Volkswagen Tiguan eHybrid – konečne poctivý plug-in hybrid!
Volkswagen Tiguan prináša vo svojej tretej generácii úplné nový plug-in hybridný systém. Zavďačí sa nadpriemerným elektrickým dojazdom, DC nabíjaním a svojimi nemeckými kvalitami nielen v interiéri. Aká je verzia eHybrid?
Dizajn
Volkswagen Tiguan tretej generácie sme na test už mali, avšak so základnou 1.5-kou. Dizajnových zmien v prípade verzie eHybrid je minimum oproti konvenčným motorizáciám. Jedinou viditeľnou zmenou sú dvierka na strane vodiča pre nabíjací vstup a nápis v zadnej časti označujúci verziu eHybrid.
Čo však stojí za zmienku sú príplatkové svetlá IQ Light, ktorých dosvit, šírka lúča, výkon a plynulosť vyrezávania protiidúcich vozidiel je v rámci triedy špičkou. Preto by som si za ne rozhodne priplatil. V prednej aj zadnej časti sú prepojené LED pásikom, ktorý len umocňuje celkový vzhľad, najmä v neskorších hodinách.
Celkový vzhľad exteriéru si volíte spolu s výbavou, preto výbava R-Line dodáva Tiguanu ten pravý šmrnc ostrejšími líniami. Nami testovaný kúsok oblieka štandardné plynulé dizajnové črty, keďže ide o veľmi zaujímavú výbavu Limited, ktorá nad rámec výbavy Life pridáva prvky výbavy v cene viac ako 4 500 eur za nulový príplatok. Výbavu si môžete pozrieť TU.
Interiér
Porovnávať medzigeneračne prvky interiéru je celkom zbytočné, pretože nová generácia je diametrálne odlišná. Použité materiály sú ďaleko kvalitnejšie a celkovo je cítiť na palube istú dávku prémiovosti. Palubná doska je zabalená do mäkčených plastov, no s prešívaním, takže na prvý dojem to pôsobí ako kožené čalúnenie. Látkové sedadlá výbavy Limited sú dobre tvarované, ideálne mäkké a hlavne dostatočne pohodlné. Na to, že ide o základné sedadlá bez elektrického nastavenia, sú výborné.
➡️ NEPREHLIADNITE: Je VW Tayron len predĺžený Tiguan?
Základný 12,9-palcový displej infotainmentu je vďaka skratkám intuitívny, dostatočne rýchly a je dobre graficky zvládnutý. V prípade verzie eHybrid pribudli rôzne nastavenie elektrického systému. Či už nastavenie množstva nabíjania, zníženie prúdu AC (v prípade, že máte v domácej zásuvke slabšie ističe) alebo aj možnosť udržiavania nabitej kapacity batérie.
Priamo pred vodičom sa nachádza 10,9-palcový digitálny prístrojový panel, ktorý je plne konfigurovateľný. Ak nepočítame VW Group, tak v rámci zvyšnej konkurencie ponúka azda najväčšiu možnosť prispôsobenia sa vodičovi, či už rôznymi grafickými štýlmi ale aj jednotlivým usporiadaním.
Ak máte záujem o plug-in hybridnú verziu, treba počítať so zmenšeným batožinovým priestorom, keďže batéria je uložená pod dnom batožinového priestoru. Oproti štandardných 652 l dosahuje kufor len 490 litrov. Rovnako tak strácate možnosť príplatku za dojazdové rezervné koleso. Mimochodom, aj nádrž je hodnotou 45 l o 10 l menšia, ako v prípade základnej 1.5-ky.
Pohon
Zastúpenie motorizácii je na dnešné prísne emisné normy výborné. Základ ponuky tvorí benzínová 1.5-ka o výkone 96 kW (130 k), silnejšia s výkonom 110 kW (150 k). Benzínové dvojlitre prenášajú výkon na obe nápravy a disponujú výkonom buď 150 kW (204 k) alebo 195 kW (265 k). Naftové zastúpenie pozostáva so známeho 2.0 TDI s naladením na 110 kW (150 k), resp. ak chcete pohon oboch náprav, musíte siahnuť po silnejšom 142 kW (193 k) motore.
Paleta motorov stále nekončí, pretože k dispozícii je aj spomenutý eHybrid a to rovno vo dvoch výkonových verziách. Benzínová 1.5-ka s plug-in hybridným pohonom dosahuje výkon 150 kW (204 k), poprípade až 200 kW (272 k). Všetky motorizácie sú spriahnuté so 7-stupňovou DSG prevodovkou až na eHybrid, ktorému postačuje 6-stupňové DSG.
Nami testovaný kúsok poháňa slabšia verzia eHybridu. Batéria je uložená pod dnom kufra s kapacitou 22 kWh, z ktorých je využiteľných 19,7 kWh. Okrem väčšej batérie dostala druhá generácia plug-in hybridu aj DC nabíjanie, to až výkonom 40 kW. Tým pádom maximálny dojazd s prehľadom prekračuje 100 kilometrovú hranicu.
DCC Pro
Veľkou výhodou plug-in hybridných verzii a rovnako aj verzii s pohonom 4MOTION je to, že v základe dostanete adaptívny podvozok DCC Pro vo svojej druhej generácii. Inak je za príplatok 1 190 eur. Elektronicky riadené tlmiče s inovatívnou dvojventilovou technológiou reagujú na povrch vozovky a jazdnú situáciu v priebehu milisekúnd a automaticky upravujú tlmiče. Ak oceníte doslova uplávanú jazdu, určite si ich treba priplatiť. Na našich rozbitých cestách fungujú výborne, hlavne v najmäkšom nastavení a v spojení s 18-palcovým obutím a vysokým profilom pneumatiky. Podvozok pekne dýcha a absorbuje takmer všetky nerovnosti. Avšak čo sa týka odhlučnenia podvozku, tam je stále priestor na zlepšenie. Po prejazde priečnych nerovností je danú nerovnosť počuť do interiéru.
Počas celého týždňa som ani nemal dôvod meniť nastavenie tlmičov na tvrdšie, pretože mäkká a uplávaná jazda mi k charakteru Tiguana vyhovovala a celkovú úroveň komfortu posúva ešte na vyššiu úroveň.
Rovnako ku dobrému komfortu jazdy prispievajú aj akustické sklá, ktoré sú od výbavy Elegance aj Limited v základe, inak si za ne treba priplatiť 630 eur. Na diaľnici počas vyšších rýchlostných limitov je cítiť lepšiu izoláciu interiéru, ktoré hlavne eliminujú aerodynamický šum okolo zrkadiel. Keď už sme pri tom odhlučnení, motor je veľmi dobre utlmený do 3 000 ot/min. V prípade vyšších otáčok má 1.5 TSI výrazný svojský výrazný zvuk, ktorý preniká do interiéru. Nie je to problém len v prípade Tiguanu, ale aj iných koncernových súrodencov.
Nabíjanie
Vďaka rýchlemu DC nabíjaniu umožňuje Tiguan prevádzku ako s čistokrvným elektromobilom bez výrazného obmedzovania, ako v prípade plug-in hybridov s pomalým AC nabíjaním, ktoré vás limitujú najmä časom nabíjania. V prípade DC nabíjania to Tiguanu trvá len 26 minút z 10 na 80 %.
Ak som po rannom studenom štarte aktivoval nabíjanie, batéria si nevzala viac ako 20 kW, keďže vonkajšie teploty atakovali bod mrazu. Tým pádom som úplne vybitý akumulátor nabil na 100 % za viac ako hodinu. Ďalší deň po pomalom AC nabíjaní a následnom vybití akumulátora som opäť vyskúšal DC nabíjanie. Vtedy si akumulátor rovno zobral 35 kW a plne nabitý som bol do 50 minút.
Osobne by ma viac ako majiteľa zaujímala práve maximálna kapacita akumulátora a pomalé AC nabíjanie, ktoré viem nabíjať doma, napr. prostredníctvom Wallboxu. Keďže má Tiguan silnú vstavanú palubnú nabíjačku s výkonom až 11 kW, na pomalom AC nabíjaní sa nabije za 2 hodiny a 30 minút. Bez Wall boxu z 220 V zásuvky to bez problémov zvládne za noc, preto by som v prípade PHEV verzie neriešil ani Wall box.
Dojazd
Papierový dojazd 119 – 128 kilometrom mi prišiel veľmi precenený. Poďme si to rozobrať na drobné. Vyrazil som z Bratislavy po diaľnici D1. Po Trnavu rýchlosťou 110 km/h, od Trnavy 130 km/h. Celkovo som prešiel až 76 kilometrov na čisto elektrický pohon pri spotrebe 25,8 kWh/100 km. Druhý scenár bol čisto na okresných cestách. V tom prípade som prekročil 100 km dojazd pri spotrebe 19,4 kWh/100 km. Ak vezmem do úvahy mínusové teploty, kedy je akumulátor zaťažený kúrením, výhrevom sedadiel či volantu, ide o mimoriadne dobré hodnoty.
Spotreba
Druhou stranou mince býva pri plug-in hybridoch spotreba s vybitým akumulátorom. Kombinovane sa spotreba ustálila na 7 litroch. Pri diaľničnej 130-tke si odpije z nádrže 7,5 l/100 km a na okresných cestách o liter menej. Porovnateľne s benzínovou 1.5-kou o výkone 110 kW (150 k) vychádza spotreba s vybitým akumulátorom o cca 0,5 l/100 km viac.
Konkurencia
Nebudem porovnávať súrodenecké modely z VW Group, ktoré majú rovnaký technický základ. Pozrime sa na širšiu konkurenciu.
Nový Peugeot 3008 PHEV začína na 42 790 eurách a dosahuje výkon z benzínovej 1.6-tky 143 kW (195 k). Využiteľná kapacita batérie je 17,8 kWh s maximálnym elektrickým dojazdom 85 kilometrov avšak len s pomalým AC nabíjaním výkonom 7,4 kW.
Na našom trhu v rámci SUV s plug-in hybridným pohon vychádza najlacnejšie Ford Kuga s cenou 34 590 eur. Výkon z benzínovej 2.5-ky dosahuje 178 kW (243 k) a batériu s kapacitou 14,4 kWh nabijete len pomalým AC nabíjaním s dojazdom v meste 88 km.
Ak sa pozrieme na vozidlá s DC nabíjaním, veľkostne podobné GLC s pohon PHEV začína od 78 621 eur. Z dvojlitrového benzínu dosahuje systémový výkon 230 kW (313 k). Batéria s využiteľnou kapacitou 24,82 kWh sľubuje dojazd 127 kilometrov a nabíjanie je možné až výkonom 60 kW. Medzi ďalších zástupcov s DC nabíjaním patria vozidlá značky Range Rover či Jaguar.
Záver a cena
Tiguan je právom etalónom triedy. Materiálovo si výrazne polepšil, je dostatočne priestranný aj pre 4 dospelých a pri novej generácii eHybridu doslova schová do vrecka konkurenciu. Tiguan začína tesne pod hranicou 30 000 eur. Verzia eHybrid začína na 40 990 eurách a nami testovaný kúsok vo výbave Limited s dodatočnými príplatkami stojí 48 610 eur.
Volkswagen Tiguan eHybrid | Peugeot 3008 PHEV | Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC | |
Motor/palivo | 1.5 / benzín + elektro | 1.6 / benzín + elektro | 2.0 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 498 / 4 | 1 596 / 4 | 1 999 / 4 |
Systémový výkon (kW/k) | 150 / 204 | 143 / 195 | 230 / 313 |
Využiteľná kapacita akumulátora (kWh) | 19,7 | 17,8 | 24,82 |
Nabíjanie (kW) | 40 | 7,4 | 60 |
Elektrický dojazd (km) | 118 | 85 | 127 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 898 | 1 980 | 2 325 |
Objem batožinového priestoru (L) | 490 | 588 | 470 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 210 | 220 | 218 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8 | 7,8 | 6,7 |
Cena verzie od (€) | 40 990 | 42 790 | 78 621 |
Foto: Samuel Z.