolútne postačujúce. Za virtuálne budíky by osobne nepriplácal. Volant prešiel faceliftom, pretože s modelovým rokom 2022 sa nesie ruka v ruke aj nová koncepcia volantu, ktorý prišiel s Octaviou 4. generácie, no postupne sa dostáva do všetkých ostatných modelov značky. Dizajnovo mi príde oveľa krajší a z hľadiska ergonómie príjemný s intuitívnym ovládaním.
V strede palubnej dosky dominuje 8-palcový displej infotianmentu aj s funckiou Apple CarPlay či Android Auto. Nesmie chýbať ani dvojzónová automatická klimatizácia s otočnými ovládačmi. Opäť skvelé riešenie, na ktoré nedám dopustiť. Vo výbave Ambition kraľuje aj vyhrievanie predných sedadiel či volantu, čo oceníte najmä v zimných mesiacoch.
Priestorovo čaruje
Aj keď je Scala na rovnakej platforme ako modely Kamiq či Fabia, priestorovo v druhom rade je to neporovnateľné. V dvoch spomenutých modeloch je sedenie vzadu skôr núdzové, respektíve pre plnohodnotne dospelého človeka len na kratšie vzdialenosti. V Scale? Tam by som si vedel predstaviť cestovať na akúkoľvek vzdialenosť v štvorčlennej posádke dospelých ľudí. Jednoducho priestor na hlavu, kolená alebo priestor na chodidlá je postačujúci, aj keď je sedadlo vodiča v najnižšej polohe. Škoda tvrdí, že model Scala ponúka najväčší batožinový priestor vo svojej triede. S objemom 467 litrov, čo je mimochodom o 80 litrov viac ako má Golf, a simply clever odkladacími priestormi a riešeniami je naozaj na vrchole segmentu.
Výkonovo dostačujúci
Škoda Scala je dostupná výhradne s dvojicou motorizácii. Základ tvorí jednoliter, vrchol ponuky štvorvalcová 1.5-ka a ponúkajú od 95 až po 150 konských síl. Nami testovaný kúsok poháňa zlatá stredná cesta, teda silnejšie naladený 1.0 TSI o výkone 81 kW (110 koní) a 200 Nm krútiaceho momentu. Spriahnutý je so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a poháňa výhradne prednú nápravu. Výkonový deficit som nepociťoval, najmä keď som jazdil sám. Motor sa pekne opiera o krútiaci moment v spodnom pásme otáčok, čím pôsobí mrštným dojmom. Od trojvalca netreba očakávať, že bude trhať asfalt, no pre bežnú jazdu je príjemným spoločníkom. Manuálna prevodovka sa vyznamenala presnými dráhami, ktoré tam pekne padali. Osobne som väčším zástancom automatickej prevodovky, ale keďže táto konkrétna Scala je voľbou rozumu, vyhráva lacnejší manuál.
Úsporný
Metodika merania WLTP papierovo dosahuje parametre spotreby v rozmedzí 5,2 – 5,6 l/100 km. Nám sa podarilo pri diaľničnej 130 km/h spotrebovať 6,5 l / 100 km a na okresných cestách hlboko pod 5 litrov. Po celotýždňovom teste sa nám spotreba ustálila na hodnote 5,8 l / 100 km. Otázkou však ostáva benzínová 1.5-ka, ktorá je takmer rovnako úsporná, poskytuje o 40 konských síl viac a je nesmierne kultivovaná, no o 1800 eur drahšia.
Dobrá jazdné vlastnosti Fabie
Základom komfortnej jazdy je z vysokej miery aj obutie. V našom prípade Scala obúvala 17-palcové disky kolies s profilom 50 mm. Aj na rozbitých cestách sa správa veľmi plynulo a komfortne, mäkko naladený podvozok zvláda pohltiť drvivú väčšinu slovenských nerovností. Aj napriek tuhej zadnej náprave som nepociťoval odskakovanie nápravy. Ani pri svižnejších prejazdoch zákrutami sa nespráva nepredvídavo. Vďaka ľahkému jednolitru na prednej náprave naozaj ochotne poslúcha smerovanie volantu a vďaka mäkkému podvozku predvídavo kopíruje vozovku s miernymi náklonmi. Klobúk dolu patrí aj strmému a pomerne presnému riadeniu, ktorý dodáva pocit istoty.
Záver
Škoda Scala je slovenský ideál. Za dostupnú cenu ponúka stále nadčasový dizajn, staré dobré riešenia v interiéri (otočné ovládače klimatizácie), no najmä poriadnu porciu priestoru, za ktorý by sa nehanbili ani väčší koncernoví súrodenci. Dokonca je možnosť zvoliť aj perfektnú 1.5 TSI s vynikajúcim chodom a spotrebou. Cenovka Scaly začína na 16 390 eur, so silnejším jednolitrom na 17 320 eur. Nami testovaný kúsok viete mať za 18 510 eur, no ak túžite po skvelej 1.5-ke, treba si pripraviť najmenej 20 310 eur.
Technická špecifikácia
Škoda Scala | Škoda Fabia | Volkswagen Golf | |
Motor/palivo | 1,0 TSI /benzín | 1,0 TSI /benzín | 1,0 TSI /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 999/3 | 999/3 | 999/3 |
Výkon motora (kW/k) | 81/110 | 70/95 | 81/110 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 200 | 175 | 200 |
Prevodovka | Manuálna 6-st. | Manuálna 5-st. | Manuálna 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,0/5,9 | 5,0/5,7 | 5,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1216 | 1122 | 1311 |
Objem batožinového priestoru (L) | 467 | 380 | 381 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 202 | 195 | 202 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,0 | 10,6 | 10,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 16 390 | 12 560/16 426 | 23 090 |
Foto: Samuel Zaťko