TEST: Hyundai i20 N – baby N-ko je tu
Auto od ktorého sme mali veľké očakávania. Auto, ktoré narobilo nesmierny rozruch vo svojej triede a auto, na ktoré sme sa nesmierne tešili. Presne taký je Hyundai i20 N, ktorý sa nám dostal na jeden týždeň do rúk ako jednej z prvých redakcii na Slovensku. Tak čo naplní naše očakávania a dokáže sekundovať konkurencií?
Dizajn
Hyundai i20 N sa snaží filozofiou a dizajnom priblížiť pretekárskemu i20 špeciálu zo seriálu WRC, čo sa mu výraznými aerodynamickými prvkami a agresívnym postojom do veľkej miery darí. V prednej časti nás oproti klasickej i20-ke čaká masívnejšia maska chladiča so zvýšeným prietokom vzduchu smerom k srdcu modelu i20 N, ktorá odkazuje na motoršport malými šachovnicovými vlajkami. Agresívny postoj dopĺňa dvojica Full LED svetlometov, ktoré svietili na môj vkus o čosi nižšie než by som čakal. (Áno, skúšal som i výškové nastavenie.)
Z profilu si ako prvé všimnete 18-palcové zliatinové disky kolies s novým dizajnom a skvelým obutím Pirelli P-Zero. K červenému lakovaniu karosérie a k sivým diskom sa parádne hodia červeno lakované N strmene bŕzd. Presuňme sa do zadnej časti, na ktorej si nemožno nevšimnúť fixné zadné krídlo, športový difúzor a obrovskú koncovku výfukového systému.
Interiér Hyundai i20 N
Základná koncepcia interiéru modelu i20 N sa od klasickej i20-ky moc neodlišuje. Pred šoférom je totožná dvojica displejov a použité materiály sú identické. Grafika a rozhranie obidvoch displejov je na vysokej úrovni a ponúka oproti konkurencií množstvo detailných informácií o napr. brzdnom tlaku alebo škrtiacej klapke. Iný je volant, riadiaca páka a sedadlá, ktoré boli na môj vkus trocha priširoké v hornej chrbtovej časti. Volant sa príjemne drží v rukách a pochváliť treba dvojicu voliteľných tlačidiel jazdných režimov na volante ako aj tlačidlo na ovládanie REV match. Na porovnanie Golf Clubsport nemá ani jedno tlačidlo na volante, ktorým by ste rýchlo mohli zmeniť režim.
Prekvapili ma i zaujímavé riešenia ako napr. automatický spínač okien iba pre vodičové okno, pričom v Tucsone a v i30-kách je tento problém už zažehnaný. Naopak, čo ma príjemne prekvapilo, bol výhrev zadných sedadiel, ktorý sa v tomto segmente nevidí tak často.
200-koňová strojovňa
Pod kapotou Hyundai i20 N je osadená štvorvalcová 1,6-ka -TGDi s výkonom 150 kW teda 204 konských síl. Agregát dokáže produkovať krútiaci moment o hodnote 275 Nm, čomu prispieva i tlak turba na úrovni 1,2 baru. Hyundai i20 N je k dispozícií jedine so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá je nesmierne presná a rýchla. Zrýchlenie tejto 200-koňovej prednokolky je na úrovni 6,2 sekundy a maximálna rýchlosť je 230 km/h.
Poďme už jazdiť
Predtým než sa rozvášnim o jazdných vlastnostiach i20 N si povedzme ešte pár faktov. Hyundai i20 N prichádza s funkciou LAUNCH CONTROL s možnosťou nastavenia otáčok, funkciou REV MATCH pre vyrovnávanie otáčok pri podradení a hlavne Hyundai osadil na prednú nápravu tejto beštie N Corner Carving diferenciál, teda mechanický samosvor. Ten funguje skvelo a krásne vás smeruje dovnútra zákruty.
Vodič má na výber z viacerých režimov – ECO, NORMAL, SPORT, N MODE a CUSTOM. Odporúčam jazdu v režime CUSTOM, v ktorom si môžete nakonfigurovať vozidlo presne podľa svojho gusta. Na naše cesty by som prijal o čosi mäkkší podvozok, nakoľko rozbité cesty totálne ničia skvelý pôžitok z jazdy v režime N a zabezpečujú vám istú návštevu chiropraktika.
Keď sa však s Hyundai i20 N dostanete na hladkú „okresku“, vozidlo vám pri načítaní značky dvojitej zákruty odporučí režim N a vtedy sa začne tá pravá zábava. Hyundai i20 N drží v zákrutách vďaka m-LSD diferenciálu ako prikované. Vďaka krátkemu rázvoru náprav a vypnutému ESP je Hyundai i20 N ochotné zavrtieť zadkom v zákrutách. Je pravda, že skvelo odladený podvozok vozidla Hyundai i20 N by zvládol 30 konských síl naviac, no úprimne mi ten výkon nechýbal.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Hyudai i30 N Line
Koľko spotrebuje?
Klasická slovenská otázka pri športových autách. No odpoveď ostáva takisto klasická, záleží od toho, ako ťažkú nohu máte. Ak sa s Hyundai i20 N šantíte na maximum vyskočia vám hodnoty od 13-17 litrov na 100 kilometrov. Ak však jazdíte ako človek, pričom nemusíte byť v režime ECO, dokážete sa priblížiť k výrobcom udávanej hodnote 7 litrov. Nám sa podarilo pohybovať sa na v rozmedzí od 7,5 do 8,7 litra na 100 km pri ekonomickej jazde.
A čo to stojí?
Hyundai i20 N začína na cene 23 390 eur. Nami testovaná verzia vychádza na 25 980 eur a plne „napeckovaná“ i20 N-ka vychádza na 28 080 eur s cenovým zvýhodnením 1 500 eur, teda koniec koncov sme na úrovni 26 580 eur.
Nie je tam niečo iné?
Konkurenciu jednoznačne tvorí Volkswagen Polo GTI, avšak cena faceliftovanej verzie ešte nebola predstavená. Ford Fiesta ST s cenou od 25 690 eur a výkonom motora 200 koní môže znieť pre niekoho veľmi lákavo. Konkurenta, ktorého treba určite zvážiť je Abarth 595 Competizione s 6-stupňovým manuálom, výkonom 180 koníkov a cenou od 25 500 eur.
Technická špecifikácia
Abarth 595 Competizione | Ford Fiesta ST | ||
Motor/palivo | 1,6 T-GDi /benzín | 1,4 T-JET /benzín | 1,5 Eco Boost /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 598/4 | 1 368/4 | 1 497/3 |
Výkon motora (kW/k) | 150/204 | 130/180 | 147/200 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 275 | 250 | 290 |
Prevodovka | Manuálna 6 st. | Manuálna 6 st. | Manuálna 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,0/8,1 | 6,1 | 6,0 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 255 | 1 045 | 1 283 |
Objem batožinového priestoru (L) | 352 | 184 | 311 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 225 | 232 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,2 | 7,8 | 6,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 23 390 / 25 980 | 25 500 | 25 690 |
Text: Matúš Toráč
Foto: Samuel Zaťko