TEST: Škoda Enyaq Coupé RS iV – všetky oči na mne
Do redakcie sa k nám na týždeň dostal posledný z trojice plne elektrických koncernových SUV kupé so športovým duchom. Kruh sa tak uzavrel a my vám môžme teraz priniesť poznatky, ktoré dopomôžu k odpovedi na otázku, ktorý kúsok je zo spomínanej trojice ideálnym kompromisom. Poďme sa spoločne na to pozrieť.
Pútavý dizajn
Vzhľad je samozrejme veľmi subjektívna záležitosť. Predsa len nikdy nevyhoviete každému, no mne osobne dizajn Enyaqu sedí najviac. Obzvlášť v testovanej verzii vybavenej pohľady priťahujúcou farbou karosérie Mamba Green, ktorá v kombinácii s podsvietenou prednou maskou vytvárala neprehliadnuteľné kombo. Veľký podiel na finálnom vzhľade si pripisujú aj kontrastné čierne prvky, ktorými je posiata doslova celá karoséria. Napríklad v prednej časti je vďaka čiernym prvkom v nárazníku opticky rozšírená celá predná časť, čo pôsobí podstatne športovejšie.
Pri pohľade z profilu si môžme všimnúť okrem označení RS nad predným blatníkom tú najdôležitejšiu vlastnosť celého auta. Je ňou klesajúca strecha v zadnej časti tvoriaca siluetu kupé, vďaka ktorej ide podľa mňa o najatraktívnejší variant v ponuke Enyaqu a názory ľudí to len a len potvrdzujú. Neraz som sa dokonca stretol s pomenovaním najkrajšia Škoda súčasnosti a mne nedá nič iné, len súhlasiť.
Zadná časť auta je poňatá skôr minimalistickejšie. Nájdeme tu plne diódové koncové svetlomety s hranatou grafikou. Chýbať nesmie ani označenie modelu, no nápis RS by ste tu hľadali márne. Charakteristickým prvkom verzie je však červený pás v spodnej časti, vďaka ktorému si verziu RS určite nepomýlite.
Rovnaký, ale predsa len iný pohon
Každé z trojice koncernových, plne elektrických SUV kupé využíva na svoj pohon dvojicu elektrických motorov. Každý slúži na pohon jednej nápravy a generujú spoločný výkon na úrovni 299 konských síl a 460 Nm krútiaceho momentu. Charakteristickým prvkom tohto pohonu je, že plný výkon sústavy je dostupný iba prvých približne 15 % nabitia batérie. Potom začne výkon pozvoľne klesať, no úbytok začne byť citeľný až od približne 40 %. Tejto softvérovej úprave sa teda nevyhol ani Enyaq.
Čo ma však prekvapilo najviac, je naladenie pohonu oboch náprav. Kým Audi Q4 e-tron Sportback sa snažila byť čo najneutrálnejšia, tak prekvapivo najviac pretáčavý je z tejto trojice Volkswagen ID.5 GTX. Škoda je však podľa mňa práve ideálnym kompromisom medzi oboma spomínanými modelmi. Snaží sa byť čo najneutrálnejšia no po zvolení režimu ESP Sport vás dokáže potešiť jemným powerslidom na výjazde zo zákrut. Počas testovacieho týždňa sa mi podarilo nájsť aj jemne zasneženú okresku, kde sa Enyaq cítil ako doma a mohlo predviesť svoj potenciál v plnej kráse. A nesklamal.
Ako jazdí takmer 300 koňový Enyaq?
Na svoje proporcie a hmotnosť naozaj výborne. 2264 kilogramov nie je zanedbateľných, no Enyaq Coupé RS iV ich dokáže aj pri športovej jazde slušne maskovať. Keď doslova vletíte do zákruty, na malý okamih sa bude Enyaq javiť mierne nedotáčavý, čo pohotovo dopomôže kompenzovať pohon oboch náprav, ktorý výraznejšie zapojí do hry zadnú nápravu. V kombinácii s obmedzeným režimom ESP to môže znamenať až jemný powerslide, ktorý bezpochyby poteší nejedného šoféra. Vďaka kombinácii nastaviteľného podvozku a nízkeho ťažiska sa taktiež výrobcovi podarilo redukovať náklony karosérie. Čo by mňa osobne potešilo je kompletná deaktivácia stabilizačného programu, ktorá by odomkla potenciál auta naplno, no chápem, že k určeniu auta by to bolo takpovediac zbytočné.
S akou spotrebou energie treba počítať?
Auto sme mali k dispozícii počas chladného týždňa, kedy sa teploty držali pod bodom mrazu, čo do istej miery vplývalo aj na akumulátor a nabíjací výkon. Vybral som sa teda na takmer 500 kilometrov dlhú trasu, ktorá mi poodhalila, aký je život s Enyaqom v zime. Moja trasa smerovala z Bratislavy na Donovaly, takže drvivá väčšina cesty viedla po diaľnici – najväčšom nepriateľovi elektromobilu.
Vyrazil som s akumulátorom nabitým na 80 % a tempomatom nastaveným na maximálne povolené limity. Využíval som režim Comfort, takže ani po stránke tepelného komfortu som sa žiadnym spôsobom neobmedzoval. Prvá zastávka bola na rýchlonabíjačke Beladice, kam som prišiel so 45 %. Aj napriek chladnému počasiu som až do približne 80 % kapacity batérie nabíjali stálym výkonom 95 kW. Ďalším checkpointom bola nabíjacia stanica Budča, kde som opäť doplnil batériu z cca 55 % na 100 % za prijateľných 46 minút. Z tejto nabíjačky bolo auto schopné v chladných podmienkach ,,ťahať” maximálne 122 kW, čo je celkom slušné. Teplejšie počasie teda nabíjaciemu výkonu len prospeje a nabíjací čas sa bude skracovať priamoúmerne vyššiemu nabíjaciemu výkonu.
Po zhruba 200 diaľničných kilometroch prišli na rad zábavné a najmä zasnežené okresky či už smerom na Donovaly, alebo v okolí Liptovskej Lúžnej. Na takýchto cestách je dobrým pomocníkom účinná rekuperácia nastaviteľná v troch úrovniach pomocou pádiel pod volantom. Ako príklad uvediem cestu z Donovál do Banskej Bystrice, na ktorej som bol schopný vrátiť pomocou rekuperácie spať do batérie až 42 kilometrov dojazdu. Cestou späť som opäť využil diaľnicu. Suma sumárum 495 kilometrov s priemernou rýchlosťou 68 km/h a spotrebou 25,5 kWh na sto kilometrov. Ak vezmeme do úvahy, že prevažná väčšina trasy viedla po diaľnici bez štipky obmedzovania v mínusových teplotách, tak spotreba príjemne prekvapila.
Ktoré z koncernovej trojice je to pravé?
Q4 e-tron Sportback
Rozhodne odporúčam prečítať si naše testy zvyšných dvoch konkurentov, no ak by som to mal v skratke zhrnúť, tak Audi je pre mňa osobne najfuturistickejšie z pohľadu dizajnu a najneutrálnejšie z pohľadu jazdy. Veľkým plusom v Audi je podľa mňa prehľadnejší a väčší prístrojový panel. Niekomu však môže vadiť futuristickejší vzhľad exteriéru.
ID.5 GTX
Volkswagen je zo spomínanej trojice prekvapivo najšportovejší. Pohon je naladený viac pretáčavo, ako u konkurencie, a taktiež mi prišiel podvozok najtuhší. Po stránke dizajnu je ID.5 pravdepodobne najneutrálnejšie.
Enyaq Coupé RS iV
Škoda je bezpochyby najlepším pomerom z predošlých dvoch modelov. Automobilke sa podarilo nájsť ideálny pomer medzi športovými jazdnými vlastnosťami, moderným, no zároveň minimalistickým interiérom a mimoriadne atraktívnym dizajnom exteriéru. Povedzme si na rovinu. Svetelný pás v prednej časti ID.5 pôsobí moderne, no kompletne podsvietená predná maska v Enyaqu v kombinácii s výrazným lakovaním karosérie je úplne iný level.
Interiér a jeho spracovanie
Ako som spomínal vyššie. Interiérom je u mňa favorit jednoznačne Enyaq. Športové sedadlá čalúnené kombináciou kože a alcantary s integrovanou hlavovou opierkou nie len dobre vyzerali, ale aj posed v nich bol mimoriadne komfortný a športový zároveň. Čo však zamrzí je viditeľná deformácia kože na bočnici sedadla po niečo málo cez 20 tisíc kilometrov. Taktiež by som prijal menšie množstvo tvrdých plastov najmä na často používaných častiach, ako napríklad výplň dverí. Prvotný prémiový dojem z alcantarového čalúnenia na dverách dokáže tvrdý plast vcelku znepríjemniť. Vo dverách spolujazdca práve z plastových častí počas jazdy vychádzali nepríjemné ,,pazvuky”.
Systém infotainmentu je na tom plynulosťou lepšie ako v minulosti, no stále má svoje muchy s nezmyselne dlhou dobou či už načítavania samotného systému, pripájania telefónu pomocou CarPlay, alebo plynulosťou prehliadania mapy. Verím, že tento problém vyrieši jednoduché preinštalovanie softvéru. Vo všeobecnosti teda interiér pôsobí až na pár nedostatkov prémiovo a z koncernovej trojice aj najšportovejšie.
Kúpiť či nekúpiť?
V tomto prípade o kúpe rozhodujú len a len vaše preferencie. Či už siahnete po ktoromkoľvek koncernovom príbuznom, nestúpite do prázdna. Vedzte však, že Enyaq je kombináciou toho najlepšieho a nie darmo je označovaný ako najlepšia a najkrajšia Škoda súčasnej doby.
Technická špecifikácia
Enyaq Coupé RS iV | Q4 50 e-tron Sportback | ID.5 GTX | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 38 | 38 | 38 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 135 | 125 | 135 |
Dojazd výrobca/test | 502/381 | 485 / 481 | 479 / 390 |
Výkon motora (kW/k) | 220 / 299 | 220 / 299 | 220 / 299 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 460 | 460 | 460 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 17.5/25.5 (zima) | 19,0 / 18,2 | 19,0 / 18,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2264 | 2210 | 2211 |
Objem batožinového priestoru (L) | 570 | 535 | 543 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 180 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6.5 | 6,2 | 6,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 60 090/68 228 | 59 900 / 77 324 | 60 080 |
Foto: @samkoza