Renault Rafale E-Tech 4×4 300 – plug-in hybrid so slušným dojazdom
Renault Rafale, nová vlajková loď francúzskej automobilky, prichádza na trh s odvážnym dizajnom, ktorý okamžite zaujme pozornosť. Jeho ostré línie a dynamické proporcie z neho robia dizajnový skvost, no Rafale nie je len o kráse. Pod jeho elegantným povrchom sa skrýva úsporný plug-in hybridný pohon a natáčacia zadná náprava, ktorá prináša výnimočnú manévrovateľnosť. Renault Rafale sme už testovali v klasickej hybridnej verzii 200 a teraz ho porovnáme s drahším a výkonnejším plug-in hybridom.
Vlajková loď – oprávnene
Dizajn exteriéru Renault Rafale je silnou stránkou tohto modelu – kombinuje exkluzivitu, eleganciu a športový charakter do jedného vizuálne pôsobivého celku. Už na prvý pohľad zaujme prepracovaná predná maska s originálnym motívom kosoštvorcov. Úzke predné svetlomety s LED denným svietením, elegantne vsadeným po bokoch nárazníka, podčiarkujú jeho sebavedomý a dynamický vzhľad. Matrix LED vision – systém automaticky prispôsobuje tvar svetelného kužeľa dopravným podmienkam, aby nedochádzalo k oslňovaniu ostatných vozidiel a optimalizovala sa viditeľnosť za tmy.
Model vo výbave Atelier Alpine prichádza s matnou modrou farbou karosérie, ktorá ešte viac zvýrazňuje ostré línie a tvarovanie karosérie. Zatmavené zadné svetlá s dizajnovým podpisom dodávajú vozidlu moderný, sofistikovaný vzhľad. Od B-stĺpika smerom dozadu sa strecha plynulo zvažuje, čím vzniká atraktívna kupé silueta. Celkový vizuálny dojem umocňuje čierny zadný strešný spojler, ktorý ladí s čiernymi detailmi ako lemy blatníkov, spätné zrkadlá, podbehy či samotná strecha. Tá je vybavená panoramatickým skleneným panelom, ktorý sa dá elektronicky stmaviť a zároveň efektívne filtruje slnečné lúče.
Renault Rafale jazdí na veľkých 21-palcových diskoch s rozmermi pneumatík 245/40 R21, ktoré nielen výborne vyzerajú, ale aj podčiarkujú jeho športové ambície. Celkový dizajn pôsobí premyslene, atraktívne a prémiovo – ide o vozidlo, ktoré si jednoznačne zaslúži pozornosť.
➡️ NEPREHLIADNITE: Volkswagen Tiguan eHybrid – konečne poctivý plug-in hybrid!
Hodnotný interiér
Interiér modelu Renault Rafale vyniká prémiovými materiálmi, dôkladne premyslenou ergonómiou. V prevedení Esprit Atelier pôsobí interiér mimoriadne vzdušne a elegantne. Jedným z najzaujímavejších detailov je stropnica vyhotovená z vizuálne atraktívnej látky, ktorá dopĺňa celkový dojem luxusu.
Dominujú kvalitné materiály – kombinácia kože, alcantary, textilu a mäkčených plastov vytvára pocit luxusu a komfortu. Trojfarebné prešívanie a decentné ambientné osvetlenie palubnej dosky a dverí vo večerných hodinách podčiarkujú sofistikovaný štýl kabíny.
Predné sedadlá poskytujú vynikajúce bočné vedenie v oblasti chrbta aj nôh, čo výrazne prispieva k stabilite tela v zákrutách. Logo Alpine sa rozsvieti a pulzuje, keď otvoríte dvere. Poteší aj výborná ergonómia – jazda je pohodlná, vodič má veľmi dobrý výhľad na cestu a komfort zvyšuje aj praktické madlo na stredovom tuneli.
Pod ním sa nachádza priestor pre smartfón s bezdrôtovým nabíjaním – praktické a elegantne integrované riešenie. Toto madlo je posuvné a ukrýva ďalší úložný priestor spolu s dvojicou držiakov na poháre a dvoma USB-C portami. Priamo na madle nájdeme aj tlačidlo EV Mode na rýchly výber pohonu.
Volant pôsobí hodnotne, dobre padne do ruky a jeho vyhotovenie z kože a alcantary s trojfarebným prešívaním korešponduje s celkovým štýlom interiéru. Kombinácia fyzických tlačidiel a otočného ovládača jazdných režimov je intuitívna a ľahko ovládateľná. Kokpit je zreteľne orientovaný na vodiča – dominujú mu dva veľké displeje s vysokým rozlíšením a detailne prepracovanou grafikou. Zvukový systém Harman Kardon poskytuje čistý a basový zvuk, no pri vyššej hlasitosti možno v tomto konkrétnom vozidle vnímať rezonanciu niektorých materiálov.
Cestujúci vzadu si užijú kráľovský priestor na kolená a praktické riešenia ako držiaky na nápoje, otočné držiaky na smartfón alebo tablet a štvoricu USB-C portov. Vďaka svojmu dlhému rázvoru zabezpečuje Renault Rafale cestujúcim špičkové pohodlie: ponúka jeden z najveľkorysejších priestorov pre nohy v druhej rade sedadiel na trhu. Nechýba ani Isofix v prednom sedadle, čo poteší najmä rodičov. V porovnaní s menej výkonnou verziou 200 je jedinou nevýhodou zmenšený batožinový priestor, ktorý ponúka 539 litrov namiesto pôvodných 630 litrov. Vizuálny dojem interiéru dotvárajú modré koberčeky, ktoré dokonale ladia s matne modrou farbou exteriéru. Renault Rafale tak ponúka interiér, ktorý nie je len funkčný, ale aj esteticky mimoriadne pôsobivý.
Multimediálny systém ponúka integrované aplikácie Google ako napríklad mapy, hlasové ovládanie a Google Play s ďalšími aplikáciami ako Spotify, Easypark, Waze atď. Okrem toho viete využívať funkcie vozidla cez aplikáciu My Renault na smartfóne. Napríklad si viete pred klimatizovať kabínu.
Najnovšia generácia plug-in hybridu
Renault Rafale predstavuje novú generáciu plug-in hybridných vozidiel s mimoriadne dynamickým pohonom. Elektrický pohon zabezpečuje rýchlu a pohotovú odozvu, pričom celkový kombinovaný výkon sústavy dosahuje až 300 koní. Výsledkom je výbušný prejav a zrýchlenie z 0 na 100 km/h len za 6,4 sekundy.
V čisto elektrickom režime je maximálna rýchlosť obmedzená na 138 km/h, čo postačuje pre mestskú a prímestskú prevádzku. Vodič má na výber medzi tromi jazdnými režimami – základný hybridný režim, čisto elektrický režim a režim e-save, ktorý umožňuje šetriť kapacitu batérie na neskoršie použitie. Nabíjanie prebieha výhradne cez pomalé AC nabíjanie (max. 22 kW), pričom nabíjací port je umiestnený vzadu na pravej strane vozidla. Batéria má kapacitu 22 kWh a podľa výrobcu umožňuje čisto elektrický dojazd až 105 kilometrov. Palubný počítač počas testu ukázal reálny dojazd 99 km, čo je viac než postačujúce na každodenné dochádzanie. V kombinácii so spaľovacím motorom ponúka Rafale celkový dojazd až 1000 kilometrov.
Spaľovaciu časť pohonnej jednotky tvorí trojvalcový turbomotor s objemom 1,2 litra a výkonom 110 kW. Jeho chod je najmä pri nižších rýchlostiach akusticky citeľný – klepot motora je počuteľný a môže spočiatku pôsobiť rušivo. Po určitom čase si však vodič na jeho zvuk zvykne a postupne ho prestáva vnímať. Spaľovaciemu motoru asistuje 50 kW elektromotor umiestnený vpredu a 100 kW elektromotor vzadu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Mercedes-Benz GLC 300 de – plug-in hybrid, ktorý má zmysel
Jazda
Už po prvej zákrute je cítiť, že Renault Rafale hrá ligu vyššie – a to predovšetkým vďaka natáčacej zadnej náprave 4CONTROL. Tento systém výrazne zvyšuje obratnosť vozidla, či už v úzkych uličkách mesta alebo na kľukatých okreskách. Pri rýchlostiach do 50 km/h sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere ako predné, čím zmenšujú polomer otáčania a zjednodušujú manévrovanie. Naopak, pri vyšších rýchlostiach sa natáčajú rovnobežne s prednými kolesami, čím zlepšujú stabilitu v rýchlych prejazdoch zákrut a pri diaľničnej jazde.
Špeciálna výbava atelier Alpine, ktorú testovaný model ponúka, pridáva k tomuto systému aj prepracovaný podvozok a aktívne odpruženie s prediktívnou kamerou. Kamera v reálnom čase sleduje povrch vozovky pred vozidlom a na základe údajov upravuje činnosť tlmičov. Výsledkom je skvelý kompromis medzi komfortom a precíznym, športovým prejavom. Výbava atelier Alpine má za cieľ sprostredkovať jazdný zážitok, ktorý kombinuje výkon, istotu a obratnosť.
Pohon všetkých štyroch kolies prispieva k vynikajúcej trakcii v akýchkoľvek poveternostných podmienkach, čo sa prejavuje nielen pri dynamickej jazde, ale aj na mokrej alebo zľadovatenej vozovke. Na výber sú tri prednastavené jazdné režimy – Comfort, Dynamic a Sport – ktoré priamo ovplyvňujú správanie podvozku, odozvu motora, riadenia a aj systém 4CONTROL. Systém ESC (elektronická stabilizácia) je v športovom režime nastavený menej prísne, čo umožňuje vodičovi väčšiu mieru benevolentnosti.
Na palube sú všetky potrebné bezpečnostné systémy vrátane adaptívneho tempomatu s udržovaním v pruhoch, ktorý fungoval bezproblémovo. Tzv. active driver assist kombinuje inteligentný adaptívny tempomat s funkciou „Stop&Go“a udržiavaním uprostred jazdného pruhu. Reguluje rýchlosť podľa dopravnej situácie, udržuje bezpečnú vzdialenosť a zaisťuje vycentrovanie v jazdnom pruhu. V pomalej premávke sa vozidlo automaticky zastaví a opäť rozbehne. Vďaka QR kódu QRescue na čelnom a zadnom skle vozidla Renault Rafale majú hasiči okamžitý prístup k technickým údajom vozidla, čo im uľahčuje rýchly a bezpečný zásah.
Záver
Renault Rafale plug-in hybrid je dôstojnou vlajkovou loďou značky – kombinuje odvážny dizajn, výkonný a úsporný pohon, špičkovú technológiu a prémiový interiér. Vďaka natáčacej zadnej náprave a aktívnemu odpruženiu ponúka výborné jazdné vlastnosti aj komfort. Elektrický dojazd cez 100 km postačí na každodenné jazdenie, celkový dojazd až 1000 km eliminuje obavy z dlhších ciest. Hoci trojvalec v nízkych rýchlostiach jemne klepoce, Rafale ako celok pôsobí vyvážene a presvedčivo – je to elegantné a moderné SUV, ktoré vie zaujať aj potešiť.
Technické údaje a konkurencia
Renault Rafale 300 Atelier Alpine | VW Tiguan eHybrid R-Line | Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC (v základe) | |
Pohon nápravy | 4WD | 2WD – predný | 4WD |
Typ pohonu | benzínovy plug-in hybrid | benzínovy plug-in hybrid | benzínovy plug-in hybrid |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1199/3 | 1 498 / 4 | 1 999 / 4 |
Kombinovaný výkon motora (kW/k) | 221/300 | 200/272 | 230 / 313 |
Max. systémový krútiaci moment (Nm) | 230 + 205 + 195 | neudávané | 320 + 440 |
Elektrický motor – výkon (kW/k) | 50 kW + 100 kW | neudávané | 115/156 |
Kapacita batérie (kWh) | 22 | 19,7 | 25,28 |
Elektrický dojazd (km) | 105 | 122 | 127 |
Maximálny nabíjací výkon (kW) | 22 | 40 | 60 |
Nabíjací čas (0-80 %) | 2 h | 26 min | 29 minút |
Spotreba podľa WLTP | 0,5-0,7 | 0,4 | 0,6-0,8 |
Prevodovka | Automatická multimódová 6 st. | Automatická DSG 6 st. | Automatická 9G-Tronic |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 950 | 1 922 | 2 250 |
Objem batožinového priestoru (L) | 539 | 490 | 470 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 215 | 218 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,4 | 7,2 | 6,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 54 400 | 51 090 | 78 621 |
Foto: Dominik M.