Dacia Duster Hybrid – nová technika, no časom overená
Konečne sa dostávame do štádia, kedy vieme objektívne zhodnotiť Duster, pretože sme v redakčných podmienkach preverili čisto benzínovú verziu s pohonom 4×4 a rovnako aj verziu LPG. Poslednou voľbou je práve hybrid, ktorý je zo spomínanej trojice najdrahší. Oplatí sa drahší hybrid oproti verzii LPG?
Známa technika
Pod kapotou Dusteru sa po prvýkrát objavuje hybridné ústrojenstvo. Avšak globálne nejde o žiadnu novinku, skôr časom overený hybrid z modelov značky Renault. Ak ste čakali, že hybrid kombinuje novú 1.2-ku z modelov Austral, Espace či Rafale s výkonom 200 koní, ste na omyle. Techniku preberá práve z menšieho Capturu a Clia. O pohon sa stará benzínový 1.6-litrový atmosférický štvorvalec o výkone 69 kW (94 konských síl). Náhradou za turbo je elektromotor o výkone 36 kW (49 konských síl) a štartér generátor s výkonom 15 kW (20 konských síl). Ich kombinovaný výkon je na úrovni 104 kW (140 konských síl).
Jediná automatická prevodovka v ponuke
Najdôležitejšou zmenou je práve to, že ak hľadáte Duster s automatickou prevodovkou, jedinou voľbou je práve hybrid. V novej tretej generácii už neúraduje výborná dvojspojková prevodovka EDC, ktorú ste vedeli spriahnuť s čisto benzínovým spaľovacím motorom. Tým pádom miesto radiacej páky nájdete minimalistický volič prevodovky. Nakoľko hybrid nemá klasickú spojku, radenie prevodových stupňov je na špecifickej úrovni. Do hry sa zapája multimódová prevodovka, ktorá má 4 stupne pre spaľovací motor a 2 stupne pre elektromotor. Pri rekuperácii systém ukladá nahromadenú elektrickú energiu do 1,2 kWh batérie, z ktorej následne vie čerpať niekoľko kilometrov na čistú elektrinu.
Jazda
Vďaka automatickej prevodovke je Duster z celého portfólia pohonov ten najpohodlnejší. Každý rozbeh rieši elektromotor (keďže prevodovka nemá spojku) a až pri vyššej záťaži alebo pri vybitom akumulátore sa pridáva spaľovací motor. Pri ľahkej nohe je systém plynulý a aj dostatočne odhlučnený. Na dynamiku sa nemôžem sťažovať, veď predsa prvotne zatiahne elektromotor s 205 Nm krútiaceho momentu a do toho sa pridá spaľovací motor, ktorý umocní pocit zrýchlenia.
Napríklad pri teste Capturu som spomenul, že pri diaľničných tempách prevodovka zbytočne podradzovala na nižší prevodový stupeň pri ustálenom stlačení plynového pedála, vďaka čomu sa motor dostával do maximálnych otáčok pri konštantnej rýchlosti. To sa mi však v prípade Dusteru nestalo, s ktorým som absolvoval väčšiu porciu diaľničných kilometrov. Neviem, či ide o nejakú zmenu softvéru, no Duster má za to veľký palec hore.
➡️ NEPREHLIADNITE: Cupra Leon 1.5 eTSI – facelift doladený k dokonalosti
Podvozok
Naladenie podvozka hodnotím veľmi dobre, rovnako ako pre predchádzajúce motorizácie. Je z neho cítiť robustnosť. Aj najväčšie 18-palcové disky kolies majú dostatočný profil pneumatiky, čo len umocňuje komfortné naladenie podvozka. V zákrutách sa mierne nakloní, no aj napriek tomu je predvídateľný a hlavne stabilný. Samozrejme, ak budete naň ho tlačiť, objaví sa nedotáčavý charakter, no pre každodennú využiteľnosť mu nemám prečo krivdiť.
Medzi slabiny jednoznačne patrí odhlučnenie kabíny najmä pri vyšších rýchlostiach, kedy je cítiť, že použitých tlmiacich materiálov bolo menej.
Spotreby testov LPG vs Hybrid)
ECO G – benzín – v meste 8,5 l/100 km, na okresných cestách 5,2 l/100 km, na diaľnici 7,1 l/100 km, kombinovane 7,3l/100 km = 10,98 €
ECO G – LPG – v meste 10,5 l LPG/100 km, na okresných cestách 7,1 l LPG/100 km, na diaľnici rovných 10 litrov, kombinovane 9,8 l LPG/100 km = 7,34 €
Hybrid 140 – v meste 5,5 l/100 km, na okresných cestách 4,8 l/100 km, na diaľnici 6,8 l/100 km, kombinovane 5,8 l/100km = 8,72 €
Prevádzkové náklady
Dôležitou otázkou je práve to, koľko zaplatím za pohonné hmoty resp., hybrid či LPG? Teraz sa na to pozrieme. V prípade kombinovanej spotreby LPG verzie 9,8 l/100 km a aktuálnych cenách LPG 0,749 €, vychádza 100 km jazdy na 7,34 €. Kombinovaná spotreba hybridnej verzie je na úrovni 5,8 l/100 km, zatiaľ čo ceny benzínu dosahujú 1,504 €, čo znamenajú náklady na 100 km jazdy 8,72 €.
Čo ak však budem Duster využívať výhradne v meste? V tom prípade vás bude stáť prevádzka LPG verzie v meste pri spotrebe 10,5 l/100 na 100 km jazdy 7,86 €, zatiaľ čo pri spotrebe hybridu 5,5 l/100 km to bude 8,27 €.
Sumár
V rámci hospodárnosti je používanie spaľovania LPG neustále bezkonkurenčné, ak zohľadníme trhové ceny PHM a taktiež aj počiatočný kapitál na nákup vozidla. Na druhú stranu hybridný Duster dokázal, že aj napriek svojej vyššej stavbe karosérie dokáže atakovať úctyhodné spotreby, pričom si zachováva svoje off-roadové proporcie. Rozhodne je hybrid najpríjemnejší na každodenné používanie, v meste je dostatočne tichý, pri každom rozbehu plynulý a hlavne maximálne efektívny.
Počiatočná cenovka Dusteru začína na 17 490 € v LPG verzii. Ak sa vám páči hybrid, ten začína od 23 890 € a nami testovaný kúsok prekračuje 25 000 €.
Technická špecifikácia
Dacia Duster Hybrid | Nissan Juke Hybrid | Kia Niro Hybrid | |
Motor/palivo | 1.6 benzín + elektro | 1.6 benzín + elektro | 1.6 benzín + elektro |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 598 / 4 | 1 598 / 4 | 1 580 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 105 / 143 | 105 / 143 | 95 / 129 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 144 (ICE) + 205 (EV) | 148 + 205 | 134 + 170 |
Prevodovka | automatická multimódová | automatická multimódová | DCT 6-stupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,0 / 5,8 | 5,0 – 5,2 | 4,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 455 | 1 406 | 1 399 |
Objem batožinového priestoru (L) | 430 | 354 | 451 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 166 | 165 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,1 | 10,1 | 11,3 |
Cena verzie od (€) | 23 890 | 23 290 | 29 190 |
Foto: Ivan Rovňák