Trieda SL s 1420 Nm krútiaceho momentu!
Mercedes-Benz triedy SL netreba rozhodne nikomu predstavovať. Poznáme ho od základnej štvorvalcovej verzie 43 AMG, cez osemvalcovú 55 AMG až po absolútny vrchol, ktorý nesie označenie SL 63 AMG. Čo však, ak tú najvýkonnejšiu verziu osadíme do plug-in hybridnej techniky? Výsledky sú dych berúce.
SL 63 S E PERFORMANCE
Aj model SL 63 S E PERFORMANCE využíva kombináciu 4,0-litrového motora AMG V8 biturbo na prednej náprave s jednotkou elektrického pohonu na zadnej náprave. Integruje synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s výkonom 150 kW (204 k) s elektricky radenou dvojstupňovou prevodovkou a mechanickým zverným diferenciálom zadnej nápravy. Pri zvyšujúcej sa miere preklzávania kolies zadnej nápravy sa hnacia sila elektromotora môže podľa potreby prenášať aj na predné kolesá. To je možné vďaka mechanickému pripojeniu plnovariabilného náhonu na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ prostredníctvom kardanového hriadeľa a hnacích hriadeľov predných kolies. Poloha na zadnej náprave zlepšuje rozloženie hmotnosti aj zaťaženia náprav, čo vytvára základ pre presvedčivú ovládateľnosť vozidla.
Aký je teda výkon?
Celkový systémový výkon dosahuje 600 kW (816 k) a maximálny systémový krútiaci moment 1 420 Nm. Vďaka týmto parametrom ide o najvýkonnejšie SL všetkých čias. Je to už piaty konštrukčný rad s technológiou hybridného pohonu E PERFORMANCE. Okamžitá odozva elektrického pohonu, rýchly nárast krútiaceho momentu a lineárny priebeh výkonu umožňujú pôsobivý jazdný zážitok. Zrýchlenie na 100 km/h za 2,9 sekundy a maximálna rýchlosť 317 km/h zvýrazňujú suverénny prejav.
Inšpirovaný Formulou 1
Vývoj lítium-iónového akumulátora energie bol inšpirovaný technológiami, ktoré sa osvedčili v hybridných monopostoch tímu F1 Mercedes-AMG Petronas. Akumulátor AMG poskytuje vysoký výkon, ktorý je opakovane dostupný v krátkych intervaloch.. K tomu sa pridáva rýchla absorpcia energie a vysoká hustota výkonu. Vysokovýkonný akumulátor ponúka kapacitu 6,1 kWh, trvalý výkon 70 kW a špičkový výkon 150 kW. Na nabíjanie slúži palubná nabíjačka s výkonom 3,7 kW. Akumulátor je navrhnutý na rýchle odovzdávanie výkonu a rýchle ukladanie energie, nie na maximalizáciu dojazdu. Napriek tomu umožňuje dojazd 13 kilometrov pri čisto elektrickej jazde.
Vylepšená aktívna aerodynamika
Vyladená bola aj aktívna aerodynamika. Je prispôsobená technológii hybridného pohonu. K vyváženým jazdným vlastnostiam prispieva aktívny aerodynamický prvok, ktorý sa ukrýva pred motorom na spodku karosérie. Pre vrcholový model SL je súčasťou sériovej výbavy. Tento profil z uhlíkových vlákien je exkluzívnym výsledkom vývoja AMG a je chránený patentmi. Reaguje na zvolenie jazdných programov AMG a pri rýchlosti nad 80 km/h sa automaticky vysunie približne o 40 milimetrov smerom nadol. Vzniká pritom takzvaný Venturiho efekt, ktorý zvýši prítlak vozidla k vozovke a obmedzí vztlak na prednej náprave.
Ďalším aktívnym komponentom je vysúvateľný zadný spojler, ktorý je plne integrovaný do veka batožinového priestoru. Ten svoju polohu mení podľa jazdnej situácie. Tím AMG zodpovedný za aerodynamiku prispôsobil pre model SL 63 S E PERFORMANCE riadiaci softvér vyššiemu výkonu a modifikoval množstvo parametrov. Do výpočtu zahŕňa rýchlosť jazdy, pozdĺžne a priečne zrýchlenie, ako aj rýchlosť riadenia. Spojler sa od rýchlosti 80 km/h nastavuje do piatich nových uhlov, s cieľom optimalizovať jazdnú stabilitu, alebo znížiť odpor vzduchu.
Potláčanie náklonov karosérie
Súčasťou sériovej výbavy je aj podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL s čiastočne aktívnou stabilizáciou nakláňania. Tlmiče s nastaviteľným ťažným a tlačným stupňom navyše obsahujú čiastočne aktívne, navzájom prepojené hydraulické prvky. Nahrádzajú obvyklý stabilizátor s torznou tyčou. Táto technológia umožní znížiť nakláňanie karosérie a sprístupní veľké rozpätie jazdných programov. Hydraulické prepojenie komôr tlmičov na všetkých štyroch kolesách je zabezpečené cez príslušné vedenia a nastavovacie ventily v adaptívnych tlmičoch.
Riadenie zadnej nápravy a poriadne brzdy
Aj model SL 63 S E PERFORMANCE je sériovo vybavený aktívnym riadením zadnej nápravy. V závislosti od rýchlosti sa zadné kolesá natáčajú buď v opačnom (do 100 km/h), alebo v rovnakom smere (pri rýchlosti viac ako 100 km/h) ako predné kolesá. Systém tak umožňuje agilné, ako aj stabilné jazdné vlastnosti.
Primerane k extrémnym hodnotám výkonu a k súvisiacim športovým vlastnostiam sa v rámci sériovej výbavy využíva keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava AMG s bronzovo sfarbenými 6-piestikovými pevnými strmeňmi vpredu a 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi vzadu. V porovnaní s modelmi AMG s čisto spaľovacím motorom má väčšie rozmery: keramické brzdové kotúče z uhlíkových vlákien na prednej náprave majú rozmery 420 x 40 milimetrov, na zadnej náprave 380 x 32 milimetrov.
Zdroj: media.mercedes-benz.sk