TEST: Hyundai Tucson 2021 [veľký užívateľský test]
Keď sme vám pred časom predstavovali nový Hyundai Tucson (článok nájdete TU), boli sme veľmi milo prekvapení z dizajnových zmien vari najpopulárnejšieho modelu portfólia kórejskej automobilky Hynudai. Teraz sa nám tento model dostal do redakcie na spotrebiteľskú recenziu. Ostali sme rovnako ohromení?
Dizajn exteriéru
Po dizajnovej stránke prichádza nový Tucson s úplne novou tvárou a krivkami. Dizajn je na nerozoznanie od predošlej generácie zo všetkých uhlov. V prednej časti vás okamžite upútajú zaujímavo tvarované LED svetlomety. Opticky tvarujú tzv. anjelské krídla, ako ich automobilka nazvala. V premávke tento prvok budí v ľuďoch záujem a rešpekt.
Novým líniám sa nevyhol ani profil karosérie. Línie sú prísne a ostré, čím dotvárajú športovo-dynamický vzhľad vozidla. Testovaný Tucson 2021 sme mali obutý na 19-palcových diskoch s novým dizajnom. K neprehliadnuteľnosti v premávke prispieva i krásne červené lakovanie karosérie.
Zadná časť nebola o zmeny ukrátená. Zadné svetlomety po krajoch veka batožinového priestoru tvoria akési pazúre šelmy. LED zadné svetlomety nasledujú trend iných automobiliek a tak aj v rade Hyundai Tucson badať ich združenie v čistú líniu pozdĺž zadnej časti vozidla.
Nový, lepší interiér
Interiér modelu Hyundai Tucson 2021 poskytuje vodičom skvelý posed za volantom. Príjemné a kvalitné materiály skvelo dotvárajú úroveň celkového spracovania vozidla. K plusom určite patrí i kvalitná audio sústava, ktorá je o level vyššie než u predošlej generácií. Tucson ponúka dvojicu 10,25-palcových displejov. Ako to už býva zvykom jeden slúži ako prístrojový štít, ktorý je konfigurovateľný a poskytuje štyri rôzne grafické zobrazenia.
Druhý z dvojice displejov slúži na ovládanie infotainentu vozidla. Ten je zapustený do palubnej dosky, čím sa automobilka vrátila k riešenie známemu u pred-faceliftov minulej generácie. Tento krok oceňujeme a chválime. Hyundai Tucson so sebou prináša aj novú verziu samotného infotainmentu, ktorý je prehľadný a intuitívny. Miestami sme však zaznamenali pomalšiu odozvu.
Medzi novinky patrí i nový tvar volantu, ktorý má svojich priaznivcov ale i nepriateľov. Volič automatickej prevodovky sa vďaka technológií shift-by-wire premenil na tlačidlá. Keď sme pri tlačidlách, jedno nám počas týždňa chýbalo – ovládanie asistentu pre jazdné pruhy. Ten sa totižto ovláda cez dotykový displej infotainmentu, čo nie je najpohodlnejšie a najbezpečnejšie riešenie.
Priestor na zlepšenie v interiéri vidíme v lepšej výplni stredového panelu okolo displejov, odkiaľ sa občasne ozýval zvuk rezonácie. Výhľad z vozidla je pri vychádzaní zo šikmých križovatiek kvôli väčšiemu C-stĺpiku obmedzený. Celkový dojem z interiéru vozidla je však nad očakávania veľmi kladný.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: KIA Sorento Hybrid
Pohonná jednotka Hyundai Tucson
Pod kapotou novinky Tucson sa nachádzala 1,6-litrová naftová jednotka obohatená o technológiu 48 voltovej sieťe. Výkon testovaného vozidla sa zastavil na 100 kW teda 136 konských síl s krútiacim momentom až 320 Nm. Prenos výkonu zabezpečuje 7-stupňová automatická prevodovka spolu so systémom pohonu oboch náprav AWD. Hyundai Tucson má v ponuke i silnejšie agregáty, po ktorých osobne odporúčam siahnuť.
Spotreba paliva udávaná výrobcom je na úrovni 5,8 litra na 100 km. Nám sa podarilo k danej hodnote priblížiť so spotrebou 6,5 litra na 100 km vyplývajúcej z nášho testovania v obci, mimo nej a v diaľničnom tempe. Spotreba paliva je u Hyundai Tucson 2021 jeden z atribútov, ktoré považujeme za veľké plus tejto novinky.
Jazdné vlastnosti a dynamika
Ako som už spomínal vyššie, odporúčam siahnuť po silnejšej motorizácií, ktorá poskytne kvalitnejšiu dynamiku. Čo by som však nemenil je podvozok. Ten príjemne filtruje nerovnosti aj na diskoch s priemerom 19 palcov. Vodič má síce k dispozícií pohon všetkých kolies, ktorý mu pomôže v ľahkom teréne pri výjazde na víkendovú chatu, no pohonu AWD chýba ochota poslať viac výkonu na zadnú nápravu. Ako primárna predokolka je výkon koncentrovaný na predné kolesá a spôsobuje nedotáčavé správanie na snehu a klzkých povrchoch.
Znížený fun-factor však nahrádza pestrá ponuka technológií v novom Hyundai Tucson. Mojim obľubeným bol jemný Lane Assist novej generácie, ktorý je vo všetkých smeroch o level lepší než v predošlej generácií. Tucson ponúka 360-stupňovú parkovaciu kameru s vysokým rozlíšením, možnosť vyparkovať vozidlo pomocou kľúča či adaptívny tempomant.
Mojou obľúbenou technologickou vychytávkou však bolo digitálne spätné zrkadlo v oblasti tachometra alebo otáčkomeru. To sa zobrazí zakaždým spustením smerových svetiel, tak aby ste mali vždy prehľad o vozidlách v mŕtvom uhle. Vychytávka fungovala skvelo za dobrých sveteľný podmienok a rýchlo som si na ňu zvykol.
Cenová relácia a konkurencia
Cenník Hyundai Tucson 2021 v danej motorizácií sa začína na sume 21 990 eur. Nami testovaná červená čiapočka dosiahla s príplatkovou výbavou sumy 36 250 eur.
Sesterský model KIA Sportage s rovnakým motorom, 48 voltovou sieťou a rovnakou automatickou prevodovkou atakuje štartovaciu cenu 30 390 eur. Európsky konkurent Škoda Karoq vo výbave Style a s agregátom 1,5 TSI v kombináci so 7-stupňovou DSG prevodovkou štartuje na cene 27 870 eur. Oproti Hyundai Tucson a KIA Sportage však absentuje možnosť pohonu oboch náprav.
Technická špecifikácia-klasika
KIA Sportage | Škoda Karoq | ||
Motor/palivo | 1,6 CRDi 48 V /nafta | 1,6 CRDi 48 V /nafta | 1,5 TSI /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 598/4 | 1 598/4 | 1498/4 |
Výkon motora (kW/k) | 100/136 | 100/136 | 110/150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 320 | 320 | 250 |
Prevodovka | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,8/6,5 | 6,1 | 6,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 590 | 1 623 | 1 387 |
Objem batožinového priestoru (L) | 546 | 439 | 521 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 180 | 206 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,6 | 12 | 9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 21 990/36 250 | 30 390 | 27 870 |
Text: Matúš Toráč
Foto: Matúš Toráč & Samuel Zaťko