TEST: Dacia Duster Extreme – cenovo dostupný offroad s potenciálom
Pre mnoho ľudí je Dacia značkou, pri ktorej zaplatíte nízku sumu a dostanete veľa. Nám sa do redakcie dostala limitovaná edícia vlajkovej lode tejto rumunskej automobilky. Spolu sa teda pozrieme, či Dacia Duster Extreme ponúka jeden z najlepších pomerov cena-protikladná hodnota a čo všetko zvládne offroad, ktorého cenovka pri bežnej verzii začína už pri 14 290 €.
Svieži vzhľad a zmysel pre detail
Dacia Duster prechádzala rôznymi úpravami vzhľadu počas posledných rokov, no vzhľad aktuálnej verzie prináša podľa môjho názoru svieži závan moderných textúr. Vpredu na nás vyskočí čierna predná maska s oranžovým detailom a lesknúcimi sa „Ypsilonmi“. Prednú časť Dacia Duster Extreme dopĺňajú ešte LED svetlomety s hmlovkami. Už zboku môžeme vidieť, že blatníky kolies sú rozšírené a napohľad úzkemu autu dodávajú dávku robustnosti a sebavedomia. Za blatníkom nájdeme aj čierny detail, ktorý nás informuje o pohone 4WD nášho modelu Dacia Duster Extreme a ktorý sa pekne napája na bočné prahy. Bočné prahy však pri nastupovaní veľa pekných slov určite nedostanú. Ľahko sa totižto zašpinia a ľahko sa potom zašpinia aj vaše nohavice počas nastupovania.
Na boku však môžeme nájsť ďalší oranžový detail, a tým je pásik na spätnom zrkadle. No a cestou ďalej po boku auta, nad ďalším rozšíreným blatníkom, môžeme na strešnej lište vidieť oranžový nápis „DUSTER“. A tento náš Duster Extreme s oranžovými detailmi stojí na 17-palcových kolesách s diskami, v ktorých znovu nájdeme, už známy vzor, „Ypsilon“. Vzadu nám do očí udrie ďalšia oranžová, a to oranžový nápis „Duster“ na piatych dverách. A ani tu sa nedajú prehliadnuť svetlá v tvare „Ypsilonu“. Nechýba ťažné zariadenie a zadný nárazník je pekným spestrením zadnej časti vozidla. Na streche okrem líšt nájdeme kompaktnú „Shark“ anténu.
Interiér ktorý prekvapí
Z celkového hľadiska bol interiér plný pekných detailov, využiteľných maličkostí a aj príjemných materiálov. Vodiča počas jazdy nič zásadného neruší a môže sa naplno venovať svojej jazde. Na volante nájde všetky potrebné tlačidlá, ktoré človek najviac využíva. Tlačidlá pre tempomat, obmedzovač rýchlosti a zmenu informácii na palubnom počítači sú priamo na volante, zatiaľ čo tlačidlá na ovládanie hudby sú pod volantom na samostatnej páčke. Palubný počítač vás tiež bude informovať iba o zásadných veciach a to o vašom dojazde, okamžitej a priemernej spotrebe a o stave kilometrov. Navyše je zasadený medzi dvomi prehľadnými analógovými budíkmi.
Stredová konzola obsahuje pomerne veľký displej s bezdrôtovou funkciou Android Auto a Apple CarPlay. Pod týmto displejom sú jednoduché tlačidlá, ktoré aspoň vo mne nabudili pocit akoby som pilot lietadla. Slúžia napríklad na aktivovanie asistenta pre zjazd z kopca, ECO-režimu alebo početných kamier či stabilizačného systému. Pri nich nájdete ešte ovládače klimatizácie a 2 USB-porty a 12 V zástrčku. Ak budeme pokračovať touto cestou ďalej tak nájdeme ovládač pohonu s možnosťami 2WD, AUTO a LOCK a posúvaciu lakťovú opierku. Dacia Duster Extreme dbá na vašu bezpečnosť a sleduje mŕtvy uhol. Vodič má pri sebe, ako vidíte, všetky potrebné funkcie a tým pádom aj pohodlie.
Ani spolujazdec sa počas jazdy nebude nudiť. Určite bude mať čo skúmať, či už je to infotainment alebo krásne oranžové detaily napríklad na výduchoch klimatizácie. Oranžovú však nájdeme všade. Na boku stredovej konzole pri kolene, na kľučke dverí, no a v neposlednom rade prešívanie je zhotovené ako inak oranžovou niťou. Sedačky kombinujú kožu a látku a ponúkajú štandardné pohodlie. Ich vzhľad okrášľujú vygravírovaný nápis Duster, oranžové prešívanie a štýlové opierky hlavy. V chladnom počasí oceníte vyhrievanie sedačky.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Dacia Jogger LPG
Na zadnom rade sedadiel odveziete troch ľudí, ale je to vhodné len na kratšie trasy. Navyše tu nájdu 2 USB-porty na nabíjanie telefónu. Keď som si sadol sám za seba, mám 175 cm, tak som s kolenami nemal žiaden problém, takže miesta je tu tiež dosť. No a poďme ešte do kufra. V tom našom som našiel vcelku praktickú sieťku na predelenie batožiny. Dvojité dno by ste tu síce kvôli rezerve hľadali márne, no hlavne pri jazde cez terén je rezervné koleso veľmi dôležité.
S Dacia Duster Extreme na cestách
Najnižší posed sedadla je celkom vysoko čo vysokým ľuďom môže trochu prekážať. Na druhú stranu sa však so sedačkou dostanete aj poriadne vysoko, čo sa v teréne veru zíde, a aj nízky človek uvidí všetko čo potrebuje. Pod kapotou sa ukrýva 1,3-litrový štvorvalec, ktorý má slušnú nádielku výkonu, presnejšie je to 150 koní, teda 110 kW. Jedná sa o najvýkonnejší motor v ponuke a pocitovo mi príde tento výkon v Dusteri tak akurát a jazda je podstatne svižnejšia.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet
S Dusterom v prírode
Povedal by som, že toto je miesto kde sa Dacia Duster môže najlepšie realizovať. Na okreskách, v meste alebo na diaľnici je to vcelku priemerné auto, no za tú atraktívnu cenu čo zaňho zaplatíte sa dostanete skoro všade kam chcete. Začnime zľahka. Na akejkoľvek prašnej alebo asfaltovo-štrkovej ceste posiatej jamami Dacia Duster nemá problém. So svetlou výškou 214 mm pre verziu 4×4 sa o podvozok nemusíte až tak strachovať. To isté platí aj keď idete po vyjazdených koľajach. Predná časť podvozku je aj chránená pevným plechom, no zadná časť podvozku žiadnu ochranu nemá a občas je potreba zvážiť kadiaľ sa vyberiete. No je iba málo ciest, ktoré Duster nezvládne.
V poriadnom teréne to Dusteru ide ako po masle. Po nastavení pohonu všetkých kolies a uzavretí diferenciálu, kedy je posielaný rovnaký výkon aj na zadnú a aj na prednú nápravu, sa auto prediera divočinou bez problémov. Či už je treba vyliezť na nejaký kopec, prejsť cez štrk alebo auto trochu nakloniť, Duster s tým nemá problém a dokáže poriadne zabrať. Predný a zadný nájazdový uhol je totižto 29° a ten prejazdový 18°.
No a keď si hovoríte ako budete tieto hodnoty poznať, tak aj na to rumunská Dacia myslela. Na displeji si totižto môžete zobraziť 4×4 informácie, ktoré vás oboznámia s bočným a aj nájazdovým náklonom, na akú svetovú stranu sa uberáte a tiež o vašej nadmorskej výške. Táto „vychytávka“ ma bavila hádam po celý čas. No a to nie je všetko z praktických funkcii, ktoré Duster ponúka. Pomocou tlačidla si viete zapnúť prednú a aj zadnú kameru, ale taktiež aj 2 malé kamery umietnené vo vonkajších spätných zrkadielkach, ktoré sledujú vaše predné kolesá – pre offroad ako stvorené.
Kam sa hodí
Dacia Duster je z veľkej časti terénnym vozidlom no využívať ho viete každý deň. Viem si predstaviť žiť s týmto autom niekde na strednom Slovensku, kde denno-denne budem skúšať jeho terénne vlastnosti. Ťažkej roboty sa nezľakne a bez problémov vás dostane aj na ťažko dostupnú chatu po úzkych a vyjazdených terénnych cestách. No a keď budete potrebovať ísť do mesta do obchodu alebo za prácou tak tiež poslúži.
Dacia Duster Extreme | Suzuki S-Cross | |
Motor/palivo | 1,3/benzín | 1,4/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 332/4 | 1 373/4 |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 | 95/129 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 235 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna | 6-stupňová manuálna |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,8/6,9-7,2 | 6,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 399 | 1 285 |
Objem batožinového priestoru | 467 | 430 |
Maximálna rýchlost (km/h) | 180 | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,4 | 10,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 16 440/20 540 | 19 290 |
Foto: Samuel Zaťko