Nové dieslové motory majú vyššie emisie než staré motory, bez DPF!
Nedávno som na internete natrafil na veľmi zaujímavú štúdiu týkajúcu sa emisií nových dieslových vozidiel, teda tých, ktoré už majú tzv. DPF (Diesel Particular Filter). Na Instagrame som sa vás pýtal, či vás táto téma zaujíma a či by ste chceli vedieť viac. Výsledok 88:12 je dôvodom, prečo čítate tento článok.
Čo je to DPF a ako to že spôsobuje vyššie emisie?
DPF (Diesel Particular Filter) je zariadenie, ktoré sa stará o filtráciu výfukových plynov a odstraňovanie nežiadúcich sadzí. Takéto filtre absolvujú cyklus regenerácie, počas ktorého sa zbavujú spomenutej sadze. Toto prebieha pasívne, aktívne a nútene/fyzicky.
Čistenie a regenerácia DPF
K pasívnej regenerácií dochádza počas bežnej jazdy, kedy vysoké teploty výfukových plynov umožňujú odstránenie sadze zo stien DPF filtra. K aktívnej regenerácií prichádza tiež počas jazdy, avšak ak sú teploty nižšie. Toto sa deje približne každé dva týždne. A presne tu prichádza k vysokému uvoľňovaniu emisií.
Aké hodnoty boli namerané?
Portál Transport & Environment sa pod vedením expertov rozhodol podrobiť podrobnému emisnému testu Nissan Qashqai a Opel Astra. Výsledok? 32 % až 115 % nad povoleným limitom počas regenerácie DPF. Nadmerné uvoľňovanie častíc bolo pozorované i počas mestskej jazdy približne 30 min od regenerácie.
Tento test však odhalil i vysoké množstvo malých, ultra-jemných častíc, ktoré sú omnoho nebezpečnejšie než bežné emisie, nakoľko sa dostanú omnoho hlbšie do ľudského organizmu. Dokonca môžu spôsobiť rakovinu mozgu.
Napriek tomu, že oba modely prešli a rešpektovali normy NOx sú aj napriek týmto nameraným hodnotám legálne v cestnej premávke. Ako je toto možné? Predpisy a zákony Eú sa žiaľ nevzťahujú na regeneračný cyklus filtra počas oficiálneho testovania. Takýmto spôsobom dokážu výrobcovia obísť prísne regulácie Eú.
Riešenie je na Európskej únií
Riešením je odstránenie medzier v ustanoveniach Európskej komisie a prípadné emisné testy na vozidlá, ktoré sú už istý čas u zákazníkov, aby sa zistili skutočné hodnoty uvoľnených emisií aj po regeneračných cykloch DPF filtra.
Zdroj: transportenvironment.org