TEST: SsangYong Musso Grand – nezľakne sa žiadnej úlohy!
V našej redakcii sme po prvý raz privítali auto typu pick-up. Na tento moment som sa úprimne tešil a dlho som rozmýšľal akým štýlom poňať tento test. Rozhodol som sa teda popísať dizajn exteriéru, komfort interiéru a pocity z jazdy tak, ako tieto aspekty popísali ľudia, ktorých som v SsangYongu Musso Grand odviezol.
Dizajn Exteriéru
Nech som sa spýtal hoc koho, vždy som dostal asi takúto odpoveď: „Fú to je riadne obrovské auto!“ Musso naozaj pôsobí veľmi robustne a muskulárne, presne tak ako by každý pick-up mal vyzerať. Dizajn tohto pracovného SsangYongu ľudia prirovnávali napríklad k Mercedes-Benz triedy X.
Kvalita spracovania interiéru
Potom čo sa ľudia vynadívali na obrovské, vonkajšie rozmery nastúpili do veľmi priestranného interiéru, sám som mal problém s nastavením vnútorného spätného zrkadla. Nik z pasažierov nemal núdzu o priestor na nohy či hlavu. Jediný, ani nie problém, skôr nezvyk, bola absencia batožinového kufra. Preto som na prevoz kufra a batohu využil priestor pod zadnými sedadlami.
Použité materiály boli v porovnaní s Tivoli oveľa mäkšie a príjemnejšie. Cestujúci si taktiež veľmi pochvaľovali sedenie, avšak to bolo pre mňa opäť trocha plytké. Interiér je dobre odhlučnený na mestské a terénne využitie. Na diaľnici však už počuť aerodynamický šum a zvuk 20-palcových kolies.
A čo práca?
SsangYong Musso Grand je v prvom rade stvorený na prácu a prekonávanie prekážok v neľahkom teréne. Tieto úlohy spĺňa na výbornú. Na korbu Mussa bez akéhokoľvek problému vojde europaleta. Zadná korba je dokonca spevnená a je konštruovaná tak, aby sa opotrebovala pomalšie v porovnaní s konkurenciou. Dokonca je v nej zabudovaná 12-voltová zásuvka. S Mussom potiahnete 3-tonový príves a na korbe odveziete 800 kg nákladu.
Pohonné ústrojenstvo
Do testu sme dostali verziu s naftovým, 4-valcovým 2,2 litrovým agregátom a s výkonom 133 kW (181 konských síl) a krútiacim momentom až 420 Nm. Tento 2,2-tonový pracovný nástroj by si však zaslúžil trocha vyšší výkon, pretože ten aktuálny je naozaj skvelý iba v teréne, tam v kombinácií s 6-stupňovou automatickou prevodovkou nezaváhal ani raz.
Pocit z jazdy
Nám petrolheadom vyčaril pohon odľahčenej zadnej nápravy v kombinácií s vlhkou vozovkou veľký úsmev na tvári. Avšak menej skúsený vodič musí byť skutočne obozretný, nakoľko dostať túto dvoj-tonovú skriňu do pretáčavého šmyku nie je vôbec náročné. SsangYongu Musso nesekne ani diaľničné prostredie, kde jednak spapá cez 12,5 litra nafty a druhak je veľmi nestabilný v nepriaznivých podmienkach.
Musso patrí do terénu a ten mu skutočne sadne ako uliaty. Korejský pick-up je vybavený uzávierkou diferenciálu, ktorá vás dostane v kombinácií s pohonom všetkých kolies z každého problému. V skutočnosti však budete 90% času jazdiť čisto na zadný pohon ktorý bohate stačil na bežné povrchy a stúpania. Pre náročnejší terén by som však určite zvolil riadne obutie a menšie disky, než boli tie naše 20-palcové chrómy, extrémne náchylné na škrabance.
Bezpečie kórejského pick-upu
Masívne rozmery SsangYongu Musso môžu budiť dojem bezpečia, no ako som už vyššie spomenul treba byť v skutku obozretný pretože odľahčená korba nad zadnou nápravou dokáže vyškoliť nejedného vodiča. Asociácia Euro NCAP si žiaľ nezobrala ešte Musso na crash test. No také Korando získalo 5 hviezdičiek a Tivoli získalo 4 hviezdičky. Môj predpoklad na výsledok bude veľmi blízky spomínaným modelom.
Konkurencia a finálny verdikt
V redakcií sme sa opäť raz zhodli, že pick-up musí jednoducho byť v každej garáži a ak ho nechcete vlastniť, minimálne vyskúšajte, ako sa s ním jazdí. Je to veľká kopa zábavy. Cena testovaného vozidla bola niečo cez 26 500€.
Pri kúpe treba zvážiť skutočne silnú konkurenciu:
Mitsubishi L200 2,2 INVITE+ / 150 Ps / Nm / M6 / od 29 590€
Toyota Hilux 2,4 Double Cab / 150 Ps / 400 Nm / M6 / od 31 200€
Fiat Fullback 2,4 MTJ / 180 Ps / 380 Nm/ A5 / 31 600€
Renault Alaskan 2,3 dCi Intense 4×4/ 190 Ps / 450 Nm / A7 / od 33 490€
Ford Ranger 2,0 TDCI Ecoblue / 170 Ps / 420 Nm / M6 / od 33 588€
VW Amarok Comfortline 3,0 V6 / 204 Ps / 580 Nm / A8 / od 35 260€
Foto: Matúš Toráč a Samuel Zaťko