Modernizovaná Toyota Proace Verso – kráľovná priestoru s novým šarmom
Toyota Proace Verso patrí medzi vozidlá, ktoré spájajú praktickosť úžitkového auta s komfortom a technológiami známejšími z osobných modelov. Je navrhnutá pre rodiny, podnikateľov či aktívnych jednotlivcov, ktorí potrebujú veľký priestor, variabilitu a spoľahlivosť, no zároveň nechcú robiť kompromisy v oblasti výbavy a jazdného komfortu. V našom teste sme si posvietili na predĺženú verziu L2 vo výbave VIP, aby sme zistili, ako si poradí v reálnych podmienkach každodenného používania.
Exteriér – moderný dizajn a praktické riešenia
Toyota stavila na modernizovaný predok – prepracovaná predná maska s výraznými mriežkami a Full LED svetlometmi vrátane denných LED svetiel pôsobí sviežo a moderne. Vozidlo je dostupné v dvoch dĺžkach – L1 a predĺžená verzia L2, ktorú sme testovali. Aj napriek úctyhodnej dĺžke 5,3 metra sa Proace Verso v meste prekvapivo dobre ovláda, a to najmä vďaka výbornému výhľadu z pozície vodiča.
Veľkým plusom sú elektricky ovládané posuvné dvere na oboch stranách, ktoré oceníte najmä v stiesnených priestoroch, ako sú podzemné garáže. Miernym nedostatkom je manuálne ovládané zadné veko batožinového priestoru – vzhľadom na jeho rozmery by sa elektrické ovládanie hodilo. Výborným riešením je však výklopné okno zadných dverí, ktoré uľahčuje manipuláciu s menšou batožinou v úzkych priestoroch.
➡️ NEPREHLIADNITE: Nový Volkswagen Multivan – praktický a úsporný zároveň
Interiér – funkčnosť a priestor na prvom mieste
V interiéri Toyota Proace Verso dominujú tvrdšie plastové materiály, no celkový dojem z auta to výrazne neznižuje. Vysoký posed a výborný výhľad z vozidla navodzujú pocit kontroly. Panoramatické strešné výrezy so slnečnými roletkami interiér presvetľujú a opticky zväčšujú už aj tak priestrannú kabínu. Sedadlá sú pohodlné, avšak kožené bez funkcie ventilácie.
Novinkou je 10-palcový dotykový displej s podporou bezdrôtového Apple CarPlay. Nechýba indukčné nabíjanie (pre jeden telefón) a dvojica USB-C portov vpredu. Praktickým detailom je aj 220V zásuvka umiestnená za sedadlom spolujazdca. Vo výbave VIP nechýba ani prémiový audiosystém Tosca, ktorý hrá slušne, hoci nenadchne audiofilov. V spodnej časti stredového panelu chýba praktický odkladací priestor, aký ponúka napríklad konkurencia vo forme VW Multivan, čo obmedzuje možnosť rýchleho a pohodlného uloženia drobností na dosah vodiča.
V zadnej časti kabíny je praktický multifunkčný stolík na koľajniciach – ten môže slúžiť ako výklopný stolík alebo úložný priestor. Sedadlá sú posuvné podľa potreby a umožňujú variabilné usporiadanie, pričom batožinový priestor zostáva stále veľkorysý. Na rozdiel od riešenia v modeli VW Multivan nie je možné sedadlá jednoducho otočiť proti smeru jazdy – je nutné ich najskôr vybrať z koľajníc, čo si vyžaduje fyzickú námahu a asistenciu druhej osoby. Pre pasažierov v druhom rade sú k dispozícii slnečné roletky na bočných oknách a v zimných mesiacoch príde vhod nezávislé kúrenie Webasto.
Motor a prevodovka a jazdné vlastnosti
Pod kapotou sa nachádza dieselový štvorvalec s výkonom 177 koní, ktorý je na daný typ vozidla úplne postačujúci. Ponúka vyváženú kombináciu úspornosti a dynamiky, vďaka čomu si vozidlo zachováva svižný prejav aj pri plnom zaťažení. Výborne pracuje 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá radí hladko, rýchlo a bez zbytočného váhania. Motor aj prevodovka spolupracujú veľmi harmonicky, pričom pohonná jednotka drží optimálne otáčky a okamžite reaguje na pokyny vodiča.
Podvozok je naladený komfortne, no zároveň si zachováva stabilitu aj pri svižnejšej jazde. Odhlučnenie kabíny je na vysokej úrovni – motor nie je rušivý a ani pri diaľničných rýchlostiach nie je aerodynamický šum výrazný. Vozidlo je vybavené adaptívnym tempomatom a ostatnými asistentami.
Záver – viacúčelový partner na každý deň
Toyota Proace Verso v predĺženej verzii a výbave VIP predstavuje ideálne riešenie pre tých, ktorí hľadajú praktické a priestranné vozidlo, ktoré zároveň ponúka vysokú úroveň komfortu a bohatú výbavu. Kombinácia veľkorysého vnútorného priestoru, rozumne zvolených technológií a kultivovaného jazdného prejavu z nej robí výbornú voľbu nielen pre rodiny, ale aj pre firemných zákazníkov či aktívnych cestovateľov. Napriek niekoľkým drobným nedostatkom – ako je absencia elektrického ovládania dverí batožinového priestoru alebo menší počet praktických odkladacích priestorov vpredu, či väčší podiel plastov v interiéri – ide o vozidlo, ktoré ponúka veľa, a to za priaznivú cenu v porovnaní s konkurenciou.
Technické údaje Toyota Proace Verso a konkurencia
Model V 250 d vo verzii Long meria 5,14 metra, zatiaľ čo Multivan Long má dĺžku 5,17 metra – oba sú však kratšie než Toyota Proace Verso vo verzii L2 s dĺžkou 5,33 metra. Mercedes síce ponúka aj predĺženú verziu Extra Long s dĺžkou 5,37 metra, no cenovo sa stále nachádza výrazne vyššie než Proace Verso alebo Multivan. Ako konkurenta k Toyote som zvolil Multivan, hoci vo výbave Bulli, teda nižšej než má testovaný Proace. Vybral som však rozumnú voliteľnú výbavu – síce bez koženého čalúnenia, no s elektrickým ovládaním zadných dverí – a dostal som sa na porovnateľnú cenu.
Treba však podotknúť, že Multivan je v ponuke s naftovým motorom len vo verzii so 150 koňmi, čo sa prejavuje aj pomalším zrýchlením. Navyše má až o 500 litrov menší batožinový priestor v porovnaní s Proace Verso. Na druhej strane, interiér pôsobí hodnotnejším a prémiovejším dojmom. Výsledné rozhodnutie teda závisí od vašich priorít – či uprednostníte praktickosť alebo vyššiu úroveň spracovania.
| Toyota Proace Verso VIP L2 | VW Multivan Long Bulli | Mercedes-Benz Trieda V 250 d dlhý variant | |
| Pohon/palivo | FWD/nafta | FWD/nafta | RWD/nafta |
|---|---|---|---|
| Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1997/4 | 1968/4 | 1950/4 |
| Výkon motora (kW/k) | 130/177 | 110/150 | 140/190 |
| Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 360 | 440 |
| Prevodovka | Automatická 8 st. | Automatická 7 st. | Automatická 9 st. |
| Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,3-7,5/ | 6,4-7,4/- | 7,3-7,8/- |
| Prevádzková hmotnosť EU (kg) | 1 780 | 2 065 | 2 279 |
| Max. objem nákladného priestoru (L) | 4 554 | 4 005 | 4 630 |
| Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 190 | 205 |
| Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,1 | 11,6 | 9,5 |
| Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 51 045/53 654 | 41 192 /52 176 | 72 052/- |


































