TEST: Kia Stonic facelift – konečne aj s novým logom
Po roku sa opäť dostávame k najmenšiemu crossoveru značky Kia, ktorý s faceliftom prináša pár dôležitých zmien. Do palety motorov pribudol mild-hybrid, nový je infotainment a s modelovým rokom 2022 prichádza aj nové logo automobilky.
Dizajn
Ako ste si ihneď na prvý pohľad všimli, prednú aj zadnú časť zdobí úplne nové logo značky. Náš testovaný kúsok oblieka dvojfarebné lakovanie karosérie s novým odtieňom modrej farby a príplatkom 890 eur. Azda hlavným prvkom modernizácie sú LED predné aj zadné svetlomety, ktoré sú žiaľ až v najvyššej výbave GT-Line. Práve preto náš Stonic svieti halogénovými svetlometmi s LED denným svietením, keďže ide o výbavu Gold. Celkovo na mňa pôsobí veľmi konzervatívne, nevytŕča z radu malých crossoverov a nedáva najavo, čo všetko dokáže svojmu majiteľovi ponúknuť.
Interiér
Vnútri sa po novom nachádza väčšia 8-palcová obrazovka s novým infotainmentom. Len taká zaujímavosť, v Stonicu nájdeme úplne totožný infotainment ako vo vlajkovej lodi SUV – Sorente. Preto patrí Kii obrovský palec hore, pretože displej reaguje rýchlo a promtne, nepôsobí zastaralo, práve naopak. Aj keď som v ňom niečo hľadal, pôsobil na mňa intuitívne a dokázal som ihneď všetko nájsť. Stonic ponúka už v základnej verzii Silver Apple CarPlay či Andoid Auto.
V interiéri prevažujú tvrdšie plasty, no nemal som pocit nekvalitného spracovania, aj na rozbitých cestách sa plasty neozvali a pôsobili na mňa robustným dojmom. Z praktického hľadiska ma pri dlhšom šoférovaní rozbolel ľavý lakeť, pretože opierka dverí pozostáva len z tvrdého plastu, mäkšie riešenie by som určite privítal.
Povenovať by som sa chcel aj klimatizácii, ktorá je v našom prípade jednozónová. Celý panel má doslova obrovské tlačidlá, s ktorými sa jednoducho manipuluje a pre vyššiu vekovú kategóriu to je len a len plus.
➡️NEPREHLIADNITE: Nový Mercedes triedy S v poriadnom blate?
Pohon
Paleta motorov je nasledovná. Základ tvorí 1,2-litrový atmosférický motor s výkonom 62 kW / 84 koní. Zlatou strednou cestou je 1-litrový turbo-benzín, ktorý poháňa aj našu verziu a dosahuje výkon 74 kW / 100 koní a 172 Nm. Vrcholom ponuky je 1-litrový mild-hybrid s výkonom 88 kW / 120 koní, ktorý môže byť spriahnutý s inteligentným 6-stupňovým manuálom alebo 7-stupňovým automatom.
Jazda
Doslova som bol nadšený z jazdy, pretože podvozok je bravúrny. Mäkučko je nastavený a zvláda pekne filtrovať nerovnosti. Myslím si, že do mestskej premávky ako stvorený. V zákrutách sa vie jemne nakloniť, no stopu si pekne bez zaváhania udrží. Napriek nízkoobjemovému trojvalcu je predná náprava ľahká a naslovo poslúcha. Z hľadiska priestoru mi Stonic pasuje pre dvoch dospelých, vtedy je komfortu a priestoru naozaj dostatok, totižto v druhom rade sedadiel môžu dospelí pasažieri pociťovať istú mieru diskomfortu hlavne pri dlhších trasách. Samozrejme, menšie postavy s tým nebudú mať žiaden problém.
Spotreba
Na našom testovacom okruhu sme atakovali priemernú kombinovanú spotrebu 5,8 l/ 100 km. Na okresných cestách s ľahkou nohou na plyne som pokoril 4-litrovú hranicu a diaľničné tempá zvládne so spotrebou 6,6 l / 100 km. Z testu predfaceliftového Stonica usudzujem, že porovnanie 5-stupňovej a 6-stupňovej manuálnej prevodovky znamená rozdiel v spotrebe o necelý liter benzínu v prospech druhej menovanej.
Záver
Vynovená Kia Stonic je podvozkovo a komfortom výborne zvládnutá, poskytuje všetko to, čo by som od nej čakal. Konečne dostala nový infotainment, na ktorý nemôžem povedať jediné krivé slovo. Avšak do mestskej prevádzky by som radšej volil dvojspojkový automat.
Kia Stonic začína na úrovni 13 990 eur. Základná cenníková cena verzie Gold s litrovým turbomotorom dosahuje 17 990 eur a náš testovaný kúsok sa vyšplhal na cenovku 19 870 eur.
Technická špecifikácia
Kia Stonic | Renault Captur | Hyundai Kona | |
Motor/palivo | 1.0 T-GDI/benzín | 1,0Tce/benzín | 1.0 T-GDI/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 998/3 | 999/3 | 998/3 |
Výkon motora (kW/k) | 74/100 | 74/100 | 88/120 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 172 | 160 | 172 |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová | Manuálna 5-stupňová | Manuálna 6-stupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,4-5,9/5,8 | 5,1/6,8 | 5,7/6,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1195 | 1256 | 1237 |
Objem batožinového priestoru (L) | 332 | 404 | 374 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 183 | 173 | 181 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,7 | 13,3 | 11,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 13 990/19 870 | 15 500 / 18 670 | 18 290 |
Foto: Samuel Zaťko