TEST: Volkswagen ID.4 Pro 4Motion – dojazd už nemusí byť strašiakom
Po športovo ladenom Volkswagene ID.5 GTX sme mali v redakcii možnosť vyskúšať aj Volkswagen ID.4 Pro, no tentokrát vo verzii Pro, ktorá ponúka rovnako, ako GTX pohon oboch náprav, no je skôr zameraná na čo najväčší dojazd a väčšie pohodlie na palube. Čím všetkým si nás teda ID.4 Pro získala? Poďme sa na to pozrieť.
Dizajn z budúcnosti
Vzhľad je do veľkej miery totožný s už testovaným ID.5 GTX. Rozdiel je teda najmä v zadnej časti auta, kde výraznejšie klesajúcu strechu nahradil klasický tvar SUV. Testovaný model bol odetý v šedej farbe karosérie, ktorá z veľkej časti odhalila všetky krivky karosérie. Mne osobne sa na testovanom kúsku páčilo použitie bielych detailov v prednej aj zadnej časti a taktiež nelakovaná spodná časť karosérie, ktorá vám dáva väčší pocit istoty pri výletoch mimo spevnené povrchy. Taktiež sa nemusíte báť ani o 19-palcové disky kolies, pretože tie sú zasa chránené poriadnou porciou gumy s vyšším profilom.
Nemenej zaujímavým je aj zadok auta, ktorému dominuje LED svetelný pás doplnený o koncové svetlomety tvorené viacerými svetelnými segmentmi. Takáto kombinácia zaručuje jedinečný svetelný podpis auta v tme. Zaujímavou vychytávkou je svetelná animácia, ktorá privíta posádku v tme efektným, postupným rozsvecovaním zadných svetiel.
Elektrický pohon oboch náprav
Testovaný kúsok bol vybavený dvojicou elektromotorov, ktorých spoločný výkon bol 265 konských síl. Výkon putoval na obe nápravy prostredníctvom pohonu všetkých 4 kolies 4Motion. Elektrická sústava čerpala energiu z akumulátoru o veľkosti 82 kWh (z toho využiteľných 77 kWh) ,čo postačuje podľa výrobcu na prejdenie 530 km v kombinovanej prevádzke, čo je už vcelku slušný dojazd, ktorý bude obmedzovať len málokoho. Podarilo sa nám však v reálnom svete aspoň priblížiť k dojazdu udávaného výrobcom? Čítajte pozorne ďalej.
Ničím nerušená jazda
ID.4 je mimoriadne príjemné auto na každodenné jazdenie. V meste síce odhalí svoj tuhšie naladený podvozok, ktorý je však dobre odhlučnený a neprenáša do interiéru žiadne výrazne rázy. Výnimkou sú jedine veľké priečne nerovnosti a hrboly. To je ale daň za tuhšie nastavenie. Inak je podvozok mimoriadne prívetivý a príjemný za všetkých okolností. Keď už spomínam to mesto, tak pri bežnej jazde so všetkými komfortnými prvkami som bez problému dosiahol spotrebu 15,6 kWh na sto kilometrov, čo je na pomery väčšieho, plne elektrického SUV naozaj príjemná spotreba a verím, že sa dá ísť ešte o niečo nižšie.
Po výjazde z mesta na zamotané okresky spotreba mierne stúpla, keďže podvozok, riadenie a celkový pocit z jazdy nabáda na mierne dynamickejšiu jazdu. Zákruty a ich dynamickejšie prejazdy sú presne miestom, kde tuhý podvozok obzvlášť pri ťažkom elektromobile oceníte, pretože sa mu obstojne darilo redukovať náklony karosérie na nutné minimum. Vodičov so športovejšími ambíciami určite poteší aj fakt, že pohon 4Motion sa nebojí posielať výkon na zadnú nápravu, čím dokáže potešiť pri rýchlych výjazdoch zo zákrut miernou pretáčavosťou.
Na mokrej ceste je preferenciu ,,zadku” cítiť ešte výraznejšie. Kontrola stability je však aj napriek benevolentnejšiemu režimu Sport vcelku prísna a vodiča hneď skrotí. Na bežnú ID.4 je to však veľmi fajn a v tomto nastavení systému ESP je cítiť rozdiel voči športovej verzii GTX. Takže dôvod priplatiť si tu určite je. A aby som nezabudol na tú okreskovú spotrebu, tak tá sa pohybovala na úrovni obstojných 16 kWh na sto kilometrov.
Diaľnica je na spotrebu samozrejme najobtiažnejšia, no ID.4 v testovanej verzii Pro nemala ani v tejto situácii problém. Pri jazde po diaľnici predpisovou rýchlosťou a s použitím adaptívneho tempomatu stúpla priemerná spotreba na úroveň 16,4 kWh. Treba však podotknúť, že som ID.4 testoval v teplom počasí, čo určite do istej miery pomohlo akumulátoru. Na jedno nabitie sa mi teda podarilo prejsť v kombinovanej prevádzke 410 kilometrov a na nabíjačku som prichádzal stále so 16 % batérie a dojazdom 56 kilometrov. Bez problému by ID.4 atakovala reálny dojazd 450 kilometrov na jedno nabitie.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Mercedes-Benz GLC 300 de
Interiér
Vnútro ID.4 je už taká klasika elektrických modelov z rodiny ID. Pred vodičom sa nachádza malý displej zobrazujúci iba najpotrebnejšie údaje o rýchlosti, dojazde, aktuálnej dostupnosti výkonu či navigačných pokynov. Po jeho pravej strane nájdeme netradičný volič prevodovky, ktorého riešenie sa mne osobne vcelku páči, pretože žiadnym spôsobom nenarúša minimalisticky pojatý interiér. Pochvalu si zaslúžia taktiež aj sedadlá s alcantarovým čalúnením a integrovanou opierkou hlavy, ktoré sú dostatočne pohodlné pri dlhých cestách a naopak v zákrutách poskytnú dostatočnú oporu.
Mne osobne v interiéri prekážal jedine mierne spomalený infotainment, ktorý sa najmä po ,,naštartovaní” načítaval dlhšiu dobu. Bezdrôtové pripojenie telefónu pomocou CarPlay má taktiež svoje muchy a párkrát mi počas testu z ničoho nič samovoľne odpojilo telefón a podarilo sa ho opätovne pripojiť až po vypnutí a následnom zapnutí auta.
Záver
ID.4 Pro je elektromobilom, pri ktorom vás dojazd bude obmedzovať len vo výnimočných situáciách a nerobia mu problém ani dlhé diaľničné presuny. Rýchlosť nabíjania rovnako nemusí byť strašiakom. Pri využívaní rýchlonabíjacích staníc ste schopný dobiť batériu z 10% na 80% v priebehu približne pól hodiny. Ako bonus k výbornému dojazdu a vysokej efektivite elektrického pohonu dostanete super jazdné vlastnosti a dobre naladený podvozok, ktorý si poradí aj s našimi cestami.
Technická špecifikácia
Volkswagen ID.4 Pro 4Motion | Audi Q4 e-tron | BMW iX3 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 38 | 38 | 34 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 125 | 125 | 150 |
Dojazd výrobca/test | 530 / 450 | 485 / 400 | 453 |
Výkon motora (kW/k) | 150 / 265 | 220 / 299 | 210 / 286 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 310 | 460 | 400 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 17.2 / 16.4 | 18,3 | 18,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2124 | 2210 | 2255 |
Objem batožinového priestoru (L) | 543 | 553 | 510 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 180 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.5 | 6,2 | 6,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 53 390 / 62 110 | 48 070 / 77 324 | 69 950 |