TEST: Volkswagen Tiguan – klasika, ktorá poteší
Na test nového Tiguanu som sa popravde vcelku dosť tešil. Už jeho predchodcu som považoval za taký akoby zlatý stred čo sa týka veľkosti, vnútorného priestoru, obstojnej dynamiky so slušnou spotrebou, jazdných vlastností a obstarávacej ceny. V teste sa vám teda pokúsim priblížiť novinky, postrehy a dojmy z vynoveného Volkswagenu Tiguan.
Zmena už na prvý pohľad
To, že sa pozeráte na nový Tiguan zistíte pomerne jednoducho. V prednej časti totižto nájdeme IQ.lights s LED technológiou a s funkciou vyrezávania. Podľa môjho názoru tieto svetlá patria medzi to najlepšie, čo aktuálne trh ponúka. Za týždeň používania fungovali bez problémov, až na jednu situáciu, kedy v úplnej tme nerozoznali zboku prichádzajúce auto a nechali naplno svietiť diaľkové svetlá.
Pohľad na bočnú líniu auta je takmer úplne totožný s predchodcom, no ďalšie zásadnejšie zmeny sa udiali v zadnej časti. Nájdeme tu nové LED koncové svetlá s grafikou po vzore Passatu, ktoré vás pri odomknutí v tme privítajú postupným rozsvecovaním jednotlivých segmentov. Takéto maličkosti mňa osobne vždy potešia. Zmenou prešlo aj umiestnenie označenia modelu, ktoré je rovnako ako na novom Golfe umiestnené v strede kufrových dverí.
Dva litre sú optimum
Áno. Pod kapotou testovaného Tiguanu sa ukrýval naftový motor s objemom 2 litre, ktorý dosahoval maximálny výkon 150 konských síl a 360 Nm krútiaceho momentu. Sila motora bola distribuovaná prostredníctvom 7-stupňovej DSG prevodovky na všetky štyri kolesá pomocou pohonu 4Motion.
Táto konkrétna pohonná jednotka je na rozmery Tiguanu podľa mňa tak akurát. Autu poskytuje dostatočnú dynamiku ako na diaľnici, tak aj pri predbiehaní na okreskách, vďaka vyššiemu krútiacemu momentu si hravo poradí s hmotnosťou auta a ak ju skombinujete s pohonom 4Motion, tak výsledkom je i v teréne veľmi schopné auto, ktoré prekvapí len máločo.
Ak si teda priplatíte za 4Motion, tak pri radiacej páke DSG prevodovky, ktorá mimochodom konečne dostala nový vzhľad nájdete otočný volič jazdných režimov, medzi ktorými nájdete napríklad Sport, Eco, Snow a aj Offroad. Medzi jednotlivými režimami nie je rozdiel len v tuhosti riadenia, odozve prevodovky, odozve plynového pedálu, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Zmeny sa dejú najmä aj v pohone 4Motion, ktorý v jednotlivých režimoch rozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy a kolesá zásadne inak. Napríklad v takom režime Sport je kladený dôraz na čo najvyššiu mieru trakcie, takže ak v režime Sport vletíte svižnejšie do zákruty, tak auto je na svoje rozmery, hmotnosť a najmä výšku ťažiska veľmi neutrálne s minimálnou mierou nedotáčavosti. Náklony karosérie pri športovejšej jazde sú citeľné, no nie výrazné takže za mňa palec hore.
Tiguan som vyskúšal aj mimo spevnených ciest, kde taktiež milo prekvapil. Svetlá výška podvozku je pre bežného užívateľa viac než postačujúca a dovoľuje prejsť aj na prvý pohľad pre Tiguan nezdolateľné prekážky. Ja som vyskúšal pohon 4Motion na najzradnejšom podklade, piesku, v ktorom som zvolil režim Snow. Prevodovka udržovala vyšší prevodový stupeň, aby neohrozila krútiacim momentom už tak minimálnu trakciu a môžem povedať, že v miestach, kde som si myslel že musím určite zapadnúť som prešiel bez jediného zaváhania.
Čo sa jazdných vlastností v porovnaní s predchodcom týka je menej uhúpaný podvozok a pozitívnou zmenou prešlo hlavne jeho odhlučnenie. Teraz sa žiadne rázy a ani hluk od kolies neprenášaju do interiéru auta, čo je určite veľmi pozitívna zmena a vylepšenie.
V jednoduchosti je krása
Interiér sa môže na prvý pohľad zdať bezozmeny, no opak je pravdou. Pozorné oko si určite všimne drobných zmien, ktoré však robia veľký rozdiel. Prvá vec, ktorá upúta je vynovený volant uprostred ktorého nájdeme nové, decentnejšie logo VW. Rozmiestnenie tlačidiel zostalo pôvodné, pretože načo meniť vec, na ktorú si ľudia zvykli. Ďalším podstatným vylepšením sú sedadlá čalúnené látkou a Alcantarou poskytujúce výraznejšie bočné vedenie a celkovo mi prišlo na lepšej úrovni aj spracovanie interiéru. Nikde nič nevŕzga, nebúcha aj napriek tomu, že niektoré použité materiály neboli najprémiovejšie, ako napríklad tvrdé plasty na dverách, no nič nevydalo ani jeden rušivý zvuk.
Príjemnou zmenou je aj ovládací panel klimatizácie, ktorý je ideálnym kompromisom medzi modernou dotykovou technológiou a jednoduchosťou/intuitívnosťou ovládania. V skratke povedané otočné ovládače a fyzické tlačidlá sa zmenili na dotykové plochy, takže žiadne blúdenie v menu klimatizácie na displeji infotainmentu sa nekoná.
Čo dodať?
Na záver mi zostáva už iba skonštatovať, že modernizovaný Tiguan je kus moderne vyzerajúceho a kvalitne spracovaného auta, v ktorom vás nezaskočí žiadna situácia. To, či je cenovka 42 300€ za testovaný kus adekvátna nechám na každom z vás.
Technická špecifikácia-klasika
VW Tiguan | Seat Ateca | |
Motor/palivo | 2,0 /diesel | 2,0/diesel |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1968/4 | 1968/4 |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 | 110/150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 340 | 340 |
Prevodovka | 7 st. automat, DSG | 7 st. automat, DSG |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,3/6,1 | 6,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1640 | 1578 |
Objem batožinového priestoru (L) | 615 | 510 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 198 | 196 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9.4 | 8.8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 39 920/42 300 | 32 250 |
Foto: Samuel Zaťko