TEST: Škoda Superb 2.0 TSI 206 kW – najrýchlejšia vlajková loď značky
Škoda Superb predstavuje vrchol pohodlia a priestrannosti v prípade značky Škoda. Aj v dnešnej elektrifikovanej dobe je pod kapotou opcia čistokrvného benzínového dvojlitra bez akejkoľvek elektrickej pomoci. Aká je vlajková loď značky?
Dizajn
V nami testovanom kúsku nejde ani o verziu Laurin & Klement a ani o verziu Sportline, aj keď sa na prvý pohľad zdá, že kombinuje prvky z oboch výbav. Decentná zlatá farba v kombinácii s čiernymi doplnkami vyzerá naozaj bravúrne. Faceliftová tretia generácia dostala aj matrixové predné svetlomety, ktoré sme už v prípade Octavie zaradili medzi špičku a rovnako to platí aj v tomto prípade. V zadnej časti dominuje dvojica chrómových koncoviek výfuku, ktorá je štandardom v prípade najsilnejšej benzínovej alternatívy. Čerešničkou na torte sú už len čierne 19-palcové disky kolies, ktoré završujú elegantný dizajn.
Interiér
Interiér sa v rámci faceliftu výrazne nezmenil, už od roku 2016 ostala ergonómia palubnej dosky totožná. Osobne sa mi stále páči a na to, že má 7 rokov, vyzerá neustále dobre. Po facelifte sa však výrazne zlepšila kvalita materiálov, čomu významne prospel celkový dojem z interiéru. Priamo pred vodičom sa nachádza ergonomicky ďaleko lepšie zvládnutý volant, ako v prípade predfaceliftu. Rozmiestnenie ovládacích prvkov, tvarovanie či hrúbka volantu je ideálna. To isté platí aj pre možnosť konfigurácie plne digitálneho prístrojového štítu s pekným grafickým spracovaním. Displej infotainmentu podporuje bezdrôtové zrkadlenie Apple CarPlay, pod ktorým sa nachádza dokonalé ovládanie panelu klimatizácie. Hardvérové tlačidlá a otočné ovládače sú starou klasikou s absolútnou intuitívnosťou. Nastavenie teploty trafíte bez mihnutia oka z cesty.
Sedadlá sú plne elektrické, vyhrievané s príjemným tvarovaním, vďaka čomu sú pohodlné na dlhých trasách. Zároveň alcantarové prevedenie nie je studené v chladnom počasí a keď už, tak vyhrievanie účinkuje okamžite.
Škoda Superb je známa svojim bravúrnym priestorom v druhom rade sedadiel. To, ako vie vzadu vyčarovať tak veľké množstvo priestoru je obdivuhodné. Vzadu je toľko miesta, ako v cenovo ďaleko vzdialených limuzínach. V prípade mojich 180 cm keď sedím sám za sebou, takmer si dokážem vystrieť nohy, na hlavu, šírku a pod sedadlom na nohy je bezkonkurenčne miesta v rámci konkurencie. Po tom, ako Škoda zadelila priestrannosti vzadu by ste čakali, že inžinieri ubrali z batožinového priestoru. Opak je pravdou a jama pod vekom batožinového priestoru so simply clever riešeniami je nepochopiteľná vzhľadom na vnútornú nádielku priestoru.
Ponuka motorov
Pod kapotou sa ukrývajú len štvorvalce. Základom je overená benzínová 1.5-ka, následne plnotučné dvojlitre o výkone buď 140 kW alebo 206 kW. Naftu zastupujú iba dvojlitre, od 110 kW až po 147 kW. Výnimkou nie je ani plug-in hybridná verzia. Nami testovaný kúsok je v najvýkonnejšej benzínovej alternatíve s výkonom bravúrnych 280 koní. Skrz 7-stupňovú DSG prevodovku sa prenáša výkon na obe poháňané nápravy. Vďaka krútiacemu momentu 400 Nm je veľmi svižný, čomu svedčí aj zrýchlenie na 100 km/h len za 5,3 sekundy s maximálnou rýchlosťou 250 km/h.
➡️ NEPREHLIADNITE: Bude či nebude M5 Touring???
Jazda
Začne rovno podvozkom, pretože vďaka nemu radíme Superb medzi topku v pohodlí. V tomto konkrétnom prípade nebol priplatený DCC adaptívny podvozok s reguláciou tuhosti a dokonca ani voľba jazdných režimov. Preto ma nesmierne prekvapilo naladenie klasického oceľového podvozka. Je bezpodmienečne komfortný, prirodzene uplávaný a s maximálnym prehľadom filtruje nerovnosti aj na 19-palcových diskoch kolies. Nevidím jediný dôvod priplácať adaptívny podvozok pre kvalitnejšie pohodlie, pretože toto naladenie je v rámci pohodlia dokonalé.
Prevodovka v režime D podtáča motor a predstavuje naladenie motora režimu eko. Otáčky tlačí do spodného pásma, aby čo najviac znižoval spotrebu, čomu svedčia aj výsledky. Celkovo radí veľmi komfortne a prirodzene. Celkovo je motor nesmierne utlmený, doslova ho v niektorých rýchlostiach ani nepočujete. Vôbec nepreniká do interiéru, vďaka čomu prispieva k dokonalému komfortu. Režim S naopak predstavuje normálny režim jazdy, otáčky sú v optimálnom spektre a motor je pripravený využiť plný potenciál. Keď už sme pri tom potenciáli, výkon 280 konských síl bez elektrickej pomoci je to pravé orechové. Ak by sme to výkonovo porovnali s VW Arteon R, minimálne zaostáva, aj keď má papierovo o 40 koní menej a o 4 desatiny pomalšiu akceleráciu na stovku. Porovnanie oboch motorov je v celkovom zrýchlení takmer totožné, avšak ak by sme chceli tieto modely porovnať, nie je takmer možné, pretože R-ko je proste R-ko a jazdným štýlom cieli na odlišnú cieľovú skupinu.
Benzínový dvojliter v Superbe je nesmierne mrštný, doslova mu chutia vysoké otáčky. Ďaleko nad diaľničnými rýchlostnými tempami s chuťou akceleruje a naberá tempo. Pri plnom plyne vás zatlačí do sedadla a ani sa nenazdáte, ako rýchlosť rastie. Čo sa týka celkového zhodnotenia motorizácie, osobne mi pasuje do Superba naftový motor, najmä z hľadiska spotreby, no tento benzínový dvojliter je jednoducho “mňam“ a určite by som ho pod kapotou chcel mať.
Spotreba
Najnižšiu spotrebu, akú som dosiahol bolo 6 l / 100 km. S ľahkou nohou na okreskách je obdivuhodné, ako to vôbec zvládol. Len pre porovnanie, v prípade Karoqu s benzínovým dvojlitrom a výkonom 140 kW sa mi táto hodnota ani z ďaleka nepodarila. Počas celého testu sa spotreba ustálila na hodnote 9,1 l / 100 km, do ktorých sa radia aj svižné diaľničné tempá. V meste treba počítať 10 litrov a na diaľnici 8 litrov.
Záver a cena
Škoda Superb je dokonalý a pohodlný diaľničný hltač kilometrov. S výkonom 206 kW vám bude jazda naozaj chutiť, pretože je naladený do komfortného štýlu, no keď je potreba, doslova vystrelí. Vzadu je miesta na rozdávanie, plná posádka sa bude cítiť s prehľadom pohodlne. V tomto benzíne ho chcem!
Superb štartuje na cenovke 33 230 eur s 1.5-kou a manuálom. Náš dvojliter začína na 43 740 eurách a nami testovaný kúsok sa vyšplhal na 53 375 eur.
Technická špecifikácia
Škoda Superb | Volkswagen Arteon | Volkswagen Arteon R | |
Motor/palivo | 2.0 TSI / benzín | 2.0 TSI / benzín | 2.0 TSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 984 / 4 | 1 984 / 4 | 1 984 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 206 / 280 | 206 / 280 | 235 / 320 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 | 420 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,3 / 9,1 | 8,2 | 9,0 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 671 | 1 772 | 1 778 |
Objem batožinového priestoru (L) | 625 | 563 | 563 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,3 | 5,5 | 4,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 43 740 / 53 375 |
53 390
|
63 490 |
Foto: Samuel Zaťko