TEST: SsangYong Tivoli Grand 1,5 Turbo e-XGI Style – ťažko-uveriteľný pomer cena/výkon
Nie je to tak dávno čo SsangYong uviedol na slovenský trh „nový“ model SsangYong Tivoli Grand. Fanúšikovia tejto juhokórejskej značky si však určite všimnú, že ide o premenovaný model XLV, ktorý dokáže ohúriť nízkou cenou a taktiež aj bohatou výbavou, ktorú za ňu dostanete.
Toto som už niekde videl…
Zvonku sa toho na Tivoli Grand oproti XLV na prvý pohľad veľa nezmenilo, avšak trochu nám narástlo. Jeho výška je 1 646 mm, dlhý je 4 480 mm a široký 1 810 mm. Človeka určite zaujme zaujímavo prepracovaná predná maska s lesklým čiernym prvkom okolo značky auta. Tento lesklý materiál nájdeme aj vo vnútri. Ďalší pekný dizajnový prvok je pochrómovaná lišta ťahajúca sa od konca pravého zadného okna, popod čelné sklo až po koniec ľavého zadného okna.
Ľudia majú čo chváliť
Nami testovaný model mal čierne 18 palcové ALU disky, ktoré aj po týždni používania vyzerali stále rovnako cool a obutý bol do nízkoprofilových pneumatík 215/50 R18. Táto kombinácia síce trochu ovplyvnila pohodlie, avšak nebolo to nič čo by doň pri jazde vyráznejšie zasahovalo. Keď si však k tomuto všetkému zarátate aj zahmlené zadné sklá a LED svetlomety tak sa za Vami v konečnom dôsledku na ulici otočí nejeden človek. Osobne mi viac náhodných ľudí chválilo odvážny a neopozeraný vzhľad tohto, na Slovensku, zatiaľ menej známeho auta.
Poďme dnu
Prejdime teda už dovnútra, hneď na miesto vodiča. Tu ma ihneď prekvapil rozsah polohovania sedačky. Výškou sa prispôsobí azda každému, či už ste 2 metrový chlap ako hora a chcete sedieť nízko alebo máte meter a pól a potrebuje dať sedačku poriadne vysoko.
➡️ NEPREHLIADNITE: Prečo je nedostatok čipov?
S infotainmentom Tivoli Grand nemá človek žiaden problém, už po 1 dni jazdenia som vedel, kde čo hľadať, navyše k dispozícií je tu funkcia Apple CarPlay a aj Android Auto. Ďalší mobil si môžete nabíjať bezdrôtovo na plôške za radiacou pákou. Taktiež tu oceňujem ovládače hlasitosti a klimatizácie, ktoré mali na omak príjemné drážkovanie.
Displej bol síce zasadený v peknom lesklom materiály, avšak vďaka tlačidlám na volante ovládajúcim infonainment som do jeho okolia nemusel vôbec zachádzať. Očko mi tam však ubehlo. Aj keď každú zmenu zobrazil palubný počítač tak písmená boli príliš malé na ich lúštenie počas šoférovania. Niečo podobné platí aj pre spotrebu, priemerná spotreba je udaná číselne, to bolo v poriadku, avšak tá aktuálna sa rozoznávala ťažko. Je zobrazovaná na úzkej kružnici okolo priemerky pomocou obdĺžnikových dielikov a hraníc iba 10, 20 a 30 l.
Hromada funkcií pre príjemnú jazdu
SsangYong sa o Vás bude v každom prípade ukážkovo starať. V chladné rána mi padla vhod vyhrievaná sedačka a moje večne studené ruky si na vyhrievaný volant veľmi rýchlo zvykli. Jednoducho stačí naštartovať a Tivoli Grand sa o všetko postará. 6-stupňová automatická prevodovka Aisin preraďuje príjemne, niekedy jej však trvá trochu dlhšie kým sa rozhodne medzi dvomi stupňami. Vodič tu musí dávať pozor iba na cestu. Funkcie ako automatické diaľkové svetlá, tempomat, udržiavanie auta v jazdnom pruhu, cúvacia kamera alebo sledovanie mŕtveho uhlu, aj pri vyparkovávaní, veľmi uľahčujú život.
O miesto tu nie je núdza
Priestoru je v novom Tivoli Grand veru viac než dosť. Dozadu by sa pokojne zmestili 3 chlapi a nemali by nepohodlie či už v oblasti kolien alebo hlavy. Avšak tu by som ocenil väčšiu polohovateľnosť opierky hlavy, ktorá by vyšším ľuďom nemusela stačiť. Pre porovnanie som vysoký 1,75 m a mal som namále. Skutočnosť, ktorú však musím pochváliť je odkladací priestor vo dverách a lakťovej opierke. Vo dverách ma príjemne prekvapili miesta vytvarované pre fľašky, v celom aute ich bolo až šesť. Jediná vec, s ktorou som sa nestotožnil boli umiestené gumičky namiesto úložných vakov zozadu na sedačkách vodiča a spolujazdca. Kufor je, ako sa na rodinné SUV patrí, veľmi priestranný, po sklopení sedačiek sa doň vmestí až 1 440 l.
Motor a spotreba
SsangYong ponúka pre Tivoli Grand iba jednu konfiguráciu pohonnej jednotky a to 1,5 l štvorvalec s výkonom 120 kW (163 koní) a 260 Nm pri automatickej prevodovke (280 Nm pri manuálnej). S takýmto výkonom nebol na cestách problém predbiehať aj s hmotnosťou vozidla 1 860 kg. Avšak súhrn všetkých skutočností sa prejavil na spotrebe, pri ktorej výrobca uvádza hodnoty okolo 7,7 l na 100 km. Tieto hodnoty sa dajú dosiahnuť avšak skôr iba pri pokojnej jazde, nám spotreba kolísala okolo 8,1 l na 100 km.
Konkurencia z Rumunska a cena
Dovolil by som si povedať, že pomerom cena/výkon dokáže Tivoli Grand konkurovať veľmi málo áut. Jedným z nich je nová Dacia Jogger, ktorá bude ale zatiaľ ponúkaná iba s 1,0 l trojvalcom s výkonom 110 koní alebo ešte slabšími variantami až do roku 2023 kedy je avizovaný príchod silnejšieho hybridu. SsangYong neponúka Tivoli Grand ako 7-miestu verziu, zatiaľ čo Jogger áno, plus sa tretí rad sedadiel bude dať vymontovať. Cenovka Dacia sa má však stlačiť až pod ťažko-uveriteľných 15 000 € zatiaľ čo základná cena Tivoli Grand je 16 190 €, náš testovací model stál 21 420 €.
Na záver celkové pocity
Jazda s Tivoli Grand bola veľmi príjemná a svižná. Aj kvôli tomu, že je auto trochu nižšie položené prechádzalo zákruty veľmi pekne a obratne. Vo vnútri boli použité samozrejme aj nejaké tvrdé plasty, avšak vôbec som tu nemal dojem akejkoľvek umelosti alebo gýču. Ak by som si chcel kúpiť rodinné SUV, tak by pre mňa bol SsangYong Tivoli Grand určite horúcim kandidátom.
Ssangyong Tivoli Grand | Dacia Jogger | Suzuki Vitara | |
Palivo | benzín | benzín | benzín + hybrid |
Objem motora | 1497 cm³ | 999 cm³ | 1,4 l |
Maximálny výkon | 120 kW (163 k) | 74/81 kW (100/110 k) | 95 kW (125 k) |
Maximálny krútiaci moment | 260 Nm | 200 Nm | 235 Nm |
Prevodovka | 6 st. automat | manuál | automat |
Pohon kolies | predný náhon | predný náhon | 2WD/4WD |
Prevádzková hmotnosť | 1330-1350 kg | neudávaná | 1155-1230 kg |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h | viac ako 170 km/h | 190 km/h |
Kombinovaná spotreba | 7,77 l/100 km | 7,6 l/100 km | 5,4-6,5 l/100 km |
Cena | od 16 190 € | od menej ako 15 000 € | od 17 930 € |