TEST: Seat Leon 1,5 eTSI Xcellence – elegán na každý deň
Testovanie noviniek VW Group pre platformu MQB sme zakončili modelom Seat Leon vo výbave Xcellence. Dokázal nás Leon presvedčiť o tom, že má navrch pred sestrou Škoda Octavia a bratom Volkswagen Golf?
Exteriér
Výbava Xcellence nám v exteriéri ponúka elegantnú šedú metalízu s hliníkovými 17-palcovými diskami. O tom, že nový Leon pôsobí mladšie a oblejšie niet pochýb, koniec koncov sme o tom už písali tu. Testovaný Leon bol obohatený o Full LED svetlomety vpredu i vzadu. Svetlomety ponúkajú tzv. Welcome ceremóniu vo forme dynamického premietania zadných svetlometov a vysvietenie nápisu HOLA pod spätným zrkadlom.
Pri svetlometoch sa ešte zastavím. Ich funkčnosť bola priam výnimočná. Automatické diaľkové svetlá sa zapínali ladne, ale včas. Šmrnc celému balíku dodával zadný LED pás s dynamickým smerovým svetlom.
Interiér
Interiér pôsobí elegantne, uhladeno a funkčne. Pred vodičom sa nachádza plne konfigurovateľný digitálný štít pred ktorým je osadený skvelo tvarovaný, kožený multifunkčný volant s možnosťou viac-stupňového vyhrievania. Vyhrievané sú i skvelo tvarované a pohodlné, čalúnené sedadlá.
Stredovej časti dominuje 10-palcový displej infotainmentu, ku ktorému sa ešte vrátime. Stredový panel pôsobí čisto a prakticky aj vďaka priestoru na kľúč od vozidla a voliču DSG s technológiou shift by wire. Interiér je veľmi priestranný a ponúka množstvo miesta na nohy a hlavu, aj na zadných sedadlách. Tomu napomáha predĺžený rázvor, ktorý je takmer totožný s modelom Octavia, teda skvelých 2636 mm.
Implementácia mild-hybridu
Pod kapotou sa nachádza 1,5 litrový motor s eTSI, teda agregát s benzínovým pohonom obohatený o mild-hybrid technológiu. Ponúka výkon 110 kW teda 150 konských síl. Ten na prednú nápravu prenáša 7-stupňová DSG prevodovka za pomoci XDS diferenciálu.
Spotreba lepšia než pri nafte!
Seat Leone TSI je ako som už spomínal obohatený o mild-hybrid technológiu, ktorá sa skladá zo 48 V siete, batérie, ktorá sa nabíja brzdením a štartér-generátorom osadeným medzi motorom a prevodovkou. Aj vďaka tomuto všetkému sa nám podarilo dosiahnuť kombinovanú spotrebu 5,5 litra na 100 km čo je o 0,4 litra lepšia spotreba než udáva výrobca. Na diaľnici sa táto hodnota vyšplhá na 6,3 pri rýchlostiach 130-140 km/h.
Skvelý infotainment!
A späť k infotainmentu! Ten je veľmi intuitívny, prehľadný a plne konfigurovatelný. Výrobca tvrdí, že prostredie je inšpirované mobilnými telefónmi, kde si môžete navrhnúť rozloženie daných kariet. Cez stredový displej sa žiaľ nastavuje i 3-zónová klimatizácia, čo môže byť v niektorých situáciách komplikované. K dispozícii je samozrejme Apple CarPlay a Android Auto.
Model plný technológií
Seat Leon je plný technológií. Adaptívny tempomat funguje skvelo a ponúka funkciu proaktívneho pribrzdenia na maximálnu povolenú rýchlosť, čo je v skutku skvelá funkcia. Asistent monitorovania mŕtveho uhla je zabudovaný do náladového osvetlenia dverovej časti, čo je nie len efektné, ale i efektívne.
Jazdné vlastnosti
So Seatom Leon som naozaj rád jazdil, aj vďaka skvelému výhľadu a posedu za volantom. Skvelý je i podvozok, ktorý obstojne žehlí nerovnosti a nepôsobí nepredvídateľne. Za mokrého počasia treba dávať pozor na nedotáčave správanie. Čo sa týka náklonov karosérie, tie neboli takmer žiadne a prejavovali sa len pri dynamickej jazde. Tá je síce veľmi zábavná, avšak viac pristane športovému balíku FR.
Cena a konkurencia
Cena za výbavový stupeň Exellence začína na sume 20 490 eur a nami testovaná verzia je ocenená na 26 818 eur. Z koncernovej konkurencie je v ponuke Škoda Octavia Style s cenou od 22 440 eur a Volkswagen Golf Style s cenou od 23 290 eur. Mimo VW Group je v ponuke BMW 118i so slabším 103 kW agregátom a cenou od 24 700 eur.
Na záver treba poznamenať, že nový Leon má skutočne navrch pred koncernovou konkurenciou. Toto presvedčenie utvrdzuje atraktívny dizajn, skvelá priestrannosť a samozrejme cena.
Technická špecifikácia
Seat Leon | BMW 118i | |
Motor/palivo | 1,5 e-TSI /benzín | 1,5/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 498/4 | 1 499/4 |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 | 103/140 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 220 |
Prevodovka | Automatická DSG 7 st. | Manuálna 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,9/5,5 | 5,9 − 6,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 459 | 1 365 |
Objem batožinového priestoru (L) | 280 | 380 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 221 | 213 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,4 | 8,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 20 490/26 818 | 23 290 |
Foto: Martin Katler