TEST: Honda CR-V PHEV – míľový posun vpred
Vlajková loď značky Honda v SUV segmente nesie označenie CR-V. Ide o najväčšieho zástupcu značky, ktorý si brúsi zuby na nemeckú konkurenciu. Ako sa to inžinierom z Japonska podarilo?
Exteriér
Zovňajšok už na prvý pohľad kombinuje japonský a americký štýl. Úzkymi líniami nadväzuje na dizajnový jazyk značky Honda, no na druhú stranu masívne proporcie, vysoká a vodorovná predná kapota či ostré črty zdôrazňujú veľkosť Hondy CR-V.
Konfigurácia robí auto. Inak tomu nie je ani v tomto prípade, pretože biela metalická farba vie mať jemný nádych do modrej pri peknom počasí, čo ju odlišuje od konkurencie. Do toho čierno lakované doplnky exteriéru a čierne 18-palcové disky kolies do seba pekne zapadajú.
O dosvit sa starajú plne LED-kové predné svetlomety s adaptívnymi diaľkovými svetlami, ktoré fungujú veľmi dobre, no ich svetelný kužeľ v diaľkovom režime je užší ako v prípade konkurencie, čo nie je zrovna silnou stránkou Hondy. V zadnej časti sa nachádzajú taktiež plne LED-kové svetlomety s peknou grafikou.
Interiér
Ako keby som ho už niekde videl. Pravda. Interiér je hierarchicky prebratý z modelu Civic, ktorý sme si preverili v našom redakčnom teste. Táto koncepcia palubnej dosky preberá osvedčené dobré riešenia a kombinuje ich s tými modernými. Veď predsa, ideálny panel klimatizácie? Otočné ovládače pre nastavovanie teploty alebo intenzity fúkania a klasické hardvérové ovládače pre zvyšné nastavenia. Z môjho pohľadu ide o jedno z tých najintuitívnejších riešení, aké sa aktuálne používa v automobilovom svete. V skratke, nastavenia klimatizácie viem robiť tak, aby som ani na sekundu neodvracal pohľad počas jazdy. Bravúrne!
Nad panelom klimatizácie sa nachádza displej infotainmentu vystúpený z palubnej dosky. Rovnaký displej je použitý v Honde Jazz, no nemám mu čo vytknúť. Áno, je veľmi jednoduchý, akonáhle niečo hľadám, za pár sekúnd to nájdem. No obsahuje všetky informácie a aj nastavenia, ktoré sú potrebné pre každodenné používanie. Od nastavenia asistenčných systémov cez nastavenia nabíjania, prehľad spotrieb až po audio. Priamo pred vodičom sa nachádza plne digitálny prístrojový panel. V tomto prípade Honda výrazne stráca na nemeckú konkurenciu, pretože je minimálne konfigurovateľný, ale zároveň prehľadný a pekne graficky spracovaný.
Čo sa týka celkového spracovania interiéru, je to neporovnateľné s predchádzajúcimi verziami. Kvalita je bezpochyby na o čosi lepšej úrovni, ako je tomu pri vozidlách VW Group. Mäkčené plasty, koža a dekory, z ktorých cítiť robustné spracovanie. Je to cítiť aj na kožených sedadlách, ktoré sú plne elektrické, vyhrievané a aj ventilované. Až by som ich nazval kreslami, pretože sú mimoriadne pohodlné a ani v jedinom prípade sa nestalo, že by som pociťoval diskomfort. Za interiér patrí Honde veľký palec hore.
Priestoru na rozdávanie
Keďže oproti predchodcovi narástli vonkajšie rozmery, profitujú na tom najmä pasažieri vo vnútri. Už po nasadnutí do interiéru pocítite vzdušný priestor a veľmi dobrý výhľad z vozidla. V druhom rade sedadiel sú sedadlá ukotvené o čosi vyššie ako v prípade konkurencie, no za to je výrazne lepší výhľad z vozidla.
Zadná lavica je posuvná v rozmedzí 19 cm a polohovateľné operadlá prispievajú k celkovému komfortu. Nesmú chýbať dva USB-C vstupy či vyhrievané sedadlá pre pasažierov v druhom rade sedadiel. Priestor je naozaj bohatý, dostatok miesta je na nohy a hlavu. Batožinový priestor vám v prípade plug-in hybridnej verzie ponúkne až 617 litrov. Paradoxne, hybridná verzia má “len“ 587 litrov.
Ponuka motorov
Pod kapotou modelu CR-V viete mať prakticky jediný motor s dvomi kombináciami elektrifikácie. Základ tvorí 2-litrový atmosférický motor i-MMD s výkonom 109 kW (148 koní), ktorý po elektrickej pomoci dosahuje 135 kW (184 koní). Na výber je buď štandardný hybrid s pohonom prednej alebo oboch náprav a nami testovaný plug-in hybrid. Vlastne nie je to samostatný plug-in hybrid. Je to štandardný efektívny hybrid s pridanou 17,7 kWh batériou, ktorú je možné dobíjať a jazdiť desiatky kilometrov na čistú elektrickú energiu.
Verzia PHEV je dostupná len s pohonom predných kolies. Zaujímavosťou je, že elektromotor primárne roztáča hnaciu nápravu a spaľovací motor slúži ako centrála na výrobu elektrickej energie. Pohon obsahuje špeciálnu spojku, kedy pri vyšších tempách alebo záťaži sa k hnacej náprave pripája spaľovací motor.
Jazda a spotreba
Začnem rovno najsilnejšou stránkou, ktorou je podvozok. Keďže na výber sú len 18-palcové disky kolies s rovnakým rozmerom pre všetky verzie CR-V, odladenie podvozka je na bravúrnej úrovni. Pôsobí tuhým dojmom, ktorý je však komfortný, pretože brilantne zvláda filtrovať drvivú väčšinu nerovností. Doslova ich hltá. Jedine pri priečnych nerovnostiach a spojoch ciest sa sem-tam ozve ráz do karosérie. Inak čo sa týka komfortnej stránky mu nemám čo vyčítať.
Pri svižnejších prejazdoch je to vlastnosťami Civic vo väčšej karosérii, pretože je stabilný, predvídavý a minimálne nakláňa karosérie. Samozrejme že tieto dva modely nebudem porovnávať, no podvozkovo model CR-V preberá prednosti z menšieho Civicu.
Ak sa bojíte, že plug-in hybrid sa stáva čisto benzínovým autom po vybití akumulátora, ste na omyle. Aj pri vybitej batérii funguje ako plnohodnotný hybrid, čo vo svete plug-in hybridov štandardom rozhodne nie je. Tomu zodpovedajú aj spotreby. Diaľničné tempá zvláda v zime okolo 8 litrov, mesto za 7 a na okreskách vie podliezť aj 5,5-litrovú hranicu. Spotreby s vybitým akumulátorom sa dajú veľmi jednoducho zadefinovať, no akonáhle využívate nabíjanie a jazdíte na čisto elektrickú energiu spotreby sú v každom prípade rozdielne vzhľadom na rôzne počasie, trasy a štýl jazdy. Preto si poďme zadefinovať jeho ekologickú stránku.
Systémový výkon 184 konských síl je bezpochyby postačujúci aj keď ide o takmer 2-tonové vozidlo. Pri zošliapnutí plynového pedála je reakcia okamžitá vďaka elektromotoru. K nemu sa následne pridáva spaľovací motor, vďaka čomu záťah vpred graduje. Ani pri svižných tempách hluk od motora nepreniká do interiéru, čiže dá sa s hybridom jazdiť svižne bez toho, aby svojim nepríjemným zvukom vysokých otáčok otravoval posádku.
Dojazd a nabíjanie
Výrobca sľubuje dojazd 82 kilometrov vďaka 17,7 kWh batérii. Avšak v ideálnych podmienkach. Počas nášho testu sa vonkajšia teplota držala na -5 stupňoch Celsia. Od toho sa odvíjajú aj nasledovné merania. Vždy pred jazdou som volil režim čisto elektrickej jazdy práve kvôli tomu, aby sa motor nepredhrieval pri vyšších rýchlostiach z dôvodu lepšej adaptácii na záťaž po vybití akumulátora. Pri každej jazde som pokoril 50 kilometrov na čisto elektrickú energiu.
Povedal by som, že 50 kilometrov zvládnete v zime za akýchkoľvek podmienok pri plnom tepelnom komforte. Na to, že na vyhrievanie interiéru sa čerpá energia z batérie a aj napriek tomu zvládnete prejsť 50 kilometrov, to je veľmi fajn. Ak som sa snažil jazdiť efektívne a teplota sa blížila k bodu mrazu, tak sa mi podarilo prejsť až 60 kilometrov. Preto ak vezmem do úvahy letné teploty a minimálna záťaž na klimatizovanie interiéru, 80 kilometrová hranica nebude problém.
Nabíjať viete model CR-V buď doma zo zásuvky za 9,5 hodiny v mojom prípade alebo na wallboxe prípade jednosmernom nabíjacom prúde verejnej nabíjacej stanice. Z nej si vie vziať 6,8 kW, a nabíjanie potrvá 2,5 hodiny.
Cruiser na dlhé trasy
Hondu CR-V by som nazval diaľničným cruiserom. Vďaka adaptívnym tlmičom je jazda po diaľnici krásne plavná a vidno, že mu svižné tempá sedia. Druhým dôležitým bodom je práve odhlučnenie. Či už od motora alebo podvozka je odhlučnenie výborné a aj vďaka dvojitým sklám je na palube naozaj dostatočné ticho. Čo ak k tomu pridáme audiosystém Bose? Lahodná, uplávaná a tichá jazda v spojení vášho najobľúbenejšieho playlistu v kvalitnom ozvučení je dokonalou kombináciou, ktorú rozhodne chcete zažiť.
Záver a cena
Od príchodu najnovšej gerácie modelu Jazz alebo Civic ide o úplne odlišnú Hondu ako tomu bolo v predchádzajúcich generáciach. To, ako sa Japonci nesmierne posunuli vpred je naozaj obdivuhodné. Či už dielenským spracovaním, použitými materiálmi či vyladením hybridného systému alebo podvozka. Honda CR-V je priestranné a nemecky dobre spracované SUV. Interiér je vzdušný, praktický a kvalitne spracovaný. Neskutočne dobre jazdí a nehovoriac o tom, ako vyzerá najmä v tomto konkrétnom konfigu. Plug-in hybrid výborne dopĺňa hybridnú časť. Za mňa rozhodne beriem.
Technická špecifikácia
Honda CR-V PHEV | Kia Sorento PHEV | Volkswagen Tiguan PHEV | |
Motor/palivo | 2.0 i-MMD / benzín | 1.6 T-GDI / benzín | 1.5 TSI – benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1993 / 4 | 1598 / 4 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 135 / 184 | 195 / 265 | 150 / 204 |
Dojazd EV (km) | 82 | 57 | 100 |
Nabíjací výkon (kW) | 6,8 | 3,3 | 50 |
Prevodovka | e-CVT | Automatická 6-st. | Automatická 6-st. |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1916 | 1982 | 1850 |
Objem batožinového priestoru (L) | 617 | 693 | 652 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 193 | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,4 | 8,7 | 7,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 56 990 / 57 940 | 55 790 / 62 790 | 43 690 |
Foto: Samuel Zaťko