TEST: Hyundai Ioniq 5 – dizajnový unikát
Po teste Ioniqu Electric a Kony Electric sa nám do rúk dostal ďalší elektromobil. Oproti dvojici spomenutých sa líši tým, že Ioniq 5 je od základu postavený ako elektromobil. To vidieť okamžite, žiadny stredový tunel a rovná podlaha. Aký je prvý čistokrvný elektromobil kórejskej automobilky?
Prerastený hatchback?
Veľkosť Ioniqu 5 je veľmi dobre zamaskovaná v karosérii typu hatchback. Z fotiek by som ho zaradil do segmentu C. Skúsme si ho porovnať s bestsellerom triedy, VW Golf. Ioniq 5 prerastá na dĺžku oproti Golfu o takmer 35 cm, na šírku o 10 cm a na výšku o 13,9 cm. Už aj samotný 3-metrový rázvor (o 38 cm viac ako Golf) hovorí o tom, že Ioniq 5 je proporcionálne kus auta. Všetky vonkajšie parametre nahrávajú bohatému vnútornému priestoru, no o tom až neskôr.
Do najmenšieho detailu
Na prvý pohľad je jasné, že tak originálny dizajn je nemožné prehliadnuť, aj keby bol zabalený do akejkoľvek fádnej farby. Povedali by ste, že sivý odtieň je fádny, no v našej matnej farbe Gravity Gold ešte viac vyniknú všetky hrany a črty. Jednoznačne mu pristane. Celý vonkajší dizajn sa nesie v štýle pixelov, teda tvary tvorené malými štvorcovými tvarmi. Samotné predné plne LED-kové svetlomety sa nesú v štvorcovom dizajne, no ešte aj ich vnútorná štruktúra obsahuje pixelovský štýl.
V bočnej časti dominujú zapustené kľučky dverí, ktoré sa po priblížení k autu vysunú. Zadná časť sa nesie v rovnakom štýle. Zadné svetlá zložené zo štvorcových LED diód dotvárajú dokonalý a jednoznačne originálny celok. Z exteriéru mám jedinú výhradu kedy štýl zohráva väčšiu rolu ako praktickosť. A to v prípade zadného aerodynamického spojleru, vďaka ktorému chýba zadný stierač. No aj napriek tomu ide bezpochyby o jeden z najoriginálnejších automobilov vôbec.
Útulná obývačka
Začnem s koncernovou klasikou, čo je dvojica obrazoviek. Graficky, rýchlosťou reagovania a intuitívnym usporiadaním sa naozaj niet na čo sťažovať. V prípade Ioniqu 5 je oproti klasickým koncernovým modelom, ktoré používajú toto riešenie, doplnený systém o ďalšie informácie o vozidle s veľmi peknou grafickou animáciou. Škoda, že aj napriek tak dokonalo zvládnutému systému je na použitie systému CarPlay nutný kábel.
Presuňme sa ku kreslám v prvom rade sedadiel. Rovnako ako v prípade elektrickej Kony aj tu je čalúnenie hrubou bielou kožou, čo je výborný predpoklad na dlhú životnosť. Majú dostatočne dlhý sedák s príjemnou mäkkosťou. Chrbtová časť s elektricky nastaviteľnou opierkou je taktiež veľmi pohodlná. Nielenže ponúkajú vyhrievanie či ventilovanie, no novinkou je relaxačný posed. Podpierku lýtok je možné vysunúť, sklopiť chrbtovú časť a sedák preklopiť dozadu tak, aby si používateľ mohol dostatočne oddýchnuť. Využiteľnosť je jednoduchá, pri každom pomalšom nabíjaní som to ja osobne využil. Naschvál píšem pri pomalšom nabíjaní, pretože pri plnom nabíjacom výkone je voľného času minimum. Namiesto stredového tunela sa tu nachádza posuvná stredová konzola s obrovským množstvom odkladacích priestorov.
Príjemnú atmosféru navnadzuje high-endové audio a ambientné osvetlenie lakťových opierok a reproduktorov. V kombinácii s bielou kožou je to doslova útulná obývačka. Ako už vonkajšie rozmery naznačili, vnútorného priestoru tu je na rozdávanie. Druhý rad sedadiel je elektricky ovládaný aj s funkciou vyhrievania. K plnému komfortu chýba iba tretia zóna klimatizácie či masážne sedadlá.
Pohon
Ioniq 5 je postavený na platforme, ktorá je určená výlučne pre elektromobily, pričom spolupracuje s 800 V systémom, rovnako ako Porsche Taycan. Zvýšenie voltového systému zo 400 na 800 znamená, že dokáže prijať nabíjací výkon až 220 kW, a tak nabíjanie z 10 na 80 percent potrvá 20 minút. Hyundai nie len že vie elektrinu poňať, so systémom V2L slúži ako pojazdná powerbanka s príkonom 3,6 kW.
Na výber je kapacita batérii v dvoch verziách – buď 58 kWh alebo 72,6 kWh. Menšia batéria dodáva šťavu elektromotoru o výkone 125 kW / 170 koní s pohonom výhradne zadnej nápravy. Väčšia batéria ponúka dve verzie – 160 kW / 217 koní a pohon zadnej nápravy alebo vrchol ponuky 225 kW / 305 koní a pohon oboch náprav.
Naša najvýkonnejšia 305-koňová verzia je zložená z elektromotora na prednej náprave o výkone 70 kW a na zadnej náprave s výkonom 155 kW. Stovku pokorí za 5,2 sekundy a so silnejším elektromotorom na zadnej náprave sľubuje aj dostatočnú zábavu. Ako je tomu v praxi?
Jazda
Okamžitá reakcia na plynový pedál a plný výkon neustále. To by si želalo viac konkurenčných modelov, ktorým pri ubúdaní kapacity batérie klesá aj výkon. Pri Ioniqu 5 je 305 koní dostupných za každých okolností. Určite stačí 217 koní slabšej verzie, no po zošliapnutí plynu najvýkonnejšej verzie ten okamžitý záťah chcete prežívať čo najčastejšie.
Podvozkovo je to neskutočne komfortne a mäkko nastavené. Vzhľadom na to, že ide o vpredu o McPherson a vzadu o viacprvkovú nápravu, tak Ioniq 5 filtruje nerovnosti aj napriek 20-palcovým diskom kolies s dostatočne vysokým profilom pneumatiky. Veľké priečne nerovnosti už ťažký disk nezvládne odfiltrovať, no väčšinu našich ciest absorbuje s prehľadom. Pri nerovnostiach vlnitého charakteru som mal pocit, že najmä zadná náprava je uplávaná rovnako, ako v Multivan, ktorý sme mali na dlhodobý test. Avšak z užívateľského hľadiska by som siahol po 19-palcových diskoch kolies, pretože deklarujú vyšší nájazd kilometrov na plné nabitie ako o palec väčšie kolesá.
O zábavu je postarané!
Veľmi dôležitý bod pre Hyundai. Totižto jeho čisto elektrická verzia má úplne vypínateľnú trakčnú aj stabilizačnú kontrolu a dvakrát vyšší výkon na zadnej náprave. Čo to znamená? V praxi to funguje neuveriteľne a jedinou stabilizačnou kontrolou je sám vodič. Na to, že ide o klasický elektromobil bez športových ambícii, za takto fungujúci pohon by sa nehanbil nejeden športový model. V nižších rýchlostiach dostatok výkonu na zadnej náprave vie odtrhnúť zadok aj na suchom podklade, čo vysvetľuje veľmi dobre a hravo nastavený pohon oboch náprav.
Dojazd a nabíjanie
Kombinovaný dojazd Ioniqu 5 je 460 kilometrov s 19-palcovými kolesami, respektíve 430 kilometrov s väčšími 20-palcovými. V čase nášho testu sa vonkajšie teploty pohybovali okolo nuly. Diaľničné tempá v takomto zimnom období znamenajú dojazd okolo 240 km. Okresné cesty deklarovali spotrebu okolo 21 kWh, čo je v prepočte 350 km. V letnom počasí spotreba bez pochýb klesne pod 20 kWh a 400 km hranica nebude problém pre Hyundai.
Ako som už vyššie spomínal, pri nabíjacom výkone 220 kW sa akumulátor nadopuje z 10 na 80 percent len za 20 minút. Prostredníctvom wallboxu to potrvá zhruba 7 hodín.
Záver a cena
Hyundai Ioniq 5 je neuveriteľne prepracovaný kus auta. Automobilka sa nebojí vystúpiť z radu a ukázať, na čo majú. Jazdí famózne, vyzerá originálne a vnútri je to doslova obývačka. Čo viac?
Začiatočná cenovka je na úrovni 42 890 eur. Najsilnejšia verzia je dostupná od 49 740 eur a nami testovaná verzia stojí 56 780 eur.
Technická špecifikácia
Hyundai Ioniq 5 | Audi Q4 e-tron | BMW iX3 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 20 | 38 | 34 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 220 | 125 | 155 |
Dojazd výrobca/test | 430 / 400 | 485 / 481 | 453 |
Výkon motora (kW/k) | 225 / 305 | 220 / 299 | 210 / 286 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 605 | 460 | 400 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 19,0 / 23,1 | 19,0 / 18,2 | 18,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2100 | 2210 | 2255 |
Objem batožinového priestoru (L) | 527 | 535 | 510 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 180 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,2 | 6,2 | 6,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 42 890 / 56 780 | 48 070 / 77 324 | 68 350 |
Foto: Samuel Zaťko