Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – mestský crossover s revolučným pohonom
V nasledujúcom teste sa zameriame na mestský crossover Mitsubishi Eclipse Cross s plug-in hybridným agregátom a náhonom všetkých kolies. Výrobca sa pýši revolučným konceptom hybridného pohonu na ktorého výhody, ale rovnako aj nedostatky, si bližšie posvietime. Príjemné čítanie!
Extravagantný dizajn
Dizajn Mitsubishi Eclipse Cross je zaujímavou kapitolou. Exteriér je ladený do ostrých línií, obsahuje mnoho štýlových prvkov ako predné ostré LED svetlomety, masívne chrómové lišty v tvare šípok, veľmi elegantné disky z ľahkých zliatin, dvojfarebné rukoväte kľučiek alebo príplatkovú prémiovú perleťovú farbu. Nami testovaná výbava Black Edition navyše obsahuje prvky, ktoré mali Eclipse Cross ešte viac zviditeľniť, napríklad decentný červený pásik alebo karbónové ofóliovanie krytov spätných zrkadiel. Prihliadnuc na kvalitu továrenského spracovania týchto doplnkov ako napr. bubliny na fólii by som sa uspokojil aj bez nich.
Interiér Eclipse Cross je strohý, čo nás u japonských áut neprekvapuje. Čo sa počtu použitých materiálov týka je už trochu prekombinovaný a platí tu staré známe pravidlo, že menej je niekedy viac. Z hľadiska ergonómie niektorých ovládačov je ešte čo zlepšiť, napríklad otváranie okien je schované za rukoväťou dverí alebo voľba prevodov nie je intuitívna. Interiér aj napriek týmto pár drobnostiam plní svoj účel a ponúka bohatú dávku komfortnej a bezpečnostnej výbavy.
Aj napriek tomu, že vozidlo je vybavené najmodernejšími technológiami ako adaptívny tempomat, 360° kamerový pohľad z vtáčej perspektívy, head-up displej alebo funkcia zrkadlenia mobilu cez kábel, na budíkoch, ovládaní klimatizácie a najmä na (iba) 8″ matnom farebnom dotykovom LCD je trochu cítiť morálne zastaranie a žiadalo by sa tu občerstvenie, aby Mitsubishi udržalo krok s konkurenciou.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Lexus UX 250h – mestský bádateľ so špičkovým pohonom
Komfortná jazda takmer vždy na elektrinu
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ponúka slušnú dávku komfortu počas jazdy. Na jednej strane sa o to postará dobre odhlučnený a do mäkka ladený podvozok, na druhej strane sa o to postará hybridný pohon s rozbehmi takmer vždy na elektrinu. Tichú jazdu mestom ešte väčšmi spríjemnia dobre tvarované sedadlá potiahnuté velúrom a syntetickou kožou a obstojne hrajúci audiosystém Mitsubishi Premium s 8 reproduktormi a výkonom 510 W.
Pohon s architektúrou elektromobilu
Hnacie ústrojenstvo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV pozostáva zo 72 kilowattového 2,4-litrového štvorvalcového zážihového motora MIVEC s možnosťou Ottovho aj Atkinsonovho cyklu, ktorý slúži v podstate iba ako zdroj elektrickej energie pre lítiovú batériu o kapacite 13,8 kWh a maximálnom výkone 80 kW. Spaľovací motor je spárovaný s elektrickým generátorom s výkonom tiež 80 kW.
Eclipse PHEV má jednostupňovú prevodovku s fixným prevodovým pomerom a jazda je v podstate vždy elektrická, čo sa podpíše na príjemnom konštantnom zrýchľovaní bez trhania. Výhodou použitia takéhoto sériového hybridného pohonu je fakt, že Eclipse Cross PHEV, pokiaľ potrebuje zapojiť spaľovací motor, tak vždy ho využíva v jeho najefektívnejšom režime. V praxi to znamená, že otáčky motora nie sú nijako viazané na rýchlosť jazdy a o jeho zaťaženie sa stará elektronika tak, aby sa dosiahla najnižšia možná spotreba. Tá počas nášho testu dosiahla hodnotu 6,3 litra benzínu na 100 km, pričom papierová hodnota je uvedená „od 2 l/100 km“.
Elektrická energia z batérie (alebo generátora) sa na kolesá prenáša pomocou dvoch elektromotorov o výkone 60 kW pre prednú nápravu a 70 kW pre zadnú nápravu. Náhon je teda stály na všetky štyri kolesá, čo Mitsubishi označuje ako technológiu S-AWC (Super All Wheel Control). Pri plnej akcelerácii teda nastúpi okamžitá trakcia dvoch elektromotorov o celkovom výkone 80 kW (najviac, koľko batéria dokáže poskytnúť), a po niekoľkých sekundách sa pripojí spaľovací motor s generátorom a dosiahne sa tak maximálny výkon sústavy 138 kW (188 k). Akcelerácia z nuly na sto km/h predstavuje 10,9 sekundy a s „trhaním asfaltu“ preto nemožno počítať. Pre zaujímavosť, čisto elektrická jazda je možná až do rýchlosti 135 km/h.
Úžitkovosť a každodenná prevádzka
Trakčná lítium-iónová batéria s 80 článkami je umiestnená v podlahe a Mitsubishi sa pýši tým, že nijako nesiahlo na objem batožinového priestoru, ktorý predstavuje príjemných 471 litrov. Podlaha zadných pasažierov je však pod koberčekmi viditeľne zvýšená a tí budú musieť počítať s trochu menej komfortným posedom. Zadné opierky je možné sklopiť v pomere 2:1 a neponúkajú tunel na lyže.
Batériu je možno dobíjať pomocou dvoch typov zásuviek. Pomocou konektora Mennekes je možné dobiť vozidlo z 220V siete za šesť hodín (pri 10 A) resp. za 4 hodiny a 45 minút, ak zvolíme 16 A variant. Pre rýchlonabíjanie je určený konektor CHAdeMO a batériu s ním vieme dobiť na 80 % už za 25 minút. Navyše máme možnosť zvoliť si, či sa počas nabíjania batéria bude alebo nebude chladiť a optimalizovať si tak jej životnosť. V praxi takéto dobitie na rýchlonabíjačke v nákupnom centre za pol hodiny pridá cca 31 kilometrov z celkových cca. 55 kilometrov dojazdu na elektrický pohon.
Veľmi zaujímavým prvkom systému PHEV od Mitsubishi je 220-voltová zásuvka v batožinovom priestore s výkonom 1500 W, ktorá nám poslúži napríklad na napájanie kávovaru počas pikniku a bohato postačí napríklad aj na povysávanie auta. Možno menej často využívanou, ale napriek tomu dostupnou funkcionalitou je V2G (Vehicle-to-Grid) a V2H (Vehicle-to-Home), teda možnosť použiť trakčnú batériu ako zdroj elektrickej energie pre verejnú elektrickú sieť alebo vlastnú domácnosť.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Honda ZR-V e:HEV
Zhrnutie
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je crossover vhodný predovšetkým do mesta a ideálny vtedy, pokiaľ má jeho majiteľ možnosť si ho v noci dobíjať. Takýmto spôsobom by bolo možné pri každodennom dochádzaní do práce dosiahnuť takmer úplnú elektrickú prevádzku a veľmi príjemné hodnoty spotreby benzínu začínajúce od 2 litrov/100 km. Pokiaľ má vodič možnosť vozidlo dobíjať len sporadicky tak, ako sme to mali my počas testu, spotreba sa vyšplhá na ešte stále veľmi prijateľnú hodnotu okolo 6 litrov na sto kilometrov v prevažne mestskej premávke.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ponúka priemerné jazdné vlastnosti, dostatočnú výbavu, veľký kufor a mobilnú aplikáciu na kontrolu a vzdialené ovládanie komfortných a nabíjacích funkcií. Cena sa začína na hodnote 36 900 €, no pokiaľ si chceme dopriať nejakú tú výbavu navyše tak táto cena sa rýchlo nabalí napríklad až na hodnotu 45 580 €, čo je cenovka nami testovaného predvádzacieho vozidla. Táto cena nie je nízka a treba podotknúť, že Mitsubishi na trhu čelí veľkej konkurencii, avšak zákazníkom sa odvďačí napríklad výbornými záručnými a servisnými podmienkami. Štandardom pri tomto vozidle je záruka 5 rokov / 100 000 km a samozrejmosťou je aj 24/7 asistenčná služba v rámci Európy.
Technické údaje a konkurencia
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Lexus UX 300h 4×4 E-FOUR | CITROËN C5 AIRCROSS PHEV | |
Motor/palivo | Atmosférický zážihový, 16V, Ottov/Atkinsonov cyklus, GPF |
Atmosférický zážihový s viacbodovým vstrekom, 16V, Atkinsonov cyklus, dual VVT-i |
Turbodúchadlom preplňovaný zážihový s priamym vstrekom, 16V, |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 2 360/4 | 1 987/4 | 1 598/4 |
Výkon motora (kW/k) | SM: 72/98 pri 4 000 ot./min EM1: 60/82, EM2: 70/95 |
SM: 112/152 pri 6 000 ot./min EM1: 83/113, EM2: 30/41 |
SM: 110/150 pri 6 000 ot./min EM: 81/110 pri 2 500 ot./min |
Max. krútiaci moment (Nm) | SM: 193 pri 2 500 ot./min EM1: 137, EM2: 195 |
SM: 190 pri 4 400 – 5 200 ot./min EM: 206, EM2: 84 |
SM: 300 pri 3 000 ot./min EM: 320 pri 500 – 2 500 ot./min |
Kombinovaná spotreba WLTP na 100 km (test/výrobca) |
6,3 l/2 l +17,5 kWh | -/5,0-5,4 l | -/1,7-1,8 l + ? kWh |
Prevodovka | 1-stupňová s fixným prevodom | e-CVT | automatická 8-st |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 890 | 1 600 | 1 845 |
Objem batožinového priestoru (l) | 359-471/626 | 283/? | 460-600/1 510 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 162 | 177 | 215 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,9 | 7,9 | 8,8 |
Cena verzie od/test (€) | 36 900/45 580 | 37 900/- | 34 490/- |
Foto: Dominik Martanovič