Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD
Ponuka crossoverov je na našom trhu nesmierne bohatá. Prečo však Toyota prichádza v poradí s druhým crossoverom? Model Corolla Cross už dva roky brázdi cesty na ázijskom trhu. Počas tohto obdobia nesmierne zaujala Európanov, a tak ju Toyota priniesla aj na náš trh.
Kam ju zaradiť?
Veľkostne presne zapadá medzi model CH-R a RAV4. Zdieľa totožnú platformu s menším bratom a zastáva funkciu konzervatívneho a praktického modelu, keďže model CH-R je štýlový, kontroverzný a nie až tak praktický.
V prednej časti, najmä z tvarovania svetiel tam cítim malú podobnosť s automobilkou Lexus, čo vnímam veľmi pozitívne, najmä z dizajnovej príťažlivosti. O svietivosť sa stará plne LED-ková technika s automatickými diaľkovými svetlometmi. V zadnej časti mi ihneď udreli do očí žiarovkové svetlomety, čo je trošku škoda, keďže konkurencia využíva plne LED-kovú techniku aj vzadu, dokonca aj dynamické smerovky. To však nič nemení na tom, že dizajnovo do seba jednotlivé časti krásne zapadajú a ako celok zapôsobí na širokú škálu verejnosti.
Interiér
Koncepcia palubnej dosky vychádza z klasickej Corolly. Použitie materiálov je v opačnom garde ako v prípade nemeckej konkurencie. Teda v spodnej časti interiéru sú mäkčené plasty a vrch palubnej dosky je zabalený do tvrdších plastov. Toto riešenie je mi viac sympatické, keďže so spodnými časťami som častejšie v styku. Priamo pred vodičom sa nachádza digitálny prístrojový panel s jednoduchým ovládaním. Je plne konfigurovateľný, graficky pekne spracovaný a hlavne praktický. V strede palubnej dosky vytŕča displej infotainmentu, ktorý ma ihneď prekvapil svojou rýchlosťou. Doslova okamžite reaguje na jednotlivé pokyny a v rámci konkurencie patrí bezpochyby medzi tie najrýchlejšie. Nesmiem vynechať ani bezdrôtový Apple CarPlay, počas ktorého vynikne grafické spracovanie displeja.
Na sedadlá nepoviem ani krivé slovo, pretože majú naozaj skvelé tvarovanie a aj dostatočné bočné vedenie či už v chrbtovej alebo v sedacej časti. Priestorovo ma Corolla Cross taktiež prekvapila, v druhom rade sedadiel sa bez problémov pohodlne usadia dvaja dospelí ľudia.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Škody Octavia v benzíne s naftovou spotrebou
Paleta motorov
Základ ponuky tvorí 1.8-litrový benzínový štvorvalec bez turba o celkovom výkone sústavy 103 kW (140 koní), ktorý skrz CVT prevodovku poháňa výhradne prednú nápravu. Silnejším v ponuke je 2.0-litrový benzínový štvorvalec, ktorý je taktiež bez turba a dosahuje výkon 112 kW (152 koní) a krútiaci moment 190 Nm. Pomáhajú mu dva elektromotory, predný elektromotor o výkone 82 kW (112 koní) a 206 Nm a zadný s výkonom 30 kW (41 koní) a 84 Nm. Systémový výkon dosahuje 146 kW (197 koní). Vďaka elektromotoru na zadnej náprave má Corolla Cross pohon oboch náprav, čím má navrch oproti sesterskému modelu CH-R, ktorá je výhradne predokolka.
Jazda
Podvozkovo je Corolla Cross absolútnou špičkou. V mestskom prostredí je krásne mäkké a s prehľadom filtruje nerovnosti. Ak vezmem do úvahy, že nemá v ponuke adaptívne tlmiče, tak tento oceľový podvozok je odladený nesmierne dobre. Veľkú úlohu na tom má aj rozumná veľkosť obutia, v našom prípade 18-palcové disky kolies. Myslel som si, keď podvozok exceluje v meste, na okreskách to bude výrazne horšie. Opak je pravdou, pretože ani na okreskách sa nestráca. Pôsobí veľmi ľahkým a mrštným dojmom. Áno, mierne sa prikloní v zákrute, no aj pri prudkých reakciách riadenia je stabilná a predvídateľná. Komfortu na palube prispieva aj dobré odhlučnenie či už od motorového priestoru alebo od podvozka.
Motor
Motor je spriahnutý s CVT prevodovkou, ktorá sa pri ťažšej nohe na plynovom pedáli prejavuje svojim charakteristickým prejavom vysokých otáčok. Do mesta sa perfektne hodí, pretože je lineárna a len zľahka pomáha elektromotorom pri rozbehu. Tým pádom je v nízkych rýchlostiach aj tichá. Keďže ide o samodobíjací hybrid, energiu si uchováva buď z brzdného účinku, poprípade priamo zo spaľovacieho motora.
Na elektrickú energiu zvládne prejsť aj pár kilometrov, no akonáhle sa vybije, naskočí spaľovací motor, ktorý nie len že poháňa kolesá, k tomu aj dobíja akumulátor. Celý tento proces striedania pohon je pocitovo nepostrehnuteľný, výmena je krásne plynulá. Na okresných cestách je najviac efektívny do rýchlosti 70 km/h. Nad touto rýchlosťou už elektromotory prestávajú vládať a do presily sa dostáva spaľovací motor, čo má za následok nárast spotreby. Počas diaľničného tempa sa pridaná hodnota hybridu stráca a s kolesami je priamo spojený len spaľovací motor, do ktorého sa pridávajú vyššie otáčky CVT-čky.
Spotreba
Absolvoval som trasu z Trenčína do Bratislavy po starej ceste kvôli meraniu spotreby. Tempá sa striedali, z okreskovej 90-tky na 50-tku v obci a naopak. V Bratislave mi palubný počítač ukázal naozaj skvelú hodnotu 4,3 l/100 km. Jazda nebola nijako defenzívna, dodržiaval som maximálne rýchlostné limity, čo hodnotím nesmierne pozitívne. Dlhodobo aj s krátkymi trasami som jazdil okresné cesty za 4,8 litra.
Počas prázdneho mesta som sa približoval k štvorlitrovej hranici, pri špičke sa spotreba pohybovala na 5,8 l/100 km. Diaľničná 130-tka núti hybrid využívať len spaľovací motor, vďaka čomu sa spotreba vyšplhá takmer na 8 litrov. Ak by som to mal zhrnúť, v meste exceluje hybridnou spotrebou, okresky zvláda ako úsporný nafťák a na diaľnici si vypýta benzínovú spotrebu.
Áno či nie?
Ak by sa ma niekto pýtal, aký hybrid by som mu odporučil, nenašiel som jediný dôvod, prečo by to nemala byť Toyota. Konkurencia vymýšľa nové typy hybridov počas ich prvých generácii, zatiaľ čo Toyota šperkuje svoj pohon už piatou generáciou. Už dlhé desaťročia Toyota presviedča okolie, že technicky patrí medzi špičku v úspornosti, čo sa jej aj darí. Ak hľadáte hybrid, voľbou rozumu je jednoznačne Toyota. V balení Corolly Cross dostanete aj perfektne pohodlný podvozok a spotrebu, ktorá vás bude baviť.
Toyota Corolla Cross začína na cene 31 090 eur, benzínový dvojliter začína na 32 990 eurách a za štvorkolku si prichystajte ešte + 2 000 eur. Nami vybavný kúsok sa v plnej výbave vyšplhal na 41 790 eur.
Technická špecifikácia
Toyota Corolla Cross | Kia Sportage HEV | Toyota RAV4 | |
Motor/palivo | 2,0 Hybrid / benzín | 1,6 T-GDI HEV / benzín | 2,5 Hybrid /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 987/4 | 1 598/4 | 2 487 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 145 / 197 | 169 / 230 | 163 / 222 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 190 | 350 | 221 |
Prevodovka | e-CVT | Automatická 6-st. | e-CVT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,4/6,0 | 6,2/6,6 | 5,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 510 | 1 682 | 1 665 |
Objem batožinového priestoru (L) | 390 | 587 | 580 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 193 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 | 8,2 | 8,1 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 35 190 / 41 790 | 32 390 / 39 890 | 40 490 |
Foto: Samuel Zaťko
1 Response
[…] ➡️NEPREHLIADNITE: TEST: Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD […]