Virtuálne spätné zrkadlá s kamerami – oplatia sa? [dlhodobý užívateľský test]
Prvenstvo sériovo vyrábaných virtuálnych spätných zrkadiel a OLED displejov si drží práve elektrický model od Audi e-tron. Tí, čo nás sledujú na instagrame vedia, že práve e-tron testujeme po dobu 6 mesiacov a tak vám prinášame naše skúsenosti, ako to s tými virtuálnymi zrkadlami v skutočnosti je po opadnutí prvých pocitov.
Výhody
- Uhoľ pohľadu je väčší, takže máte lepší výhľad
- Lepšia viditeľnosť v zlom počasí, aj vďaka OLED displejom
- Futuristický dizajn interiéru, vďaka ktorým sa od druhých odlíšite
- Zlepšený výhľad vodiča na vozovku pri prejazde križovatiek, vďaka menšej konštrukcii oproti klasickým zrkadlám
- Tým pádom majú kamery nižší odpor vzduchu, čo znižuje hlučnosť v interiéri a zvyšuje maximálny dojazd
- Svetlomety vozidiel za vami vás počas tmy vôbec neoslňujú
Dynamický obraz sa upravuje podľa toho, či ste na diaľnici alebo idete parkovať. To znamená, že akonáhle presiahnete 90 km/h rýchlosť, obraz sa mierne priblíži a zlepší výhľad. Pri parkovaní sa obraz kamery natočí smerom nadol, aby ste náhodou netrafili obrubník.
Nevýhody
- Príplatok 1 731 eur
- Zriedkavo zhoršená viditeľnosť kvôli zahmleniu kamery
- Vyššie náklady na opravu pri poškodení
Jediná vec, ktorá mi pokazila dojem z virtuálnych zrkadiel, je práve zriedkavé zahmlenie kamier a tým pádom zhoršenie viditeľnosti. Osobne poznám dvoch majiteľov e-tronu a taktiež sa im raz za čas zahlmia. Osobne sa mi to stáva raz za týždeň, ale za pár minút to zmizne vďaka vyhrievanému sklu kamery. Žiaľ občas sa stáva aj to, že zahmlenie trvá niekedy až pol hodinu, kým sa kompletne odrosí. Ako môžete vidieť na fotkách nižšie, viditeľnosť je obmedzená.
Funkcie a nastavenie
Nastaviť „zrkadlá“ dokážete úplne jednoducho a to pohybom prsta na OLED displeji. Ak máte úzku garáž nezúfajte, kamery sa dajú tým istým spôsobom sklopiť, ako u konvečných spätných zrkadlách. Pekné spracovanie má funkcia mŕtveho uhlu. Pri priblížení auta v mŕtvom uhle začne OLED displej blikať na oranžovo. Na zeleno bliká zase pri pustenej smerovke. V infotaimente si viete samozrejme nastaviť jas OLED displejov.
Zvyknem si na ne rýchlo?
S kamerami sa človek musí pár dní zoznamovať. Svoj pohľad upriamite trochu nižšie, na úroveň obkladov dverí, čo je trochu nezvyk. Ja som si na ne po 1 dni jazdenia zvykol rýchlo. Čo sa týka parkovania, za približne týždeň jazdenia som si vybudoval úplnú dôveru.
Oplatí sa teda za ne priplatiť?
Za mňa určite áno. Cieľová skupina luxusného SUV, pri cenovke vozidla cez 100 000 eur, nebude pozerať na to či vozidlo stojí o 2 000 eur viac alebo menej. Ľudia hľadajú niečo zaujímavé a raritné a práve e-tron túto špeciálnu vychytávku ponúka. Po pár dňoch si na ne úplne zvyknete a bude sa cítiť akokeby ste jazdili auto z budúcnosti. Vďaka menšej konštrukcii budete mať taktiež lepší výhľad na cestu cez križovatku. Momentálne sme sa s podobným riešením stretli len v modely Honda e, pri čom kvalita zobrazenia, hlavne v noci, je v e-trone podstatne lepšia. E-tron totiž dokáže šikovne upraviť jas ako aj kontrast a miesto machule zo svetiel za vami idúceho vozidla uvidíte skutočné auto.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Hondy e s virtuálnymi zrkadlami