Zdajú sa vám SUV nudné? Tu je top 20 najvýkonnejších
Dnešný automobilový trh je „hladný“ po automobiloch kategórie SUV. Je to bezkonkurenčne najrýchlejšie sa rozrastajúca trieda. Výhodou je predovšetkým zvýšená svetlá výška podvozku oproti štandardným automobilom z iných tried. SUV-čka teda spájajú komfort cestovania porovnateľný s ktorýmkoľvek osobným automobilom a terénne vlastnosti vozidiel offroad, samozrejme iba do určitej miery. Výrobcovia sa teda prispôsobili trendu a dnes môžme nájsť modely SUV takmer u každého výrobcu. V tomto článku sa zameriame na športovo ladené verzie SUV, ktoré trh ponúka.
Na prvom mieste sa bezkonkurenčne umiestnila Tesla Model X P100D. Motor tohto plne elektrického automobilu dosahuje neuveriteľných 981 Nm prakticky od štartu. Pomocou 568 kW vystrelí z 0 na 100 km/h za 3,1 sekundy.
S hodnotou 3,6 sekundy (0-100km/h) hneď za Teslou „letí“ prémiové SUV od Lamborghini. Známy model Urus a jeho 8-valcový motor disponuje výkonom 478 kW a krútiacim momentom 850 Nm. Na rýchlosť 200 km/h zrýchli za 12, 8 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 305 km/h – Urus je tak najrýchlejším SUV automobilom na svete.
Nadvláda menom Mercedes-Benz
Najviac zastúpeným výrobcom v rebríčku rýchlych SUV je Mercedes-Benz so svojou divíziou AMG. Tretie miesto patrí modelu Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+. Jeho 375 kW a 700 Nm dosiahne „stovku“ za 3,8 sekundy. Nie je tomu dávno, čo sa práve toto auto predviedlo na Nürburgringu a s časom 7:49.369 sa stalo najrýchlejším sériovým SUV na slávnom nemeckom okruhu.
Ani Taliani nezaostávajú
Nováčikom v tomto segmente je Alfa Romeo. Talianska značka nabitá emóciami prichádza s modelom Alfa Romeo Stelvio Quadrifogilo, ktoré to má na 100 km/h rovnako, ako nemecký konkurent, teda za 3,8 sekundy. 6-valcový biturbo agregát má dokonca aj rovnaký výkon 375 kW, no má „iba“ 600 Nm.
Aj Maserati sa prispôsobilo trhu a prišlo s modelom Levante. Ten však nenapĺňa predstavy vedenia, keďže jeho predaj stagnuje. Talianska automobilka tak začiatkom leta prestavila verziu V8, ktorá zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Oproti dovtedy najsilnejšiemu Levante S (316 kW/ 580 Nm) verzia Trofeo má 434 kW a 730 Nm.
Znova Nemci
Piate miesto obsadzuje Porsche s väčším Cayenne Turbo. Porsche tomuto modelu dáva prívlastok „Športové vozidlo pre piatich“, hranicku 100 km/h dosiahne v čase 4,1 sekundy (3,9 s – s výkonným štartom). Pre porovnanie, model 911 Carrera GTS túto disciplínu zvládne za rovnaký čas (v prípade verzie s manuálnou prevodovkou). Výkon Cayenne Turbo je 440 kW a 770 Nm.
Šieste miesto patrí väčšiemu „bratovi“ GLC-čka. Model Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC s výkonom 430 kW šprint z 0 na 100 km/h zvláda za 4,2 sekundy. Jeho krútiaci moment je 760 Nm. Už čoskoro môžeme očakávať novú verziu, nakoľko Mercedes nedávno predstavil novú generáciu GLE. Podobne ako v prípade GLC, technici z AMG ladia obidve karosárske prevedenia, čiže štandardné GLE aj GLE Coupe.
Na siedmej priečke sa pýši aj menšie SUV od Porsche – Macan Turbo Performance. Výkon Macanu s balíčkom Performance je 324 kW a 600 Nm.
Britsko-nemecký súboj
Je neuveriteľné, čo dnes technici dokážu. Ôsme miesto v rebríčku aktuálne najrýchlejších sériovo vyrabaných SUV partí ikonickej legende. Mercedes Benz G class nielenže dokáže excelovať v náročnom teréne, ale svojim komfortom sa blíži k samotnej triede S. Verzia AMG G63 k tomu všetkému zrýchli na 100 km/h za 4,5 sekundy. V8 disponuje 430 kW a 850 Nm. Pôvodne vojenské auto tak môže ísť rýchlosťou 220 km/h, ktorá je elektronicky obmedzená. Neuveriteľné však. Rovnako pozoruhodné sú parametre 12-valcového Bentley Bentayga. Automobil so základnou cenou 146 500 eur zrýchli z 0 na 100 km/h za identický čas ako legendárne G-čko. Potrebuje k tomu výkon 404 kW a krútiaci moment na úrovni 770 Nm.
Rovnako na ôsmom mieste sa umiestnil model automobilky, ktorá kategóriu luxusných SUV v podstate založila. Range Rover Sport SVR je to najšportovejšie, čo si môžete aktuálne u britského výrobcu kúpiť. Dosahuje výkon 423 kW a 680 Nm, čo znamená, že dostať sa na 100 kilometrovú rýchlosť mu zaberie len 4,5 sekundy.
Deviate miesto obsadilo obrovské SUV Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC. Pod kapotou tohto AMG-čka je ten istý motor ako v prípade AMG GLE, čiže 430 kW a 760 Nm. Kvôli vyššej hmotnosti mu však šprint z 0 na 100 km/h trvá o niečo dlhšie a to 4,6 sekundy. Na auto, ktoré meria viac ako 5 metrov s možnosťou siedmich miest na sedenie to však nie je vôbec zlá hodnota.
Američan mezdi Európanmi
Na desiatu priečku sa s časom 4,8 sekundy sa tlačia hneď piati konkurenti. Patrí tu aj Audi SQ7, ktoré ako jediné z prvej desiatky svojich 320 kW (900 Nm) dopuje naftou. Zmestili sa tu bavorskí zástupcovia, ktorí hája česť BMW. Sú to BMW X3 M40i (265 kW/ 500 Nm) a BMW X6 50i xDrive (330 kW/ 650 Nm). Na 100 km/h to za 4,8 sekundy tiež zvláda plne elektrický Jaguar I-Pace (294 kW/ 696 Nm) a Jeep Grand Cherokee SRT. Ten však na to využíva úplne inú techniku ako Jaguar. Pod jeho kapotou nájdeme 6,4 litrový motor HEMI V8 s výkonom 343 kW a krútiacim momentom 630 Nm.
Zrýchlením z 0-100 km/h v čase 5,2 sekundy disponuje BMW X5 M50d (294 kW/ 760 Nm) a Cupra Ateca (221 kW/ 400 Nm). V prípade BMW X5 môžeme v krátkom čase očakávať aj plnokrvnejšiu „M-kovú“ verziu, ide totiž o nový model. Cupra, ktorá je po novom samostatná značka, prichádza s prvým modelom. Za základ si zobrali práve vozidlo kategórie SUV, konkrétne Seat Atecu. Dostala výkonný benzínový motor, úpravou taktiež prešiel podvozok a brzdy.
V článku je uvedená vždy iba jedna špecifikácia modelu. Poradie je teda zostavené z najvýkonnejších možných variánt (sériovo vyrábaných).
Zdroj: press.bmwgroup.com, audi-mediacenter.com, media.daimler.com, maserati.com, lamborghini.com, jeep.com, seat.com, jaguar.com, porsche.com, tesla.com