TEST: Ford Puma 1,0 EcoBoost mildHybrid – bylinožravá šelma?
Písal sa rok 1997, kedy automobilka Ford priniesla na trh malé športové kupé pomenované Puma. Čas letí, malá šelma vyrástla, pribrala na objeme a zmenila sa na nepoznanie. Druhá generácia modelu Ford Puma zamierila do segmentu SUV. Pravdu povedať nemyslel som si, že s týmto autom bude taká zábava, ale vcelku to bol príjemný testovací víkend plný prekvapení. Akých? Prezradím vám v mojom teste.
Exteriér
Na dizajn si môže vytvoriť každý svoj názor. Z môjho pohľadu vyzerá Puma dynamicky a štýlovo. Síce sa za ňou otočilo viac ženskej populácie ako mužskej, ale to neznamená, že by bola vyslovene ženským autom! Dve vypuklé oči s LED technológiou a LED denným svietením môžem len pochváliť svojou svietivosťou. Hlavne automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetlometov.
Naozaj ma prekvapilo, keď protiidúce auto bolo ešte za zákrutou, Puma zaznamenala jeho svetelné lúče a v predstihu prepla z diaľkových svetiel na stretávacie. Ani raz sa mi nestalo, aby som oslepil protiidúce auto! LED technológiou boli vybavené aj hmlové svetlomety s funkciou prisvecovania do zákrut. Každopádne najviac pozornosti priťahuje veľká mriežka chladiča. V spodnej časti predného nárazníka je umiestnená ochranná lišta.
Pri pohľade zboku najlepšie vidno jej dynamické krivky a mohutné blatníky. Obuté sme mali 17“ palcové disky Absolute Black, ktoré vizuálne ladili k príplatkovému metalickému laku Desert Island Blue. Za nimi boli na prednej náprave kotúčové brzdy a na zadnej bubnové.
Aj v zadnej časti dominujú LED svetlomety, medzi ktorými na kufri nájdeme písmenkové označenie modelu PUMA. Difúzor zdôrazňuje svetlú výšku vozidla a dodáva mu mohutnejší vzhľad.
Interiér
Vysoký posed v látkových vyhrievaných sedadlách so zaujímavým vzorom a masážnou funkciou bedrovej opierky môžem len pochváliť. Mne osobne chýbalo trocha väčšie bočné vedenie, ale nepovažujem to za nedostatok. V zadnej časti sa usadia 2 dospelé osoby. Šoférove sedadlo som mal nastavené na výšku 188cm a dokázal som sa usadiť na zadnom sedadle. Na kolená mi ostal priestor cca 2cm, čo pri dlhšej trase nie je žiadna výhra. Okrem toho mi vo výhľade zo zadných sedadiel pri mojej výške prekážal skosený C stĺpik. Multifunkčný a vyhrievaný volant má tu správnu šírku a padne do každých rúk. Všetko potrebné ovládanie od rádia, telefónu a prístrojovej dosky je logicky umiestnené priamo na volante.
Za volantom našej testovacej verzie boli umiestnené klasické budíky so 4,2“-palcovým farebným displejom. Mimochodom palubná doska je totožná s modelom Ford Fiesta. Napravo od volantu je umiestnený 8“-palcový infotainment s dotykovým displejom a systémom SYNC 3. Ako plus dávam infotainmentu jeho jednoduché a pekné grafické spracovanie, no mínus získava za pomalšie reakcie.
Pod infotainmentom sa nachádza panel s klimatizáciou a nižšie bezdrôtová nabíjačka s klasickým USB portom (druhý USB port má svoje miesto v lakťovej opierke). Páči sa mi, že všetko potrebné je na dosah rúk, čiže sa môžete naplno venovať šoférovaniu. Príjemnú atmosféru dolaďuje ambientné osvetlenie. Medzi prednými sedadlami je trojica tlačidiel: Start-Stop, voliteľ jazdných režimov (Normal, Sport, Eco, Klzký povrch) a vypnutie trakčnej kontroly.
Naša hybridná verzia mala objem batožinového priestoru 402 litrov. Inovatívne riešenie v podobe 80 litrového MegaBoxu s nepremokavou časťou a vypúšťacou zátkou pojme predmety s maximálnou hmotnosťou 55kg. Tento priestor je vhodný na uskladnenie napr. zablatených topánok, úrodu záhradkárov, alebo úlovky rybárov. Objem kufra plne spaľovacej verzie je o 54 litrov väčší.
Užitočné technológie
Ford Puma je vybavená mnohými technológiami. Náš stupeň výbavy First Edition Plus ponúkal napríklad: My Key – systém nastavenia vybraných funkcií pre jeden z kľúčov. FordPass Connect – prepojenie vozidla s mobilným telefónom. Tento systém ponúka rad užitočných funkcií vrátane bezdrôtového pripojenia 4G LTE WiFi. EasyFuel uzáver palivovej nádrže zabraňujúci natankovaniu nesprávneho paliva. Vyhrievané čelné sklo, automatické stmievanie vnútorného spätného zrkadla, rozpoznávanie dopravných značiek a únavy vodiča, parkovacie senzory (žiaľ bez parkovacej kamery) a mnoho ďalších už vyššie spomenutých…
Asistenčné systémy LDW a LKA pomáhajú udržať vozidlo počas jazdy v jazdnom pruhu. Pričom LDW upozorní vodiča decentným vibrovaním volantu na prekročenie, alebo len priblíženie sa k čiare na vozovke, tak LKA vráti vozidlo späť do stredu jazdného pruhu. Na rovnej ceste systémy fungovali pomerne dobre, no pri nerovnostiach a zákrutách už reagovali oneskorene, alebo vôbec.
Jazda
Túto šelmu poháňal 3-valcový 1,0-litrový preplňovaný benzínový agregát EcoBoost s mild-hybridnou technológiou. Súčasťou pohonnej sústavy je malý 48V akumulátor. Vozidlo sa nemôže pohybovať iba na elektrický pohon! Taktiež nie je potrebné akumulátor dobíjať na elektrickej stanici, pretože sa dobíja počas jazdy rekuperáciou. Možno sa teraz pýtate, načo tam vôbec je? Jeho úlohou je pomáhať spaľovaciemu motoru rýchlejšie sa rozbehnúť a znížiť spotrebu / emisie. Počas jazdy si na prístrojovej doske môžete všimnúť, kedy akumulátor zaberá a kedy sa dobíja.
Výkon sa prenášal na prednú nápravu za pomoci 6-stupňovej manuálnej prevodovky s krátkymi a presnými dráhami. V nízkych otáčkach registrujete v kabíne dunivý hlučnejší chod troch valcov. Musím povedať, že po motorickej stránke Puma naozaj milo prekvapila svojim potenciálom. Výkon opíšem trocha obrazne. V normálnom režime Puma striehne a pomaly sa blíži ku svojej koristi. Lenže v režime šport na korisť zaútočí. Nezdá sa to, ale pri zmene režimu je to pocitovo poznať. Reakcia na volant pri manévrovaní je okamžitá.
Vozidlo odvádza na 17“- palcových kolesách veľmi príjemnú, komfortnú a pohodlnú jazdu. Keď Pumu chytíte za chvost a plánujete s ňou agilnejšiu jazdu cez serpentíny, treba ju držať pod plynom. Vtedy nenastáva žiadne poskakovanie, alebo pocit „plávania“ na vozovke. Podvozok nie je najmäkší, ale zasa ani veľmi tvrdý. Je to presne taký zlatý stred, ktorý nič nepokazí. So svojou svetlou výškou 166 mm vás Puma prepraví aj ľahším terénom. Každopádne neočakávajte od nej žiaden offroad.
Aký má Puma apetít? Musím povedať, že aj v tejto sfére príjemne prekvapila. Počas testovania som skúšal viac spôsobov jazdy od normálnej, cez športovú až po jazdu v miernom teréne. Spotreba kolísala od 5,8 až po 6,4 l/100km. Dlhodobú spotrebu som dosiahol na úrovni 6,2 l/100km.
Záver
Na záver len skonštatujem, že nová Ford Puma nájde svoj domov v mestskej džungli, než v tej horskej. Štvorčlennú rodinu odvezie tam, kam to bude potrebovať či už na nákupy, výlety, chatku, alebo len tak za zábavou… Je živá, dizajnovo svojská, proste jej musíte prísť na chuť. Cena nášho testovacieho vozidla bola 21 211 €. Myslím si, že za tie peniaze a výbavu ktorú Puma poskytuje už v štandarde veru stojí za to. TU si môžete pozrieť cenník a výbavu verzie First Edition.
Vozidlo nám na test poskytla spoločnosť Autonova Poprad v ktorej sa zároveň môžete prihlásiť na testovaciu jazdu a spoznať sa s touto šelmičkou.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | 1,0 EcoBoost mHEV /hybrid |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 999/3 |
Výkon motora (kW/k) | 92/125 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 210 |
Prevodovka | Manuálna 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,8/6,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 280 |
Objem batožinového priestoru (L) | 402 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 191 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 20 590/21 211 |
Text a foto: Matúš Krempaský