Gordon Murray Automotive T.50 – skutočný nástupca McLaren F1?
Zoznámte sa s hyperšportom, ktorý robí veci inak ako ostatné automobilky. T.50 dostane atmosférický 12-valec, manuálnu prevodovku, tri sedadlá, vzadu má umiestnený nepriehladnuteľný ventilátor, ktorý zlepšuje aerodynamiku a jeho hmotnosť je neuveriteľných 986 kg.
Drahý takmer ako Chiron – 2,36 milióna libier (bez dane)
O dizajn a konštrukciu T.50 sa postaral Gordon Murray, muž, ktorý nám dal McLaren F1. Gordon Murray patrí k najtalentovanejším konštruktérom sveta a prichádza s najlahším hyperšportom súčasnosti. Už podľa obrázku môžete vidieť, že T.50 sa dá veľkostne priradiť k Porsche 718 Cayman.
Iba 986 kg
Tvar bočných okien, sedadlo umiestenené v strede, atmosférická V12-ka, alebo šesťstupňová manuálna prevodovka odkazujú na predchodcu, McLaren F1. Hlavným rozdielom je hmotnosť. Ako zdôrazňuje Gordon, “ak začnete odlahčovať, všetko ostatné sa lepší”. T.50 celkovo váži iba 986 kg a to aj vďaka karbónu v monokoku, šasi a karosérií. Čo je zhruba o 150 kg menej ako McLaren F1.
Bez ozdôb
T.50 má nos s veľkými svetlometmi, bez objemných výduchov alebo nezvyčajných liniek. Nasávanie vzduchu motora sa nachádza nad hlavou vodiča a v zadnej časti vozidla zlepšuje aerodynamiku „ventilátor“ s priemerom až 400 mm. To vás prinúti obzrieť sa dvakrát. Ventilátor doplňuje zadný aktívny spojler a interaktívny difúzor. Na výber je automatický ako aj manuálny režim, v ktorom je možné znížiť odpor vzduchu o 12,5 % alebo zvýšiť prítlak o 50 %. Ventilátor doslova vysaje vzduch spod podvozka.
Murray verí, že pedále sú nádherné umelecké diela – o 300 gramov ľahšie ako F1, najľahšie, aké kedy boli namontované na cestné vozidlá.
Spätné zrkadlá nahrádzajú kamery: “Bolo to skôr estetické rozhodnutie, pretože som chcel dostať vodiča čo najviac vpred. Jediné miesto pre zrkadlá by boli na úrovni predných kolies, čo by vyzeralo smiešne. Absencia klasických zrkadiel má výhodu zníženého odporu a hluku vetra”, tvrdí Gordon Murray.
Oprávnené pomenovanie „hyperšport“
„Mohol by byť motor ľahší a výkonnejší, keby mal menej valcov a pár turbín? Pravdepodobne. Najskôr nájdite správne riešenie a potom prídite na to, ako ho odľahčiť.“ Správnym riešením je v tomto prípade 3,9-litrová atmosférická V12-ka, vďaka ktorej T.50 disponuje neuveriteľným pomerom hmotnosti a výkonu. Pri svojej hmotnosti 986 kg má úctyhodných 663 koní a 467 Nm. Motor vyvinul Cosworth a točí až do 12 100 otáčok.
Jednou z vecí, z ktorej má Gordon najväčšiu radosť, je to, že 71 % krútiaceho momentu je k dispozícii už pri 2 500 ot./min. Ďalšie technické údaje niesú momentálne známe. Murray použil ľahkú manuálnu prevodovku s hmotnosťou iba 80,5 kg.
Dokopy sa plánuje vyrobiť iba 100 kusov a výroba začne v 2022 vo Veľkej Británii.
Pozrite si video v ktorom Gordon Murray predstaví svoje dielo T.50.
Zdroj: Gordon Murray Press