TEST: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI EVO: spoľahlivý partner na každý deň
V tohtotýždňovom teste sa nám do rúk dostal verejnosti veľmi dobre známy a obľúbený Volkswagen Tiguan 1.5 TSI EVO s úsporným benzínovým motorom a v jemne vynovenom šate. Splní očakávania slovenského zákazníka a obháji svoju povesť ľudového vozidla?
Nevytŕča z davu
Nami testovaný Tiguan v základnej výbave obsahuje iba minimum chrómových, alebo inak športovo ladených dizajnových doplnkov. Chýbajú koncovky výfukov a spodok karosérie s podbehmi je obložený tmavosivým nelakovaným plastom, čo ocenia najmä majitelia často jazdiaci po nespevnenej vozovke. Vozidlo je možné jednoducho umyť a v prípade poškodenia sa bude jednať o ľahké a dobre uskutočniteľné opravy.
Tiguan bez príplatkovej výbavy však okrem drobných zmien v grafike svetiel a logu VW takmer nerozoznať od predošlých modelových rokov, a málokto sa za ním obzrie ako za novým, aktuálnym modelom.
Úžitkovosť na prvom mieste
Rovnako ako to platí pre exteriér, tak aj interiér je ladený skôr pre úžitkovosť ako pre pútanie pozornosti. Palubný počítač pozostáva z kombinácie klasických budíkov po stranách a jednoduchého farebného displeja v strede, ktorý síce nepôsobí najmodernejším dojmom, ale vo funkčnosti a prehľadnosti mu nie je čo vytknúť. Trojramenný kožený volant s výhrevom dobre padne do ruky a jeho ovládacie prvky sú veľmi intuitívne. V strede prístrojovej dosky sa nachádza elegantný 8-palcový dotykový displej s možnosťou bezdrôtového zrkadlenia mobilu Android MirrorLink a Apple CarPlay, ktoré funguje na výbornú rovnako ako celé MMI.
Ak by sa náhodou posádke začal vybíjať mobil, dostupné je dostatočné množstvo USB-C prípojok, a na „zabudnutie si dokladov alebo kľúčov“ poslúži veľkorysé množstvo odkladacích priehradok, vrátane jednej chladenej nachádzajúcej sa pod stredovou lakťovou opierkou.
Celkovo vnútornej výbave vozidla nechýba nič, a to ako z bezpečnostného tak i z komfortného hľadiska. Posádku poteší trojzónová klimatizácia Climatronic, a počas jarných dní plných kvitnúcich stromov si najmä alergici pochvália funkciu Air Care, ktorá za pár sekúnd intenzívne prefiltruje vzduch v kabíne spolu s elegantnou vizualizáciou na stredovom displeji. O zábavu vnútri kabíny sa postará audiosystém s ôsmimi reproduktormi, ktorý hrá dôstojne.
Zadné sedadlá sú polohovateľné ako v smere jazdy, tak aj čo sa týka náklonu opierok. To nielen zefektívni využitie batožinového priestoru, ale aj poslúži komfortu zadných pasažierov v prípade dlhších výletov. Predným sedadlám vyčítam príliš jednoduchý vzhľad a nulovú oporu bedier, a pri konfigurácii vozidla by som určite zvážil príplatkové sedadlá.
Dojem z jazdy
Obzvlášť zvedavý som bol na benzínovú „jednapäťku“ TSI, ktorá akoby nahrádza dlhoročne osádzaný „dvojliter“ TDI, a papierovo sa mu vyrovnáva ako výkonom, tak aj spotrebou. Motor ma oslovil ihneď po štarte svojou kultivovanosťou chodu, tichosťou, a vďaka turbodúchadlu aj rýchlym nástupom výkonu už od spodných otáčok. Čo motoru však trochu chýba, najmä kvôli jeho malému objemu, je brzdný účinok, čo musí šofér kompenzovať brzdami.
V prípade športových chúťok sa motor hravo a bez straty dychu derie až po obmedzovač otáčok, naopak pri pokojnej jazde pomerne často využíva funkciu vypínania dvoch valcov a šetrí tak palivo. Nami nameraná spotreba počas testu (60 % diaľnica, 20 % mesto a 20 % okresky) dosiahla 6,5 litra na 100 kilometrov, čo hodnotím veľmi pozitívne a prekvapujúco.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: SsangYong Korando 1.5 Turbo Style+
Čo pre mňa prekvapením nebolo, je manuálna šesťstupňová prevodovka, ktorej kulisa je presná a funguje tak, ako som od nemeckého auta očakával. Taktiež motor pri preraďovaní nemá žiadnu zbytočnú zotrvačnosť, ako je badať pri mnohých konkurenčných benzínoch, a radenie je hračkou, ak nie radosťou. Manuálnu prevodovku v tomto aute by som si preto doslova vyžiadal.
Príjemným prekvapením pre mňa ešte bol adaptívny tempomat (áno, v kombinácii s manuálnom) fungujúci do 210 km/h, a pochvalu si zaslúži aj Start&Stop systém, ktorý je už naozaj dobre odladený. Zaujímavosťou pri tomto systéme je pripomenutie naštartovaním motora v momente, keď sa vopred stojace vozidlo pohne.
Podvozok je odladený do neutrálna, pri prejazde nerovnosťami sa nenechá rozhádzať, ale napriek tomu nie je ani obzvlášť tvrdý. V kombinácii so 17-palcovými pneumatikami o rozmere 215/65 sa jedná o dobrý kompromis medzi komfortom a handlingom. Aerodynamický šum od podvozku je taktiež odfiltrovaný na výbornú a niekedy je namiesto motora alebo pneumatík počuť doslova iba odvaľovanie ozubených súkolesí v prevodovke. Na čom by som ale pri konfigurácii Tiguana nešetril sú LED svetlomety, ktoré v základnej verzii síce dostačujú, ale v noci ma nepresvedčia ísť sa „len tak“ previezť.
➡️ NEPREHLIADNITE: DLHODOBÝ TEST: Volkswagen Tiguan R
Ľudové vozidlo
Volkswagen Tiguan s motorom 1.5 TSI evo potvrdzuje povesť obľúbeného, ľudového spoľahlivého vozidla vhodného ako pre každodenné dochádzanie do práce, tak aj pre rodinné dovolenky s plnou batožinou. Cenovka 32 280 € (vr. DPH, nami testovaný model) možno nebude znieť ľudovo pre každého, ale Tiguan sa odvďačí modernými komfortno-bezpečnostnými systémami, veľmi prijateľnou spotrebou a vďaka svojej obľube a početnosti aj obrovskou servisnou sieťou u nás tak aj v zahraničí. Po týždňovom teste viem pochopiť, prečo je taký žiadaný.
Technické údaje a konkurencia
Volkswagen Tiguan 1.5 TSI evo | SsangYong Korando 1.5 Turbo Style+ | Citroën C5 AIRCROSS FEEL PureTech 130 | |
Motor/palivo | Turbom preplňovaný zážihový s priamym vstrekom, 16V, vypínanie valcov |
Turbom preplňovaný zážihový s priamym vstrekom, 16V |
Turbom preplňovaný zážihový s priamym vstrekom, 12V |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 498/4 | 1 497/4 | 1 199/3 |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 pri 5 000 ot. | 120/163 pri 5 000-5 500 ot. | 96/131 pri 5 500 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 pri 1 500-3 500 ot. | 280 pri 1 500-4 000 ot. | 230 pri 1 750 ot. |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 6,5/7,3 (WLTP) | 9,0/7,65 (WLTP) | -/6,15 (WLTP) |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna | 6-stupňová manuálna | 6-stupňová manuálna |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 536 | 1 534 | 1 483 |
Objem batožinového priestoru (l) | 615/1 655 | 551/1 248 | 580/1 630 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 202 | 191 | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,3 | 12,0 | 10,5 |
Cena verzie od/test (€) | 28 190/32 280 | 22 990/23 580 | 28 490/- |