Mercedes-Benz – nový líder sveta autonómneho riadenia?
Nemecká automobilka Mercedes-Benz pred pár dňami oznámila jej najnovší úspech na poli autonómnej jazdy autom. Jej systém Drive Pilot totižto ako prvý na celom svete splnil náročné zákonné podmienky a klasifikoval sa na úroveň 3. Týmto počinom Mercedes prekonal aj známu automobilku Tesla, ktorá sa už dlhý čas pýšila najlepším autonómnym systémom, ktorý možno dostať, ten je na úrovni 2. Nemecký gigant tak po niekoľkých rokoch snahy urobil veľký míľnik vo svete automobilovej kultúry.
Kedy uvidíme prvé modely
Ako prvé modely, ktoré budú mať v sebe zabudovaný Drive Pilot budú vlajkové lode Mercedesu, a to séria S a séria EQS. Stane sa tak už v prvej polovici nasledujúceho roka 2022, avšak zatiaľ iba v Nemecku, až neskôr sa týchto noviniek dočkáme aj na iných trhoch. Autonómny systém Mercedesu bude zatiaľ dostupný iba do rýchlosti 60 km/h, ale už teraz sa hovorí, že je to iba otázka času, kedy sa táto rýchlosť navýši na 130 km/h. V Nemecku sa nachádza viac ako 13-tisíc diaľničných kilometrov, na ktorých by sa systém hojne využíval.
Odomknuté možnosti
Počas autonómnej jazdy sa šoférovi otvoria úplne nové možnosti cestovania. Drive Pilot umožňuje šoférovi odpútať sa od diania v premávke a venovať sa iným aktivitám. V tejto oblasti určite pomôžu aj funkcie, ktoré Mercedes vo svojich vozidlách poskytuje. Počas jazdy už viac nebude problém napríklad napísať e-mail, surfovať na internete alebo si v pokoji dokonca pozrieť aj film. Taktiež budete môcť aktivovať funkciu In-Car-Office a pomocou nej komunikovať so svojimi kolegami. Pri zapnutom móde Drive Pilot sa na centrálnom displeji uvoľnia aj funkcie, ktoré boli doteraz počas jazdy zablokované.
Ako to vlastne funguje?
Ako teda zistí S-trieda, kde sa nachádza a čo robiť? K tejto činnosti bol vyvinutý vysoko-presný systém určovania polohy, ktorý je omnoho schopnejší ako bežné GPS-systémy. V konečnom dôsledku tu budú spolupracovať dáta zo satelitnej navigácie s dátami zo senzorov a HD-karty. Dáta zo senzorov budú zbierané pomocou technológie LiDAR, kamerou a radarovými senzormi. Tieto dáta budú zahŕňať aj cestnú geometriu, vlastnosti vozovky ale aj dopravné značky.
HD-karta bude poskytovať 3D pohľad jednak na cestu, ale aj na okolie. Táto karta ponúka aj stabilnú funkciu určenia polohy pomocou prezentácie okolia, samozrejme nezávislou či už od zatemnenia alebo zašpinenia senzoru. K tomu všetkému sprostredkuje aj cestnú geometriu a neobvyklé cestné udalosti. HD-karta od Mercedesu sa od iných navigačných prístrojov líši hlavne aj vysokou presnosťou, ktorú možno počítať v centimetroch.
Bezpečnosť na prvom mieste
V Mercedese mali najvyššiu prioritu jasne danú, bola ňou bezpečnosť. Tá však predstavovala veľkú výzvu pre mozgy jednej z vedúcich automobiliek sveta, ktoré sa s ňou ale dokázali popasovať a vyvinúť niečo úžasné, dokonca sem pridali ešte pár systémov pre „istotu“. Pre prípad vypadnutia alebo nefunkčnosti jedného z vyššie uvedených systémov sem Mercedes pridal riadiaci a brzdiaci systém navyše, ktorý by dokázal umožniť bezpečné prevedenie ovládania naspäť na šoféra. Ak by aj šofér kvôli rozličným, či už zdravotným alebo výnimočným situáciám neprevzal vedenie nad vozidlom tak by Mercedes zastavil, aktivoval by výstražné svetlá a aktivoval by tiesňové volanie. K uľahčeniu prístupu záchranárov do vozidla by tiež otvoril dvere a okná.
Čo na to výrobca?
Člen predstavenstva Daimler AG a Mercedes-Benz AG a technologický vedúci zodpovedný za vývoj a nákup, Markus Schäfer sa k tomuto míľniku vyjadril nasledovne: „Už mnoho rokov pracujeme na uskutočnení našej vízie autonómnej jazdy. So systémom na báze technológie LiDAR sme pre naše vozidlá vyvinuli inovatívnu technológiu, ktorá ponúka zákazníkom nevšedný, luxusný zážitok a daruje im to najcennejšie – čas.“
Pokrok je nezastaviteľný
Systém autonómnej jazdy sme u Mercedesu mohli v minulosti spozorovať už pri prototype predošlej generácie triedy S (W222), ktorý dokázal plne autonómne prejsť množstvo kilometrov nemeckými mestami. Systém sa však do sériovej výroby nedostal a to z bezpečnostných, ale aj legislatívnych dôvodov. Súčasná trieda S (W223) však vie ísť bez držania volantu, ale nie tak dlho ako prototyp jej predchodcu, práve z dôvodu bezpečnostnej legislatívy. Mercedes však svoju snahu nevzdával a svoju svetovú úroveň aj patrične preukázal, nový systém Drive Pilot je toho dôkazom. Automobilka Mercedes-Benz ešte istotne zamieša kartami v oblasti autonómneho riadenia.
Pozrite si čo všetko už Mercedes dokáže.