TEST: Mini Cooper SE 2022 – novodobé retro
Určite ste na našom webe zaregistrovali test úplne prvého, plne elektrického Mini Cooper SE prvej generácie. Už vtedy som zostal očarený jeho skvelými jazdnými vlastnosťami, ktoré sú doslova návykové, ako na motokáre. Vo svojej modernizovanej verzii elektrický Cooper o žiadnu zo svojich skvelých vlastností neprišiel. Našťastie.
Moderné retro
Tak by sa dal presne zadefinovať vzhľad elektrického Mini, ktoré aj napriek zelenému pohonu nezabúda na svoje korene a prináša aj v dnešnej dobe prvky, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou značky. Teda aspoň nateraz, keďže koncepty napovedajúce budúcnosť značky hovoria o mierne odlišnom smere dizajnu aj ovládacích prvkov.
Z prednej časti si môžme všimnúť akurát nové lemovanie prednej masky v čiernom lesklom vyhotovení tvoriace pomyselný pól ovál. Chýbať taktiež nemôže ani písmeno S v prednej maske lakované žltou farbou odkazujúcou na elektrický pohon či falošný nasávací otvor na hrane kapoty. V zadnej časti aj naďalej nájdeme koncové LED svetlomety vyobrazujúce vlajku Union Jack. Pre mňa osobne sú práve zadné svetlá jedným z najkrajších detailov exteriérového dizajnu.
Zdroj závislosti
Pod prednou, vcelku technicky komplikovane riešenou kapotou sa ukrýva elektrický motor s maximálnym výkonom 184 konských síl a 270 Nm krútiaceho momentu. Na prvý pohľad parametre, ktoré neznalého nezaskočia, no pre tých ktorý už niekedy Mini šoférovali je jasné, že výkonu je dostatok. Mini bolo totižto vo svojej novodobej histórii známe aj tým, že autá boli v skutočnosti vždy pocitovo rýchlejšie, ako na papieri a tu to platí dvojnásobne.
Výkon putuje výhradne na prednú nápravu a ako zásobáreň energie slúži 32,6 kWh batéria s využiteľnou kapacitou 28,9 kWh. Na prvý pohľad sa môže zdať, že budete neustále na nabíjačke no pri mierne športovej jazde si dokážete bez problému užiť 200 kilometrov okresných ciest. Pri jazde v meste by som kľudne rátal aj s dojazdom cez 200 kilometrov.
Ďalšími dobrými správami pre jazdné vlastnosti je rozdelenie hmotnosti v pomere 54:46 v prospech prednej nápravy a taktiež len 130 kilogramový nárast hmotnosti oproti benzínovej variante s automatickou prevodovkou na výsledných 1 365 kilogramov. Všetky potrebné ingrediencie na športové zvezenie teda elektrický Cooper rozhodne má. Aká je však realita?
Vskutku hráva jazda
Áno je to tak. Mini vám dokonca aj v elektrickej verzii, ktorá nemusí byť po chuti každému dokáže vyčariť úsmev. Oslovenie malá mestská motokára je úplne na mieste a nebál by som sa ani prívlastku medzimestská. V spomínanom meste je baterkový Cooper dokonalým spoločníkom s tuhším, no nie prehnane tvrdým podvozkom, ktorý stále dokáže relatívne obstojne žehliť nerovnosti bez sprievodu nejakých nepríjemných rázov a podobných záležitostí. Instantne dostupný krútiaci moment zabezpečí neustále prvenstvo pri štartoch z križovatiek a jeho malé rozmery vám umožnia excelentné prekľučkovanie celým mestom.
Športová jazda ako v motokáre – Mini Cooper SE
Ak už teda vykročíte z betónovej džungle, tak práve vtedy začne tá pravá zábava. Mini je doslova povestné (majitelia akejkoľvek generácie mi dajú za pravdu) tým, že dokáže spraviť čo i len z decentne pokrútenej cesty doslova horskú dráhu. Ak si trúfate, tak určite odporúčam aspoň čiastočne deaktivovanú kontrolu stability, ktorá povolí podhrabnutie a aj mierne nadhodenie zadku do zákruty. Takto nastavené auto sa razom stane motokárou, ktorá má zo všetkého kúsok.
Dokáže byť mimoriadne presná, na výjazdoch pri pustení plynu mierne hravá na zadku, no najmä vďaka elektrickému pohonu nepozná vzdialenosť medzi zákrutami, takže vo výsledku si iba prehadzujete auto zo zákruty do zákruty so širokým úsmevom. Ak to však do zákruty preženiete s rýchlosťou vie byť Cooper SE aj značne nedotáčavý, no po chvíľke jazdy budete hneď vedieť kedy čo od auta čakať. Po stránke jazdných vlastností teda sedíte v Mini so všetkým čo k tomu patrí.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Renault Twizy
Zmeny aj zvnútra
Mierne omladenie sa nedotklo len vonkajšieho výzoru. Práve naopak. Tie najväčšie zmeny môžme vidieť práve po otvorení dverí, kedy vám ako prvé padne do oka vynovený trojramenný volant s naozaj výrazne hrubým vencom, s ktorým môžu mať najmä ženy menšie problémy. Nič to však nemení na tom, že jeho tvar, ergonómia a rozmiestnenie ovládacích prvkov je presne také, aké by ste čakali. Nájdete tu len tie najpotrebnejšie ovládacie prvky a čo musím určite pochváliť je aj mierna zmena polohy ovládania hlasitosti na volante, takže už si omylom pri svižnejšej jazde nenavodíte infarktové stavy pridaním hlasitosti na maximum.
Hneď za volantom Mini Cooper SE nájdeme digitálny prístrojový panel plný užitočných informácií o jazde a stave nabitia akumulátoru. Celému vnútru vládnu rovnako, ako vonku oblé a okrúhle tvary, čo znamená, že ani tu nesmie chýbať už tradičný displej zasadený do veľkého kruhu uprostred palubnej dosky. Ten je rovnako ako u predchodcu lemovaný farebným LED pásom, ktorý interaktívne upozorňuje na rôzne zmeny či už teploty, alebo jazdného režimu. Samozrejmosťou sú aj naďalej športovo pohodlné sedadlá kompletne celé obšité kožou, čo pôsobí veľmi hodnotne.
Kabína Mini Cooper SE pôsobila veľmi priestranným a vzdušným dojmom, ktorý podčiarkuje fakt, že aj vyšší vodič má pri správnom posede problém dosiahnuť na vnútorné spätné zrkadlo. Mimochodom keď už som spomenul posed, tak ten je naozaj ukážkový a umocňuje motokárový feeling. V máloktorom mestskom aute si dokážete sadnúť tak nízko, ako práve v Miničku.
Áno či nie?
Modernizovaný elektrický Mini Cooper SE je opäť len krok od dokonalosti a v prípade, že sa obzeráte po štýlovom mestskom elektromobile, ktorý nebude len takým bezduchým presúvadlom, tak mu s určitosťou prídete na chuť a po prvom prevezení z neho nebudete chcieť vystúpiť. A ak má byť Cooper SE autom pre vašu ženu, pripravte sa na každodenný boj o kľúče.
Technická špecifikácia
Mini Cooper SE | Fiat 500e | BMW i3 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 30 | 32 | 40 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 50 | 85 | 50 |
Dojazd výrobca/test | 233 / 200 | 320 | 300 |
Výkon motora (kW/k) | 135 / 184 | 87 / 118 | 125 / 170 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 270 | 220 | 250 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 15.8 / 17 | 11.6 | 15.3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 365 | 1 365 | 1 345 |
Objem batožinového priestoru (L) | 211 | 185 | 260 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 | 150 | 150 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7.3 | 9.5 | 7.3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 33 350 | 23 800 | 38 950 |