TEST: Volkswagen Golf GTI 245 – nech žije manuál
Na týždňový test sa mi do rúk dostal základ ponuky Golfu GTI, ktorý aj naďalej ponúka možnosť manuálnej prevodovky, no výhradne v kombinácií s najslabším motorom. Už na začiatok musím však povedať, že aj napriek 245-koňovému motoru nie ste ukrátený o zábavu ani o milimeter. Práve naopak.
Dizajn
Golf ôsmej generácie pravdepodobne netreba nikomu bližšie predstavovať. Klasický nemecký dizajn bez prítomnosti väčších vizuálnych výstrelkov znamená vo výsledku prívetivý a familiárny vzhľad, ktorý vo verzii GTI zaujme, no nekričí nasilu do sveta, že ja som tu ten zábavný. A to je za mňa fajn. Od bežného osmičkového Golfu sa GTI odlišuje najmä nárazníkmi, ktoré majú samozrejme športový nádych, špecifické disky kolies, rozšírené prahy dverí a samozrejme dvojica koncoviek výfukového systému.
Pekným detailom je aj typická červená linka tiahnuca sa celou prednou časťou spolu s LED pásom svetlometov IQ.Lights. Zvonku si môžte taktiež všimnúť aj nižšiu svetlú výšku vďaka športovému podvozku, čo autu dodáva športovejší, učupený look. Za celkový výzor musím dať za mňa GTI-čku jednoznačne palec hore.
Benzínové srdce
Pod prednou kapotou si svoje miesto našiel, ako som už vyššie spomínal výkonnostne základný motor z ponuky Golfu GTI. V reči čísel sa teda jedná o preplňovaný benzínový dvojliter s maximálnym výkonom 245 konských síl a 370 Nm krútiaceho momentu. Sila motoru putuje výhradne na predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky a elektronicky riadeného samosvorného diferenciálu VAQ.
Takto vybavený Golf GTI zrýchli z pokoja na 100 km/h v ideálnych podmienkach v priebehu 6,4 sekundy (DSG 6,3) a dosiahne maximálnu rýchlosť štandardných 250 km/h. Čo sa týka spotreby paliva, tak výrobca udáva údaj 7,4 litra na sto kilometrov v kombinovanom cykle, no počas testu sa spotreba aj s užívaním si okresiek ustálila na 8,9 litra na sto kilometrov. Musím však povedať, že pri menšej snahe je možné jazdiť aj za spotrebu udávanú výrobcom, no taká jazda v GTI-čku bude baviť málokoho.
Zábava > Rýchlosť
Testované auto malo v položkách výbavy zaškrnutých úplne minimum položiek. Tou najzásadnejšou však bol jednoznačne adaptívny DCC podvozok, ktorý dodáva Golfu slušnú dávku zábavy. Áno, má výhodu aj v meste keďže v najkomfortnejšom nastavení vie byť vcelku pohodlný aj na našich cestách a nevytrasie z vás dušu. No jeho pravá tvár a najväčšia výhoda sa ukáže až na kľukatých okresných cestách, kde vám vyčarí úsmev na tvári.
GTI ponúka úplnú deaktiváciu trakčnej a stabilizačnej kontroly, čo pri kombinácii tuhého podvozku, samosvorného diferenciálu a najmä správnej techniky jazdy znamená, že pri svižných výjazdoch zo zákrut dokáže Golf GTI takzvaný lift-off oversteer. V skratke to znamená, že auto vám pomôže do zákruty zatočiť hodením zadku do pretáčavého šmyku. Na GTI-čku sa to mne osobne praktizovalo veľmi jednoducho a predvídavo.
Samozrejme som skúšal aj ,,čistú” stopu v režime esp-sport, kde bolo najviac cítiť prácu samosvoru. Pri prejazdoch zákrut pod plynom na druhý a tretí prevodový stupeň sa auto výrazne ťahalo do stredu zákruty až som mal pocit, že môžem zrýchľovať ešte podstatne viac, no čoskoro som došiel na limit pneumatík obutých na testovanom aute. Pri športovej jazde teda treba siahnuť po inom obutí, ako dostanete od výrobcu.
Okrem iného nemôžem zabudnúť pochváliť zvukový prejav výfukového systému, pretože ten ma pri zohľadnení toho, že ide o základ ponuky vcelku prekvapil. V športovom režime po poriadnom zohriatí motoru zazneje spoza auta občasné praskanie buď pri rýchlom radení, alebo pri prudkom ubratí plynu. Zvuk je v kabíne auta zosilnený, no túto vymoženosť je možné ľahko vypnúť a užívať si tak pravý zvuk motoru a výfuku, ktorý má hrubý basový prejav.
Niekomu by mohla v športovo ladenom aute s manuálom chýbať automatická synchronizácia otáčok, takzvaný rev match, no mne osobne sa páči v GTI prístup, že čo si človek sám nespraví, to nemá. Príjemný bol taktiež aj nástup bŕzd a tuhšie nastavenie ich posilovača. Po stránke športovej aj bežnej jazdy nemám Golfu čo vytknúť. Naozaj super zvezenie a to sa človek väčšinu času ani nemusí približovať k povoleným rýchlostným limitom.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Honda Civic Type R
Interiér
V kabíne Golfu GTI je na prvý pohľad zmien len úplne minimum. Pozorné oko si však všimne športové sedadlá s výrazným bočným vedením a integrovanou hlavovou opierkou, ktoré sú aj pri dlhej ceste naozaj pohodlné, a naopak v zákrutách výborne držia telo. Samozrejmosťou je športový volant s dotykovými tlačidlami, ktoré nie vždy správne reagujú a občas treba tlačidlo stlačiť opakovane. Čo sa mne osobne páčilo je hlavica radiacej páky, ktorá svojim tvarom odkazovala na predchodcov a padla do ruky ako uliata. Jej tvar však nemusí sedieť každému a najmä pri menších rukách môže robiť jej úchop problémy.
Páčila sa mi aj grafika plne digitálneho prístrojového panelu, ktorá ponúkala širokú škálu personalizácie a zobrazovala množstvo užitočných parametrov pre športovú jazdu, ako napríklad prevádzkové teploty či plniaci tlak turba. Na dnešnú dobu môže niektorým prísť zastaralá, no mne osobne sa páči a sedí charakteru auta. Super je aj rozmiestnenie pedálov, čo oceníte najmä pri používaní medziplynov.
Záver
Golf GTI je v testovanej konfigurácii s manuálnou prevodovkou a benzínovým dvojlitrom bez žiadnej elektrifikácie v dnešnej dobe už vymierajúcim druhom. Oproti konkurencii prichádza síce s vyššou cenovkou a výkonnostným deficitom, no odvďačí sa kvalitným spracovaním, geniálne naladeným podvozkom a neopakovateľným štýlom a kultom, ktorý okolo písmen GTI pretrváva už nejaký ten rok. Dá sa s menším kompromisom využívať aj ako rodinné auto, ktoré vás všade dovezie s úsmevom na tvári. Snáď toto GTI nebolo posledné, ktoré bolo vybavené manuálom. #savethemanuals
Technická špecifikácia
Golf GTI 245 | Megane R.S. Trophy | Hyundai i30N | |
Motor/palivo | 2,0 /benzín | 1.8 /benzín | 2,0/benzín |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 1798/4 | 1998/4 |
Výkon motora (kW/k) | 180/245 | 221/300 | 206/280 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 370 | 400 | 392 |
Prevodovka | Manuálna 6 st. | Manuálna 6 st. | Manuálna 6st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,4/8.9 | 8 | 8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1460 | 1419 | 1419 |
Objem batožinového priestoru (L) | 374 | 384 | 381 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 260 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,4 | 5,7 | 5,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 37 890/42 280
|
31 890 v čase predaja | 34 390 |