Toyota Prius PHEV – príťažlivá či kontroverzná?
Toyota Prius vo svojich prvých 4 generáciách nepatrila medzi najatraktívnejšie vozidlá a už vôbec nie medzi tie výkonnejšie. To však výrazným spôsobom zmenila 5. generácia, ktorú sme podrobili v redakčnom teste.
Aerodynamika na prvom mieste
To si presne poviete, keď uvidíte novú Toyotu Prius naživo. Z bočného profilu vynikajú maximálne optimalizované dizajnové črty. Nízko položená predná časť plynulo prechádza do stredu vozidla a následne sa strecha dynamicky opäť zvažuje. Až mi to pripomína elegantne strihnuté coupé. Predná časť sa opiera o nový dizajnový jazyk značky Toyota, ktorý je implementovaný do nových generácii modelov. Plne LED-kové svetlomety v tvare písmena C sú vybavené matrixovou funkciou. Funkcia vyrezávania pracuje ukážkovo, pekne tieňuje protiidúce vozidlá bez toho, aby ich oslňovala. Na druhú stranu ich samotný výkon nie je nijako ohromujúci, šírka aj intenzita stretávacích svetlometov je výborná, no výkon diaľkových svetlometov ťahá za slabší koniec.
Zadná časť sa mi nesmierne páči. Svetlomety sú pekne zapracované pod čierno lakovanú odtrhovú hranu a veľmi pekne dopĺňajú celkový dizajn. Aby som nezabudol, 19-palcové disky kolies nie sú žiadnym kompromisom medzi dizajnom a komfortom jazdy, jednoducho Prius je na nich vždy komfortný.
Futuristický interiér
Koncepcia interiéru je veľmi podobná s elektrickým súrodencom – modelom BZ4X. Pripomína mi to práve koncepciu od francúzskej automobilky Peugeot tým, že sa na prístrojový panel nepozeráte skrz volant ale ponad. Posed za volantom som si našiel veľmi rýchlo, aj nastavenie volantu tak, aby mi nezakrýval prístrojový panel.
Prius stavil aj na bezpečnosť, preto má k dispozícii celú plejádu asistenčných systémov. V mojom prípade som si pred každou jazdou vypínal asistenta udržiavania v pruhoch a taktiež aj upozornenie na prekročenie rýchlosti. Len je škoda, že som nenašiel možnosť akejkoľvek predvoľby ich vypínania, ale musel som to riešiť prostredníctvom volantu a prístrojového panelu viacerými klikmi. Avšak celkovo ich musím pochváliť, či už možnosť voľby klasického alebo adaptívneho tempomatu alebo aj funkčnosť autonómnej podpory riadenia, ktoré fungujú veľmi dobre.
Displej infotainmentu pôsobí obrovským dojmom, mám 12,3 palcov a výborné grafické spracovanie a dostatočne intuitívne menu. Palec hore dávam aj za panel klimatizácie, ktorý sa nastavuje prostredníctvom klasických hardvérových ovládačov.
Vďaka zvažujúcej sa streche ubúda priestor na hlavu v druhom rade sedadiel. V prípade vyšších pasažierov ako 180 cm sa hlava dotýka stropnice. Na druhú stranu, dostatok priestoru poskytuje na chodidlá či v oblastí kolien. Pochváliť musím aj sedadlá, sú kožené, vyhrievané, ventilované a dokonca aj elektrické s pamäťou. Aj na dlhých trasách sú skvelé, majú dostatočné bočné vedenie a aj príjemnú mäkkosť. Nemám im čo vytknúť.
Pri parkovaní vám výrazne pomáha 360-stupňová kamera s prémiovým zobrazovaním kamier a dokonca aj so zobrazením vozidla, ktoré bude priehľadné. To znamená, že kamery si načítajú obraz pod vozidlom a vy detailne vidíte, cez čo ste prešli. Pri cúvacej kamere sa nachádza ešte jedna šošovka kamery a tá slúži pre digitálne spätné zrkadlo. Spätné zrkadlo môžete využívať štandardne prostredníctvom odrazu alebo po prepnutí prostredníctvom kamery. Zobrazovanie je na výbornej úrovni, taktiež aj práca kamery s odleskami alebo náročnými nočnými podmienkami. Samozrejme, pohľad si môžete prispôsobovať podľa seba, či už približovaním, centrovaním alebo samotnou úpravou jasu.
Motor
Konečne sa dostávame k tomu, v čom je Toyota Prius naozaj úžasná. Aby som ho na začiatku stručne opísal, tak si predstavte spoľahlivý a zároveň úsporný hybrid od Toyoty, ku ktorému sa pridá nesmierne efektívny elektromotor s dobíjateľným akumulátorom. To je skrátka Toyota Prius. V reči čísel sa pod prednou kapotou ukrýva atmosférický benzínový dvojliter, ktorý dosahuje výkon 122 kW (152 k) a 190 Nm krútiaceho momentu. Ku nemu sa však pridáva aj elektromotor, s ktorým dosahuje kombinovaný výkon až 164 kW (223 k). Prednú nápravu poháňa cez automatickú prevodovku CVT a stovku dosiahne za 6,8 sekundy s maximálnou rýchlosťou 177 km/h.
V rámci elektrického sveta je v podlahe ukrytá lítium-iónová batéria s neoslňujúcou kapacitou 13,6 kWh. Výrobca vďaka nej sľubuje dojazd 71-86 km, v meste dokonca 98-110 km, čo je dostatočne optimistické vzhľadom na veľkosť batérie. Aká je realita?
Dojazd a nabíjanie
Vzhľadom na to, že Prius pracuje len s 13,6 kWh akumulátorom a nevymýšľa s obrovskými a ťažkými batériami, patrí medzi najefektívnejšie plug-in hybridy na trhu. Na plne nabitý akumulátor som viackrát pokoril 70 kilometrovú hranicu bez akéhokoľvek obmedzovania, či už rýchlosti alebo zapnutej klimatizácie.
Pri ľahkej nohe nemá problém atakovať až 80 km hranicu. Samozrejme, pri svižnej jazde alebo diaľničných rýchlostiach dojazd klesá razantnejšie, no keď si vezmeme, že prejdete 70 kilometrov a v batérii ostáva aj tak zhruba 20 % energie, ktorú si Prius ponecháva pre prípadné využívanie plného kombinovaného výkonu, tak ide o naozaj skvelú hodnotu. Aj po vybití akumulátora ako jeden z mála plug-in hybridov funguje ako plnohodnotný hybrid. A teda efektívne strieda elektromotor so spaľovacím motorom rovnakým štýlom, ako keby ste mali klasickú hybridnú Toyotu. Skvelé!
Bežne sa mi počas elektrickej jazdy zobrazovali dlhodobé spotreby elektrickej energie okolo 14-15 kWh. Ak by sme si dojazdy porovnali s konkurenciou plug-in hybridov od VW Group či koncernom PSA, ich kapacity batérii zľahka podliezajú 13 kWh kapacitu batérie a ich dojazd vrcholí 50 km hranicou. Slabšou stránkou je práve nabíjanie, keďže so vstavanou palubnou nabíjačkou dosiahne maximálny nabíjací výkon 3,3 kW. Preto nabíjanie potrvá 4,5 hodiny. Na druhú stranu, pri plug-in hybridoch by som vôbec neriešil wallbox s 11 kW nabíjaním, postačí štandardná 230 V zásuvka, pretože sa prostredníctvom nej Prius za noc bez problémov nabije.
Veľkou vychytávkou je aj čierna strecha. Ona ani nie je úplne čierna, pretože v sebe schováva solárne panely. Výrobca sľubuje, že vďaka nim sa Prius každý deň dokáže nabiť na 8 km dojazdu. Mne sa počas slnečných dní podarilo za deň nabiť 3 km dojazdu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Štýlový kombík do zásuvky
Úspora je na prvom mieste
Keďže ide o plnohodnotný hybrid, aj pri vybitom akumulátor, spotrebu vie stlačiť poriadne nízko. V meste viete jazdiť za 4,2 l / 100 km a na okresných cestách do 5 litrov. Diaľničné tempá dopuje hlavne spaľovací motor bez elektrickej pomoci, preto treba počítať so 7 l / 100 km. Celkový priemer spaľovacieho motora sa nám ustálil na 5,2 l / 100 km bez nabíjania akumulátora. Čiže aj s vybitým akumulátorom dáva Prius zmysel, no aj tak ho odporúčam nabíjať, aby bol plnohodnotne využiteľný.
Výborné jazdné vlastnosti
Toyota Prius nie je len úsporný plug-in hybrid. Po prejazde pár zákrut som ostal milo prekvapený. Sedí výborne na ceste. Nízko položená karoséria a k tomu batéria v podlahe znižujú razantným spôsobom ťažisko. Od toho sa odvíjajú aj vynikajúce jazdné vlastnosti. Skrz komunikatívne riadenie Toyota krásne poslúcha volant a bez akéhokoľvek zaváhania si udržuje maximálnu stabilitu.
Neverili by ste, ako svižne, no zároveň predvídavo zvláda aj ostrejšiu jazdu. Podvozok minimalizuje náklony a pôsobí sebaistým dojmom. Avšak vôbec nie na úkor komfortu. Aj na 19-palcových diskoch kolies krásne filtruje nerovnosti. Najskôr som sa pneumatík s nízkym profilom obával našich ciest, no Prius jednoducho žehlí nerovnosti a otrasy ani zďaleka neprenáša do interiéru.
Výkonu má dostatok
Oproti predchádzajúcej 4. generácii má Prius až o 100 konských síl naviac. Celkových 223 konských síl je dostatočných až až. Pri zrýchľovaní v hybridnom režime prvotne zatiahne elektromotor a až následne sa pridáva spaľovací motor. Vďaka automatickej prevodovke CVT si motor udržiava adekvátne a lineárne otáčky vzhľadom na silu stlačenia plynového pedálu. Pri ťažšej nohe na plynovom pedáli sa prevodovka prejavuje svojim charakteristickým prejavom vysokých otáčok. No s vyššími otáčkami dostanete aj slušný záťah a chuť akcelerovať. Hybridný systém aj pri vyšších tempách nestráca dych a kombinovaný výkon je dostatočne citeľný.
K dispozícii máte aj manažment elektrického systému. Môžete si zvoliť, či chcete jazdiť výhradne na elektrickú energiu alebo chcete, aby automatický režim si sám určoval, kedy je vhodné ísť na čistú elektrinu a naopak, kedy zapojiť spaľovací motor. Taktiež si môžete zvoliť hybridný systém, aby ste si uchovali kapacitu nabitia akumulátora.
Spolupráca elektromotora a spaľovacieho motora je jedna báseň. Keďže je elektromotor typický svojim lineárnym zrýchlením, nie je tomu inak ani v prípade CVT prevodovky. Veľmi pekne sa dopĺňajú a doslova si rozumejú. Keby som nepočul vyššie otáčky motora, ani by som nepostrehol, kedy sa spaľovací motor zapojil.
Záver
Toyota Prius je azda jeden z najlepších plug-in hybridov na trhu. Áno, svojim nabíjacím výkonom stráca na prémiovú konkurenciu, ktorá ponúka rýchle DC nabíjanie, no odhliadnuc od toho mu nemám čo vyčítať. Dizajn je trafený do čierneho, hybridný systém plnohodnotne pracuje aj bez nabitého akumulátora a k tomu skvelé jazdné vlastnosti. Konkurencia, teš sa!
Technická špecifikácia
Toyota Prius | Mercedes-Benz CLA 250e | Cupra Leon eHybrid | |
Motor/palivo | 2.0 / benzín | 1.33 / benzín | 1.4 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1987 / 4 | 1 332 / 4 | 1398 / 4 |
Systémový výkon (kW/k) | 164 / 223 | 160 / 218 | 180 / 245 |
Dojazd EV (km) | 71 – 86 | 76 | 59 |
Nabíjací výkon (kW) | 3,3 | 11 | 3,6 |
Prevodovka | e-CVT | Automatická 8-st. | Automatická 6-st. |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 670 | 1 740 | 1 674 |
Objem batožinového priestoru (L) | 284 | 395 | 270 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 177 | 229 | 225 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,8 | 7,6 | 6,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 41 990 / 49 290 | 49 530 | 42 480 |
Foto: Gabriel Bezuška