TEST: Kia Sorento PHEV – najdrahšie a najvýkonnejšie
Konečne sme sa dostali do fázy, kedy vieme Sorento objektívne zhodnotiť. Totižto treťou a zároveň poslednou nami testovanou motorizáciou je verzia s plug-in hybridným pohonom. To znamená, že tvorí výkonový strop ponuky a dokonca ide o najvyššiu výbavu Platinum.
Stále príťažlivé
Mám pocit, že čím ďalej spoznávam Sorento, tým sa mi viac páči. Je na ňom stále čo objavovať, čo ma neskutočne teší. Ani dizajnovo ma vôbec neprestalo baviť, v čiernom vyhotovení so zelenými značkami vyzerá exkluzívne.
Výbava Platinum
Samozrejme, že nemám čo vyčítať najvyššej výbave, keďže disponuje všetkým tým, čo sa dá do nového Sorenta navoliť. Výbava Silver a Gold ponúka len 6 reproduktorov pre audiosústavu, no s výbavou Platinum prichádza audiosústva Bose, ktorá doslova markantne zlepšuje akustiku v interiéri. Za spomenutie určite stojí aj Head-up displej, ktorý je veľký, prehľadný, dá sa jednoducho konfigurovať, ale hlavne je premietaný priamo na čelné sklo.
O pohodlie sa postará koža Nappa s výhrevom a ventiláciou, samozrejme elektrické sedadlá s pamäťou a dvojsmerovou bedrovou opierkou. Verzia Gold s len koženými sedadlami bez ventilácie v horúcich letných dňoch vám akurá tak vyhreje a prepotí chrbát. Vychytávkou je premietanie mŕtveho uhla na prístrojovom paneli. Je to zaujímavá a originálna „fičúrka“, avšak priame uplatnenie som v tom nenašiel, skôr len na prekontrolovanie bočnej strany. Zato 360-stupňová kamera má uplatnenie obrovské, pretože manipulácia s vozidlom takýchto proporcii je obzvlášť náročná a kvalitné kamerové zobrazenie z každej strany naozaj stojí za to.
Plug-in hybrid
Pod prednou kapotou sa ukrýva 1.6-litrový benzínový štvorvalec, presne tak ako v prípade Sorenta Hybrid. Ten dosahuje výkon 132 kW / 180 konských síl a 265 Nm krútiaceho momentu. Spaľovaciemu motoru pomáha elektromotor s majestátnym krútiacim momentom 304 Nm a výkonom len 67 kW / 91 koní. O prenos výkonu sa stará 6-stupňová hydromeničová prevodovka, ktorá posiela silu na vozovku pomocou pohonu oboch náprav. Výsledný systémový výkon sa vyšplhal na úctyhodných 195 kW / 265 konských síl a 350 Nm krútiaceho momentu.
Nabíjanie
Plug-in hybridné Sorento ponúka žiaľ len pomalé AC nabíjanie. Vstavaná 3,3 kW palubná nabíjačka dokáže nabiť batériu s kapacitou 13,8 kWh za 3 hodiny a 25 minút pomocou Wallboxu. Nabíjanie z domácej zásuvky by malo potrvať 5 hodín, nám palubný počítač ukazoval takmer 6 hodín. Samozrejme, záleží od siete a počtu dodávky ampérov.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Cupry Formentor❗️
Prax
Pri plnom nabití akumulátora svietil dojazd 45 kilometrov. Len dodám, že podľa WLTP má Sorento prejsť na čisto elektrickú energiu 57 kilometrov, dokonca v meste optimistických 70 kilometrov. Zvolil som trasu bez diaľničnej porcie kilometrov, teda okresky a prejazdy cez dediny. Aj tých 57 kilometrov sa mi zdalo byť veľmi optimistických, no mne osobne sa s ľahkou nohou podarilo prejsť na čisto elektrickú energiu až 74 kilometrov. Na bežné používanie je 50-kilometrová hranica úplne bezproblémová.
Pri prvotnom naštartovaní a pohnutí Sorento preferuje elektromotor, avšak po chvíľke spustí spaľovací motor a drží ho na voľnobehu aj keď palubný počítač symbolizuje jazdu na čisto elektrickú energiu. Osobne si myslím, že spaľovací motor pracuje kvôli predhriatu celého systému. Následne po predhriatí sa spaľovací motor vypne.
Jazda
Sorento je neskutočne pohodlné na každom type ciest. Je to aj charakteristikou naladenia pruženia, kedy je jazda plavná a zvláda filtrovať každú jednu nerovnosť. Motoricky je to tá najvýkonnejšia verzia s 265 koňmi. Kombinovaný systémový výkon mi prišiel veľmi utlmený a skôr ladený do pohodlia ako do športovosti. Ani by som nepovedal, že taký výkon tam je ale predsa, treba sa pozrieť na rozmery a hmotnosť vozidla. Prevodovka sa prevažne opierala o krútiaci moment a ani pri kick downe som nepocítil prudkú akceleráciu. Skôr sa motor začal pekne zbierať, turbo začalo fúkať a až potom sa pripojil elektromotor, ktorý cíteľne okorenil chuť Kie ísť vpred.
Cena
Základná verzia Sorenta štartuje na úrovni 43 990 eur s naftovou motorizáciou. Plug-in hybrid začína na úrovni 49 790 eur s verziou Silver, výbava gold pridá na cenovke rovných 3 000 eur a nami testovaná verzia Platinum sa dostáva na hranicu 56 790 eur. Voliteľnou výbavou je už len metalický lak za 690 eur, 7-miestne usporiadanie sedadiel za 1000 eur a na záver panoramatické strešné okno s cenovkou 1200 eur.
Záver
Kia Sorento ukazuje, čoho všetko kórejská automobilka dokáže. Je neskutočne pohodlné, priestranné, kvalitne spracované a má vychytávky, za ktoré by sa ani prémiové značky nehanbili. Ak by som si mal vybrať z troch otestovaných motorizácii, najviac mu sedí naftová 2,2-ka. V mojich očiach je to najlepšia Kia na našom trhu. A čo sa týka pomeru ceny/priestrannosti/kvality spracovania, okrem modelu Santa Fe nemá konkurenciu.
Technická špecifikácia
Kia Sorento PHEV | Kia Sorento Hybrid | Kia Sorento diesel | |
Motor/palivo | 1.6 T-GDI / benzín | 1.6 T-GDI / benzín | 2.2 CRDi / diesel |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598 / 4 | 1598 / 4 | 2151 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 195 / 265 | 169 / 230 | 148 / 202 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 350 | 440 |
Prevodovka | Automatická 6-st. | Automatická 6-st. | 8-st. DCT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,6 / 7,4 | 7,2 / 9,0 | 5,7 / 8,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1982 | 1847 | 1819 |
Objem batožinového priestoru (L) | 693 | 697 | 705 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 193 | 193 | 193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,7 | 9,0 | 9,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 49 290 / 56 790 | 43 990 / 46 990 | 42 990 / 51 590 |
Foto: Samuel Zaťko