Seat Leon ST – automat a bohatá výbava za 27 000 eur!
Seat Leon vo verzii ST je praktickým univerzálom pre rodiny. Avšak pri dnešných rastúcich cenách si treba vozidlá vyberať rozumom, čoho dôkazom je rozhodne aj nami testovaný kúsok.
Facelift?
Seat zapracováva inovácie pod povrch, vďaka čomu sa exteriér nemení. O dosvit sa v základe starajú parabolické LED svetlomety. Svetelný kužeľ v stretávacom režime je dostatočne široký a pekne osvetľuje krajnicu. Diaľkový režim má skvelý dosvit, aj keď oproti matrixovým svetlometom sa okrem funkcionality líšia užším svetelným kužeľom. Z môjho pohľadu už základné LED-ky svietia výborne. Mimochodom, s faceliftom prichádzajú aj matrixové svetlomety, ktoré si viete dovybaviť v každom stupni výbavy (+ 1 195 eur).
Zadnú časť už štandardne prepája svetelná linka skrz celé veko batožinového priestoru. Disky robia auto, čo platí aj v tomto prípade. Príplatkové dvojfarebné 18-tky, známe najmä pre verzie FR, na aute vyzerajú výborne a zároveň podvozok s nimi dobre zvláda filtrovať nerovnosti. Prekvapivo, aj s nižším profilom pneumatiky je podovozok dostatočne komfortný.
Výbava
Čo však musím spomenúť je bohatá výbava za ľudovú cenu. Základný Seat Leon s benzínovou 1.5-kou a manuálom začína na 22 970 eurách vo výbave Style. Avšak pri výbave Style Family je cena o 70 eur nižšia s pridanou výbavou hodnote 1 666 eur. Možno to znie ako klišé, no ide o také prvky výbavy, po ktorých nemám dôvod si priplácať absolútne nič. Tým pádom je cena finálna, z čoho vzniká dobre vybavený Seat Leon.
Medzi prvky výbavy patrí: stredová lakťová opierka vpredu, vnútorné spätné zrkadlo automatickou clonou, vyhrievané sedadlá a volant, 3-zónová klimatizácia, zadná parkovacia kamera, asistent diaľkových svetiel, dažďový senzor či adaptívny tempomat.
Pár zmien v interiéri
Na prvý pohľad vyzerá interiér lacnejšie. Farebný odtieň aj typ látky na sedadlách zrovna nezaujme, no aj napriek tomu je tvarovanie sedadiel výborné. Majú dostatočné vedenie nie len v chrbtovej, ale aj v sedacej časti. Takisto sú príjemné aj pri dlhých trasách.
Keďže sa bavíme o “základe“, v interiéri prevládajú tvrdé plasty. Palubná doska je z mäkčených materiálov, no vrchné diely predných dverí a celé zadné dvere sú z tvrdých plastov. Dielensky sú spracované dobre, na palube nič nevŕzgalo.
Priamo pred vodičom je plne digitálny prístrojový panel. Štandardne je minimálne konfigurovateľný. Pravá aj ľavá strana obrazovky sa dá konfigurovať. Medzi budíkmi viete mať údaje buď o spotrebe alebo informácie o asistenčných systémoch. Ak chce mať plne konfigurovateľné budíky, treba si priplatiť 406 eur. Osobne mi to nechýbalo, aj tak si prvýkrát nastavíte vami preferované informácie a ďalšiu funkcionalitu neriešite. Suma sumárum, displej zobrazoval všetky potrebné informácie a ak by som vyberal rozumom, nepriplácal by som si.
Displej infotainmentu má v štandarde 10,4 palca, má výborné rozlíšenie a skvelé predvoľby wignetov, napr. zrýchlené menu asistenčných systémov či skratka Apple Carplay (Carplay + 193 eur). Dokonca aj slider pod displejom na zmenu teploty alebo hlasitosti audia je v noci podsvietený, čo výrazne zlepšuje intuitívnosť ovládania najmä oproti verzii pred modernizáciou.
Určite však odporúčam priplatiť si za bezkľúčové otváranie vozidla (Kessy). Áno, štartovanie vozidla je prostredníctvom tlačidla, no akonáhle nemáte bezkľúčové otváranie vozidla, musíte kľúč vytiahnuť z vrecka a manuálne odomknúť vozidlo. Tým pádom bezkľúčové štartovanie vozidla stráca pridanú hodnotu jednoduchosti, keďže s kľúčom musíte aj tak manipulovať.
Výkon ostáva, objem motora rastie
Z ponuky motorov už dávnejšie vypadol základný benzínový trojvalec s litrovým objemom. Jeho nástupcom je prekvapivo benzínový štvorvalec 1.5 TSI, ktorý je výrazne podladený na 85 kW (115 k) a 220 Nm krútiaceho momentu. Výkon ostáva nezmenený, no s rastúcim objemom narástol aj krútiaci moment o 20 Nm v širšom spektre otáčok 1500 – 3000 ot./min. V prípade jednolitra bol nástup krútiaceho momentu až od 2000 ot./min.
S manuálnou prevodovkou začína na 22 900 eurách. Ak chcete automat s mild-hybridným systémom ako v našom prípade, tak cena začína na 26 220 eurách. Naftový dvojliter s rovnakým výkonom a manuálnou prevodovkou stojí 26 480 eur. Ak chcete siahnuť po silnejších 150-koňových verziách či už v benzínovom alebo naftovom prevedení, je nutné zvoliť vyššiu výbavu FR Max.
Spotreba
Milo ma prekvapilo spojenie motora a prevodovky. Prevodovka radí veľmi lahodne, bez zvukového doprovodu by som nemal poňatia, kedy preradila. Motor drží v nižšom spektre otáčok a vďaka mild-hybridnému systému vie plachtiť s vypnutým motorom a zároveň aj znižovať rýchlosť rekuperáciou. Tým pádom vo finále nešetríte len spotrebu ale aj brzdy. Už dostatočne známa 1.5 TSI je výbornou voľbou s ohľadom na efektívnosť a kultivovanosť. V spodnom pásme otáčok je motor výborne odtlmený, doslova ho niet ani počuť. Pri defenzívnom štýle jazdy vás 1.5-ka ohromí nie len nízkou spotrebou ale aj dobrým komfortom na palube.
Oproti 1.0 eTSI je nástup výkonu lineárnejší a motor je výrazne lepšie odtlmený od vibrácii. Tým pádom je jazda kultivovanejšia, čo hodnotím rozhodne pozitívne. Výkon 85 kW aj s mild-hybridnou pomocou je veľmi poddimenzovaný. Pri využívaní maximálneho výkonu, čo je takmer neustále, nejde o prevratné parametre, posielate motor do vyššieho spektra otáčok, kedy sa do kabíny ozýva výrazný hluk od motora. V okolí od 4 000 ot./min. majú všetky 1.5 TSI výraznú hlukovú kulisu prenikajúcu do kabíny.
Aj samotný maximálny výkon je utlmený. Na mestskú a prímestskú prevádzku si myslím, že ide o veľmi fajn kompromis, no akonáhle jazdíte vo viacčlennej posádke, 85 kW výkon má čo robiť, aby Leon dostatočne rozhýbal. Osobne by som určite volil 110 kW verziu, pretože pôsobí výrazne dynamickejším dojmom a spotrebou sa líši v desatinách litra.
Nuž, a aká je tá spotreba? Tá je vynikajúca, vďaka podladenému výkonu má minimálny apetít. Na okresných cestách budete jazdiť za 4,5 – 5 l / 100 km. Diaľničné tempá zvláda ľahko nad 6 litrov. Ak budete aj na diaľnici naň ho tlačiť, doslova viac ako 7,5 l / 100 km to nebude, čo ma mimoriadne prekvapilo. Pri ustálených rýchlostiach dosahuje doslova naftové spotreby. Mestskú prevádzku som jazdil za rovných 7 litrov.
Konkurencia a záver
Najväčšími konkurentmi z nemeckého tria z VW Group sú: Octavia, Golf a Cupra Leon.
Octavia je rozhodne najpraktickejšia vďaka variabilnému batožinovému priestoru a Simply Clever riešeniam. Seat Leon je najdynamickejší v zákrutách a najviac poteší vodičov, ktorí obľubujú svižnejšiu jazdu. Golf je niekde medzi, kedy nemá najväčší kufor, nie je najpraktickejší, no zároveň kombinuje niečo z oboch svetov. Najdostupnejšími v segmente sú Kia Ceed či Hyundai i30, no veľkostne strácajú nie len veľkosťou batožinového priestoru, ale aj priestorom v druhom rade sedadiel. Rovnako vozidlá z koncernu Stellantis, Peugeot 308 či Opel Astra ST. Cenovo však ostávame stále v úrovni do 27 000 eur, takže je z čoho vyberať.
Seat Leon ma potešil výbornými jazdnými vlastnosťami. Aj keď výkon ťahá za kratší koniec, podvozok je krásne čitateľný, riadenie presné a dáva vodičovi skvelý pocit z jazdy. Aj slabšie naladená 1.5 TSI má niečo do seba. S automatom si dobre rozumie, vďaka čomu je jazda plynulá a komfortná. Za rozumné peniaze je k dispozícii rozumná výbava v praktickom balení a minimálnymi prevádzkovými nákladmi.
Technická špecifikácia
Seat Leon ST | Peugeot 308 SW | Škoda Octavia Combi | |
Motor/palivo | 1.5 / benzín | 1.2 / benzín | 1.5 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 498 / 4 | 1 199 / 3 | 1 498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 85 / 115 | 100 / 136 | 85 / 115 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 220 | 230 | 220 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 6-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,3 – 5,9 / 6,2 | 4,8 – 5,1 | 5,0 – 5,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 416 | 1 510 | 1 401 |
Objem batožinového priestoru (L) | 620 | 608 | 640 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 197 | 210 | 203 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,7 | 9,3 | 10,7 |
Cena vozidla od / cena verzie od(€) | 22 900 / 26 220 | 26 290 / 26 290 | 21 980 / 24 500 |
Foto: Samuel Z.