Čím sa snaží Mercedes získať dôveru v autonómne riadené vozidlá?
Zvykli sme si, že pri kúpe nového vozidla máme nekonečné možnosti výberu, ako dovybaviť vozidlo rôznymi asistenčnými systémami. U moderných áut už nie je neobvyklý ani tzv. autonómny režim. Asistenti autonómneho režimu, napríklad udržiavanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat, núdzové brzdenie a podobne, preberajú riadenie vozidla v prípade vodičovej nepozornosti. Samozrejme tieto systémy fungujú iba do určitej miery a tiež záleží, ako precízne sú daným výrobcom prepracované. Medzi premiantov v tomto odvetví môžme bezpochyby zaradiť automobilku Mercedes-Benz.
Práve „stuttgartská hviezda“ skúma dôveryhodnosť autonómnych režimov na základe najnovšej štúdii. Mercedes považuje empatiu a dôveru za kľúčové faktory akceptovania autonómne jazdiacich vozidiel. Pokúša sa ju získať pomocou kooperatívneho vozidla, ktoré poskytuje rôznymi signálmi informácie, čo sa chystá autonómny režim spraviť.
Toto kooperatívne vozidlo je založené na už tak technologicky vyšperkovanej Triede S. Testovacie vozidlo disponuje 360-stupňovou svetelnou signalizáciou, ktorá má podľa slov Mercedesu pri informovaní chodcov mimoriadny význam. Potvrdzujú to štúdie, ktoré skúmali, ako reagujú chodci na rôzne označené autonómne vozidlá v rozličných dopravných situáciách. Výsledok jasne ukázal, že svetelná signalizácia má pozitívny dopad na vnímanie autonómne jazdiacich vozidiel a prispieva tiež pocitu bezpečnosti chodcov. Ďaľším výstupom z testovania je, že na účastníkov pôsobí najlepšie tyrkysová farba signalizačného svetla.
Mercedes-Benz však s podobnou štúdiou neprichádza prvýkrát. S riešením kedy využíva karosériu ako komunikačný prvok prišiel už v roku 2015 na koncepte F 015. Tento koncept disponoval digitálnou maskou chladiča, ktorá fungovala na podobnom princípe ako „S-ková“ svetelná signalizácia. Digitálnu masku chladiča sme o rok neskôr mohli vidieť aj na štúdii dodávky s elektrickým pohonom, Vision Van. Ten je ešte dovybavený digitálnymi ukazovateľmi zo svetelných diód vpredu aj vzadu, vďaka ktorým môže napríklad upozorniť vozidlo idúce vzadu správami, ako „vozidlo zastavuje“. Zatiaľ poslednou štúdiou je vozidlo Vision URBANETIC z roku 2018. Jeho 360-stupňové snímače zaregistrujú na sebe tieň chodca v bezprostrednej blízkosti. Chodec si tak vďaka svetelným signalizáciám môže byť istý, že vozidlo ho zaregistrovalo a na základe tejto informácie bude príslušne postupovať.
Zdroj: media.daimler.sk