Lexus UX 300h – bestseller značky prináša zlepšenú dynamiku
Lexus UX 300h je súčasťou modelového radu UX, ktorý bol prvýkrát predstavený v roku 2018 ako kompaktné prémiové SUV. UX 300h nahradil pôvodný model UX 250h po modernizácii v roku 2023. Nová verzia prináša výkonnejší hybridný systém a lepšiu účinnosť vďaka vylepšenému akumulátoru a prevodovke e-CVT. Lexus UX zostáva hlavnou alternatívou pre tých, ktorí hľadajú prémiové kompaktné SUV s hybridným pohonom, pričom sa vyhýbajú klasickým nemeckým prémiovým značkám. Náš testovací kúsok bol vybavený v najvyššej výbave F SPORT TOP.
Nový pohon
Model UX 300h je rovnako ako starší UX 250h poháňaný radovým 2,0-litrovým štvorvalcom, v prípade verzie 4×4 spoločne s dvoma elektromotormi. Zadný elektromotor systému pohonu e-Four je však v prípade novej verzie 5 krát výkonnejší ako v prípade predchodcu. Výkon sa konkrétne zvýšil zo 7 na 41 koní a prispieva k ostrejším reakciám na plyn.
UX 300h prichádza sa aj s vyšším celkovým výkonom na úrovni 199 koní, čo znamená 8 % nárast oproti modelu UX 250h (184 koní). Na tomto zvýšení sa podieľa hybridný systém 5. generácie, v ktorom bola doterajšia batéria nahradená efektívnejšou lítiovo-iónovou batériou. Zrýchlenie sa z 0 na 100 km/h zlepšilo z 8,5 na 8,1 sekundy, resp. pri verzii s pohonom všetkých kolies z 8,7 na 7,9 sekundy. Vďaka úspornejšiemu systému pohonu a menšej hmotnosti sa ďalej podarilo znížiť kombinovanú spotrebu paliva na 5 litrov na 100 km podľa metodiky WLTP, čo je 12 % zlepšenie oproti predchodcovi.
➡️ NEPREHLIADNITE: Lexus UX 250h – mestský bádateľ so špičkovým pohonom
Hybrid bez nutnosti nabíjania
Rozbehy vozidla prebiehajú väčšinou čisto elektricky a pri kľudnej nohe je možné jazdiť čisto na elektriku aj vo vyšších rýchlostiach. Na výber máte dokonca aj EV režim kedy vozidlo využije nahromadenú energiu z rekuperácie a vy tak môžete prejsť krátke vzdialenosti na čisto elektrický pohon.
Zlepšené jazdné vlastnosti
Pri rýchlom prejazde zákrutami sú lepšie utlmené náklony karosérie, počas prudkého brzdenia je účinnejšie potlačené ponáranie prednej časti – celkovo vozidlo pôsobí tuhšie a obratnejšie. Vozidlo je stabilnejšie aj vďaka zvýšenej tuhosti karosérie a taktiež novej stabilizačnej výstuhy držiaka chladiča a vystuženiu veka kufra.
Režim Sport S+ v modeloch UX F SPORT upravuje vlastnosti zavesenia kolies a odozvu riadenia a škrtiacej klapky, čo zaručuje športovejší zážitok z jazdy. Auto zvláda ostrú jazdu bez zaváhania aj vo vysokých rýchlostiach cez zákruty a s chuťou zatáča. Tento športový charakter ma príjemne prekvapil a aj napriek spomínanej tuhosti vozidlo nie je vôbec tvrdé a ponecháva si komfort, ktorý Lexus tradične ponúka. Osobne by som zvolil pohon všetkých štyroch kolies, aby som mohol využiť celý potenciál pohonu a podvozku, totižto v predokolkovom prevedení pri výjazdoch z pomalých zákrut pod plným plynom prešmykujú kolesá.
Predné zavesenie kolies so vzperami MacPherson a dvojitá lichobežníková náprava vzadu boli vylepšené s cieľom zvýšiť jazdný komfort a dosiahnuť ostrejšie reakcie. Lexus UX 300h má systém elektrického posilňovača riadenia s kompaktnejším a tuhším asistenčným mechanizmom na stĺpiku riadenia. Zväčšil sa tiež priemer hriadeľa stĺpika riadenia. To prispieva k lepšej ovládateľnosti vozidla s okamžitou ostrou odozvou na vstupy vodiča a lepšiemu pocitu z riadenia. Podvozok je pri výbave F SPORT vybavený adaptívnym pružením AVS, ktorý pri pokojnej jazde zabezpečuje vysoký komfort, no pri ostrej jazde sa postará o minimalizáciu náklonov karosérie. Lexus UX 300h ma sprvoti prekvapil výborným odhlučnením aj pri vyšších rýchlostiach.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Honda ZR-V e:HEV
Exteriér
Vonkajšiemu dizajnu Lexusu UX (z angl. Urban Crossover, pozn. red.) len ťažko niečo vytknúť. Spája v sebe mestskú kompaktnosť, športovosť vyjadrujúcu ostrými líniami a minimom nudných kontúr, inovatívnosť potvrdzujúcu full LED svetlometmi alebo zadným svetelným pásom naprieč celou karosériou. Pocit luxusu umocňujú napríklad vystúpené lemy blatníkov vo farbe alebo na čierno lakované prvky vo vysokom lesku. K dokonalosti vonkajšieho vzhľadu Lexusu UX chýba už len koncovka výfuku, avšak ten je v čiernom spojleri zadného nárazníka nakoniec pred okom aj tak dobre schovaný.
LED svetlomety s kompaktnými trojitými projektorovými LED svetlami a dennými svetlami v tvare písmena L majú tvar šípu, charakteristický pre vozidlá značky Lexus. Systém adaptívnych diaľkových svetiel (AHS) pomáha predchádzať tomu, aby model Lexus UX 300h oslňoval iných účastníkov cestnej premávky. Za pomoci kamery v hornej časti čelného skla zaznamenáva systém AHS svetlá vozidiel vpredu a automaticky upravuje rozptyl svetla tak, aby neoslňovalo vodičov vozidiel idúcich vpredu alebo vodičov protiidúcich vozidiel. Aktiváciou a deaktiváciou samostatných LED diód vo svetlometoch presne reguluje rozsvietenú a nerozsvietenú časť svetiel.
Interiér
Nebude to novinka ak opäť spomeniem, že japonskí dizajnéri kladú v interiéri dôraz viac na funkčnosť ako na eleganciu. Platí to aj pre Lexus UX 300h, v ktorom sa snúbia prvky modernej multimediálnej technológie s klasickými ovládacími prvkami. Chýba mi však efektný prístrojový panel z modelu UX 250h s okrúhlym „budíkom“ zobrazujúcim jazdné údaje, ktorý pri prepínaní rôznych režimov zobrazenia palubného počítača sa „uhne“ na stranu, čo vytvára naozaj milý efekt. Prístrojový štít v novom UX 300h mi nepríde až tak výnimočný ako v UX 250h čo je trochu škoda a pripomína cenovo dostupnejšiu Toyotu.
Nad prístrojovým panelom sa nachádza dvojica „tykadiel“, teda páčiek na prepínanie jazdných režimov prípadne vypnutia ESP. Najmä z vizuálneho hľadiska je potrebné si na ne chvíľu zvykať, avšak nakoľko ich počas jazdy človek využíva len sporadicky, neskôr už neprekážajú.
Na stredovej konzole bližšie ku vodičovi nájdeme novú riadiacu páku, ktorá je menšia a vizuálne lepšie zapadne do interiéru. Okrem toho sa tam nachádzajú dva ovládače pre systém auto-hold a pre režim čisto elektrickej jazdy. Pri parkovaní v kopci a „na tesno“ však nesmieme zabudnúť, že funkciu auto-hold je treba pri každej novej jazde zapnúť odznovu.
Bližšie ku spolujazdcovi nachádzame tri tlačidlá pre výhrev sedadiel a volantu ktorý je pri všetkých troch inteligentný a intenzitu volí automaticky podľa teploty. Jednoducho super. Poslednou zaujímavosťou stredovej konzoly je priestranná lakťová opierka, ktorá sa dokáže otvárať na obidve strany, teda smerom k vodičovi aj smerom ku spolujazdcovi.
Avšak podľa mňa sú najväčším highlightom interiériu práve kožené sedadlá F SPORT so skvelou oporou tela. Ponúkajú bedrovú opierku a možnosť nastavenia v 8 smeroch. Sú vyhrievané ako aj odvetrávané. Na dotyk pôbia veľmi prémiovo ako v luxusných limuzínach a taktiež majú dobrú vôňu. K luxusu prispieva aj rozmerný stredový displej s bezdrátovým Apple CarPlay, no Android Auto je dostupný len cez kábel.
Ako je to s priestorom?
Napriek tomu, že Lexus UX 300h vyzerá zvonku kompaktne, pocit stiesnenosti vnútri neevidujú ani zadní pasažieri. S výškou 180 centimetrov som si na nedostatok priestoru nemohol sťažovať. Trošku horšie, čo do priestrannosti, je na tom batožinový priestor. Kvôli hybridnému pohonu je jeho objem skromnejších 315 litrov (resp. 438 litrov po strop) a je potrebné počítať s množstvom výčnelkov, ktoré môžu skomplikovať prepravu rozmernejšieho nákladu. Na to však ale UX primárne určený nie je. Pri častých zastávkach a krátkych potulkách mestom poteší elektricky ovládané veko batožinového priestoru.
Záver
Lexus UX 300h vo výbave F SPORT je prémiové auto kombinujúce mestskú agilitu, športovo-elegantný dizajn, najmodernejšie technológie a v neposlednom rade spoľahlivý hnací agregát. Pre svoje kompaktné rozmery je vhodnejší skôr na každodenné dochádzanie do práce ako na dlhšie výlety s množstvom batožiny. Po týždňovom teste zahrňujúcom jazdu v meste, na diaľnici ako aj ostrú jazdu horskými priechodmi sa ukazovateľ priemernej spotreby ustálil na veľmi príjemnej hodnote 5,5 litra benzínu na 100 kilometrov.
Všetky tieto spomenuté prednosti Lexusu UX sa však aj odzrkadlili na cenovke, kde základná verzia začína na sume 39 000 eur. Cena nami testovaného modelu sa vyšplhala na 58 550 eur.
Technické údaje a konkurencia
BMW X1 stojí v porovnateľnej výbave takisto, má väčší batožinový priestor, no má o 1 liter vyššiu spotrebu. To sa dá samozrejme poriešiť prechodom z benzínového motora na naftový a ta spotreba je s hybridom porovnateľná na úrovni 4,5-5,1 litra na 100 km a cena je o 1 000 € vyššia ako Lexus. Naftové GLA má fajn spotrebu, no batožinový priestor menší ako v X1 a zrýchlenie je tiež horšie. Momentálne mi príde BMW X1 ako najlepší deal s najväčším batožinovým priestorom a parádnym M Sport adaptívnym podvozkom.
Lexus UX 300h F SPORT FWD | BMW X1 sDrive20i | Mercedes-Benz GLA 200d | |
Motor/palivo | hybrid/benzín | Mild-hybrid/Benzín | benzín |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 987/4 | 1499/3 | 1950/4 |
Výkon systému (kW/k) | 146/199 | 125/170 | 110/150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | spaľovák: 190 pri 4 400-5 200 ot. elektromotor: 206 |
280 | 320 |
Kombinovaná spotreba l/100 km (WLTP/test) | 4,6-5,0/5,0 | 5,7-6,1/ | 5,4/ |
Prevodovka | e-CVT | Automatická | Automatická 8-st. DCT |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 570 | 1625 | 1660 |
Objem batožinového priestoru (l) | 315 po kryt -438 po strechu | 500 | 427 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 177 | 216 | 208 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,1 | 8,3 | 8,8 |
Cena verzie od/test (€) | 55 600/58 550 | 46 070/57 863 | 46 229/- |