Husqvarna Vitpilen 401 – nadaný diablik
Pre mňa jedna z najzaujímavejších motoriek súčasnosti. Viem, je to odvážne tvrdenie, ale retro je sexi a toto nie je len tak klasické retro. Je to retro budúcnosti. Dáva to zmysel? Nie, táto motorka vlastne vôbec nedáva zmysel, ale chceš ju, musíš ju mať.
Dizajn
Dizajn je vydarenejší ako u 701 a robia to z neho tie vypletané kolesá so zlatými ráfikmi. To proste cafe racer musí mať. A tiež sa mi páči, že jeden plast ide bez prerušenia od nádrže až do podsedlovky. Jednoduché, vyzerá, ako by to bolo ešte nedokončené dielo. S predným okrúhlym LED svetlom to vytvára minimalistický, futuristický retro dizajn, na ktorý som sa najprv pozeral a rozmýšľal, či sa mi to páči alebo nie. Avšak čím dlhšie sa na tú motorku pozerám, tým viac som do nej.
Avšak čím dlhšie sa na tú motorku pozerám, tým viac som do nej.
Život s Vitpilenom
To, že Vitpilen nie je zameraný na komfortnú jazdu musí byť už každému jasné pri pohľade na stavbu tejto motorky. Na Pezinskej babe sa cíti ako doma a vyblázniš sa tam dosýta. O tom cafe racer je. Pozávodiť, ponaháňať silnejšie motorky v krátkych zákrutách a dať si kávu pri tom, ako vychutnávaš dizajn. Ešte trošku poblbnúť a spokojný sa vrátiť domov bez toho, aby si sa zbytočne ohrozoval nezmyselnými rýchlosťami v premávke.
Jazda
Vitpilen má 148 kg s prázdnou nádržou (9,5 l) a jeho nakrátko naskladaná 6-stupňová prevodovka ho hravo rozpohybuje natoľko, aby ťa to bavilo. Jasné, netrhá to ruky, predsa len ten jeden valec má objem iba 373 cm³, ale mňa to baví, keď z motorky žmýkam, čo v nej je.
Najviac z nej dostaneš 32 kW (43 koní) a krútiaci moment 37 Nm. Motor je pri bežnej jazde lepšie držať nad 3500 ot/min, pod túto hranicu sa mu to veľmi nepáči. Aby si z nej dostal maximum, musíš ju držať stále nad 7000 ot/min. Digitálny otáčkomer ja veľmi nemusím a mám radšej analógový, o tom som sa presvedčil aj teraz. Aspoň, že je v budíkoch dióda, ktorá na teba začne blikať, že už môžeš preradiť.
Na zadné to ide celkom ľahko, nakoľko je jednička krátka. Treba hneď radiť dvojku a keď som radil trojku, už mi to padalo, pretože tomu trošku chýba výkon. Keby som mal čas sa tomu povenovať viac, určite by som sa s tým naučil pracovať. Dávkovanie plynu je elektronické ako už u väčšiny moderných motoriek a nemám k nemu jedinú výhradu.
Mesto
A čo mesto? Tam je doma, ovládateľnosť je úžasná. Už od prvých kilometrov som si s „Huskou“ dovolil viac, ako som mal v pláne a náramne som si to užíval. Hmotnosť, posed a primeraný výkon ti dajú nad motorkou taký pocit nadvlády aký som už dlho nezažil. Za celú dobu som neprešiel ani jeden kilometer pokojne. Posed a aj dizajn je chuligánsky a to ťa stále nabáda, aby si na nej vystrájal. Táto motorka je proste taký malý „diablik“.
Medzimesto
V podstate jediný prípad, kedy mi chýbal výkon bolo, keď som chcel predbehnúť auto alebo skôr nákladiak v rýchlostiach nad 100 km/h. Tu som zistil, že už som zhýčkaný výkonom väčších motoriek a zrazu som si musel viac rozmyslieť, kedy predbiehať. Vitpilen zrýchľuje do 130 km/h celkom slušne, do 170 km/h to ešte ide, ale potom sa už iba pomaličky šplhá do 185 km/h, kde je maximálka a to už treba aj ležať na nádrži. Motorka asi nebude pre väčších chlapov, jednak by vyzerali na nej smiešne a motor by to už tiež pocítil.
Pohodlie
Jazda so spolujazdcom je len výnimočne na krátke trasy. Sedadlo je pre spolujazdca krátke a hneď za ním už nič nie je, iba koleso a zem. Je široké a pri celodennom jazdení je nepohodlné, nakoľko ťa začnú tlačiť boky sedadla do stehien. Vďaka tomu sa aj výška sedadla zdá byť vyššia ako v skutočnosti je, keďže nie je pekne zaoblené.
Podvozok
Tlmiče sú firmy WP, ktorá už dlho spadá pod krídla firmy KTM. Podvozok je nastavený pre mňa úplne ideálne na naše cesty a to mám niečo málo pod 80 kg bez moto oblečenia. Nie je to tvrdé ako superšport, ale ani mäkké a rozhúpané. Pekne som cítil, čo sa s motorkou deje, aj vďaka viac dopredu naklonenej jazdeckej pozícii. Riaditká sú uchytené na tlmičoch a sú nižšie ako na väčšine naháčoch. Sú pekne otvorené a široké a to ti dáva parádnu kontrolu nad motorkou. Má to aj svoju nevýhodu. Máš viac váhy na rukách a keď tomu „nenakladáš“, bolia ťa ruky a po čase aj ramena a chrbát. Keď máš 18, nebolí ťa nič a stále sa aj tak „škeríš“ do prilby.
Brzdy
Brzdy sú Bybre (skratka by Brembo), cenovo dostupnejší variant značky Brembo, vyrábaný v Indii. Vpredu jeden kotúč o rozmere 320 mm. Brzdí to dobre, ale treba za to vziať trošku väčšou silou. Ja by som uvítal ostrejší nástup s lepšou dávkovateľnosťou. Pre začiatočníkov to môže byť aj výhodou, ak sa zľaknú niečoho a skočia po brzdách. Zadnú som vyskúšal iba predtým, ako som išiel robiť „wheeliečka“ aby som vedel, ako zaberá v prípade, že by som to prehnal. Jej dávkovateľnosť a tvrdosť bola akurát.
Zhrnutie
Ako vidíte, táto motorka má naozaj veľa pre a proti. Cena motocykla je 6 350 eur, čo tiež nie je zrovna málo za 400-ku. S doplnkami, ktoré sú na motorke sa jej cena môže vyšplhať aj cez 8 tisíc eur. Oproti štandardu v sérii boli na nej doplnkové spätné zrkadlá, mriežka predného svetla, plasty v inej farbe a výfuk Akrapovič. Treba uznať, že tie doplnky z nej urobili veľkú krásavicu a výfuk Akrapovič doladil pekný zvuk jednovalca.
Za túto cenu dostaneš exkluzívnu motorku, ktorú málokde uvidíš. Je nádherne a kvalitne spracovaná a veľa ľudí sa o ňu bude zaujímať a obzerať ju. Toto je presne tá motorka, za ktorou sa otočíš ešte dvakrát, keď budeš odchádzať. Je na nej veľká zábava a kebyže mám vodičák do 35 kW, túžil by som iba po nej.
Foto: Peter Pucher