TEST: SsangYong Tivoli Grand – štýlovka za pár drobných
Na cestách ste si v poslednom čase mohli všimnúť, že sa nám tu objavila ďalšia juhokórejská značka, a to SsangYong. Tá si nachádza miesto v garážach čoraz viac ľudí. Určite vie zaujať cenovými reláciami a výbavou, ktorú za ne môžete dostať. My sme pred nedávnom mali možnosť otestovať jej zaujímavý koncept SUV-Combi – SsangYong Tivoli Grand – a veru, za tú cenu dostanete slušnú porciu.
Oku ulahodiť vie
Osobne ma zvonku Ssangyong Tivoli Grand zaujalo. Vpredu na človeka vyskočí predná maska s čiernym, lesklým klavírnym lakom a pestrými LED svetlometmi, z ktorých iba hmlovky sú bežné halogény. Obutie na 18-palcových ALU diskoch poteší oči a tiež neovplyvní príjemný komfort jazdy. Ďalej sa dá ľahko všimnúť natiahnutie karosérie do šírky nad zadnými kolesami. Nejedná sa len o dizajnový element, ale o praktickosť, ktorá zväčšuje kufor do šírky. Zadná časť nie je pre každého, pár ľudí ju chválilo a niektorým sa až tak nepáčila. Rád by som však vypichol menší spojler na streche auta, ktorý z estetického hľadiska výzor Tivoli Grand sceľuje.
Vnútri prekvapí
Akonáhle si sadnete dovnútra tak do očí ako prvá udrie pravdepodobne stredová konzola v čiernom klavírnom laku. Oceňujem analógové ovládače klimatizácie, hlasitosti a ďalšieho infotainmentu. Kúsok nižšie sa zasa nachádzali ovládače na vyhrievanie sedačiek, ktoré som teda popravde v Tivoli Grand kvôli jeho cene neočakával, no príjemne prekvapili. Na trochu nepohodlnejšom mieste už boli tlačidlá na zmenu jazdného režimu a vypínač systému štart-stop, ktoré sa nachádzali až pod stredovou konzolou a za riadiacou pákou.
Ešte sa určite oplatí podotknúť, že Tivoli Grand disponuje aj funkciou Apple CarPlay a Android Auto. Prejdime však k veľmi pohodlnému volantu, ktorý mi príjemne padol do ruky a v zime by mi ich vedel aj ohriať. Na ňom boli usporiadané všetky potrebné ovládače na nastavenie tempomatu, hlasitosti alebo informáciach jazdy.
Sedadlá a kufor
Od sedačiek som očakával väčšie pohodlie a chýbala mi opora po bokoch, no zato ich viete polohovať poriadne vysoko. Zadné sedadlá boli na tom podobne, avšak je tam dosť miesta aj pre troch ľudí. Keď som si sadol za seba, pri najnižšej polohe sedadla a mojej výške 177 cm, tak som nemal vôbec žiaden problém pohodlne sa usadiť a svoje nohy zastrčiť aj pod sedačku. Avšak vec, ktorá sa mi osobne nepáčila boli gumičky namiesto odkladacích káps, ktoré nepôsobili práve vábne.
Poďme však už do kufra. Veľkosť je vcelku postačujúca, príjemné je aj polohovateľné dno, no nakladacia hrana bola trochu vysoko. Aj tu však nájdete gumičky na uchytenie a tiež úchyty pre lanká, ktorých je veru hojne. V základnom stave má kufor objem 720 l, no po sklopení zadných sedačiek sa táto hodnota navýši na 1 440 l (Dacia Jogger 1 819 l).
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Dacia Jogger LPG
Do mesta aj na pole
Nie náhodou má tento odsek názov „aj na pole“. Tivoli Grand som zobral aj na menšie objavovanie poľných ciest a popravde ma príjemne prekvapilo. So svetlou výškou 167 mm nebol problém zvládnuť aj väčšie nerovnosti a v poriadku a v pohodlí sme sa dostali cez vcelku dosť jamami-posiatou cestičkou. Aj keď to so mnou vo vnútri bez bočných opier hádzalo. Ssangyong bohužiaľ v Tivoli Grand neponúka pohon 4×4 no ani s predným náhonom sa pred výzvami nezastavíte a na chatu na lazoch uprostred poľa sa bez problémov dostanete.
V meste pôsobilo na mňa Tivoli Grand príjemným dojmom. 6-stupňová automatická prevodovka Aisin radila rýchlostné stupne v poriadku, niekedy síce váhala. Výhľad z kabíny som mal tiež dobrý, navyše zaparkovať mi pomáhala parkovacia kamera, ktorá bola tiež pekným prekvapením. Spotreba v meste a na bežných cestách sa pohybovala okolo 8,2 až 8,5 l/100 km. S výkonným 163-koňovým benzínovým 4-valcom s objemom 1 497 cm3 nebol ani problém obiehať, keď som potreboval trochu viac výkonu vždy tam bol.
Jazda na diaľnici
Pri rýchlosti 130 km/h bol značne zvýšený aerodynamický šum, avšak ešte stále to nebolo až príliš rušivé. Spotreba Ssangyoung Tivoli Grand na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h sa pohybovala okolo 10 litrov a často aj nad. Spotreba sa však dá ovplyvniť jazdnými režimami, a to – normal, šport a winter. Winter sa nám síce nepodarilo skúsiť keďže nebola zima, no rozdiel medzi športom a normálom bol iba jeden – v radení. Pri režime šport prevodovka dlhšie podržala nižší stupeň a to bolo všetko, jediné čo bolo iné bola spotreba, ktorá tak ľahšie a rýchlejšie ešte viac stúpala.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: SsangYong Rexton 2021 – kombinácia luxusu a offroadových schopností
Pre koho je?
Ssangyong Tivoli Grand je namierený primárne na rodiny s deťmi. Človek dostane kopec priestoru, ktorý je niekde pokrytý klavírnym lakom, no veľká časť je hlavne plast, plast ktorý sa ľahko čistí. Vzadu nie je problém upevniť detskú sedačku a pokiaľ máte aj 3 deti tak budú mať dostatok priestoru, aj keď z nich budú už tínedžeri. Do kufru zmestíte poľahky veci na dovolenku v Chorvátsku a je fajn, že kufor sa dá nastaviť so sedačkami skoro v rovine.
Mladý človek nad Ssangyong Tivoli Grand tiež nemusí ohrnúť nosom, priaznivá cena začína na úrovni 16 190 €. Každopádne, či už príde na párty alebo pre priateľku, tak má čo ukázať. Ako sa hovorí „za málo peňazí, veľa muziky“, a to pri tomto aute veru platí.
Brať, či nebrať?
U Ssangyong Tivoli Grand nájdeme veľa výhod a funkcií, ktoré pre auto v jeho cenovej kategórii nie sú zrovna bežné, no tiež sa tu vyskytne aj zopár nevýhod. Za cenu od 16 190 € (náš testovaný model stál 21 420 €) dostanete štýlové auto so slušnou výbavou. Ssangyong Tivoli Grand je ponúkané iba s jednou motorizáciou, ktorá je na diaľnici o trochu viac smädná ako som očakával. Jazda je však aj tak príjemná.
Za najväčšiu konkurenciu Tivoli Grand považujem Daciu Jogger. Pri Joggeri sa viete s cenou dostať ešte nižšie a jeho najväčšie plus je spotreba. Pokiaľ máte verziu LPG je dojazd na úrovni až cca. 1 350 km, čo je teda objektívne okolo dvojnásobku Ssangyong Tivoli Grand. Je to teda už iba na konečnom spotrebiteľovi či vsadí na vzhľad a vychytávky Tivoli Grand alebo na úspornú jazdu.
SsangYong Tivoli Grand | Dacia Jogger | SsangYong Rexton | |
Motor/palivo | 1.5 Benzínový turbo motor GDI/benzín | Tce 100 ECO-G/benzín a LPG | 2,2/diesel |
Zdvihový objem (m3) | 1 497 | 999 | 2 157 |
Počet valcov | 4 | 3 | 4 |
Max. výkon motora (k/kW) | 163/120 | 100/74 | 202/148 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 170 | 441 |
Prevodovka | automat 6-st./manuál | manuálna 6-st. | automat 8-st. |
Spotreba výrobca/test (l) | 7,77/8,2-8,5 | 6,0-6,1 (LPG 7,7-7,8)/6,0-7,0 (LPG 7,5-8,2) | 8,2/9,0 |
Hmotnosť (kg) | 1 880 | 1 298-1 337 | 2 206 |
Max. objem kufru (l) | 1 440 | 1 819 | 1 977 |
Max. rýchlosť (km/h) | 175 | 172 (175 LPG) | 184 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | – | 12,5 (12,3 LPG) | 10 |
Cena od/test (€) | 16 190/21 420 | 15 650/17 550 | 34 990/43 250 |