Jeep Gladiator Overland – lifestyle, offroad a úžitkovosť v jednom
Jeep Gladiator je jedným z najzaujímavejších prírastkov v segmente pick-upov, ktoré sa v posledných rokoch objavili na trhu. Tento model, ktorý sa začal vyrábať v roku 2019, prináša osviežujúci mix off-road charakteru a moderných technológií v kombinácii so solídnym výkonom naftového 6-valca.
Jeep si nepomýlite so žiadnou inou značkou
Jeep Gladiator okamžite zaujme svojim robustným vzhľadom a nepriehľadnuteľnou farbou. Jeho exteriér sa nesie v duchu tradičného Jeepu s výraznou prednou maskou, ktorá je charakteristická pre túto značku. Masívny odstávajúci nárazník s ťažným okom, veľké kolesá (výbava Overland 18-palcové kolesá) a značná svetlá výška naznačuje, že Jeep Gladiator je pripravený na akékoľvek dobrodružstvo. Nedá mi nespomenúť mohutné pánty dverí a kapoty, ktoré umocňujú robustný vzhľad vozidla. LED svetlomety, síce bez matrix funkcie, majú dobrý dosvit a pri protiidúcich vozidlách sa automaticky vypnú.
Neodlúčitelným prvkom Gladiatora je oceľová korba s nosnosťou až 613 kg a so štedrými rozmermi, dĺžkou 1531 mm a šírkou 1442 mm, odveziete mnoho nákladu. Je vybavená vodotesnou zásuvkou, LED osvetlením a ochranným nástrekom. Oceňujem brzdiaci mechanizmus zadných výklopných dvier korby, nie je to samozrejmosťou u všetkých pick-upov a úložný systém Trail Rail umožňuje ukotviť náklad jednoduchým spôsobom. Čokoľvek sa rozhodnete uložiť na korbu, môžete bezpečne zakryť jednou z troch možností podľa vašej preferencie: rolovacou plachtou, trojdielnym látkovým alebo trojdielnym pevným krytom. Mopar ponúka širokú škálu príslušenstva, ako napríklad nosiče na plochu korby a systémy pre usporiadanie nákladu vrátane zásuviek, či nosiče bicyklov, kajakov, surfov alebo lyží.
Jazda bez strechy
Skvelým prvkom je aj sklopné čelné sklo, trojdielna odnímateľná pevná strecha a dverové panely, ktoré pridávajú na všestrannosti a umožňujú vám prispôsobiť si vozidlo počas teplých slnečných dní. Páči sa mi, že nie je potrebné vždy odstrániť všetky strešné panely, ale len napr. dve predné a vy si tak môžete užiť jazdu s vetrom vo vlasoch. Predné dva strešné panely je možné uskladniť na korbu, je ich však potrebné dobre uchytiť, aby sa predišlo k poškodeniu. Jazda bez strechy je príjemná len v nižších, mestských rýchlostiach.
Na odstránenie zadného strešného panelu a dverí si už vyžaduje väčšiu trpezlivosť, čas a hlavne priestor pre demontované diely. Preto odporúčam demontovať hardtop, ak máte možnosť parkovať v garáži, lebo každý deň vás to nebude baviť skladať hore dole. Na demontáž je potrebné náradie, ktoré Jeep dodáva vo výbave a taktiež je potrebný druhý človek. Pochváliť musím aj špeciálny penový úložný priestor pre skrutky zo strechy, ktorý sa nachádza pod sedadlom. Dosť praktická vychytávka, ktorá zamedzuje stratu alebo štrnganie skrutiek. Existuje aj variant s látkovou strechou s jednoduchším mechanickým mechanizmom pre pohodlnejšie otváranie strechy.
➡️ NEPREHLIADNITE: Ford Bronco – drsný off-road použiteľný na každý deň
Odolný a zároveň prekvapivo luxusný interiér s aktuálnymi technológiami
Kabína je funkčne usporiadaná s intuitívnym ovládaním a kvalitnými materiálmi. Kožený, vyhrievaný a multifunkčný volant, pohodlné vyhrievané kožené sedadlá, prístrojovka potiahnutá kožou a prešívaním je len zopár príkladov, že Jeep Gladiator má hodnotný interiér. Bezkľúčový vstup vrátane štartovania je taktiež samozrejmosťou. Interiér sa nezľakne ani hrubej špiny, lebo je umývateľný vďaka vypúšťacím zátkam v podlahe. Štartovacie tlačidlo, ako aj obrazovka rádia je vodotesná.
Sedenie je pohodlné a aj keď je to pick-up, stále ponúka dostatok priestoru aj pre zadných cestujúcich. Úložný priestor nájdete pod zadnými sedadlami, ktoré viete poprípade sklopiť a využiť ako batožinový priestor. Infotainment systém, ktorý zahŕňa dotykový displej, podporu pre Apple CarPlay a Android Auto (iba s káblom), je moderný a ľahko ovládateľný. Je tiež vybavený odolnými materiálmi, ktoré zvládnu aj náročnejšie podmienky.
Čím sa vyznačuje model Overland? Je charakteristický rádiom 8,4″ Uconnect™ Nav, 7″ farebným TFT prístrojovým panelom a audio systémom Alpine s výkonom 552 W a 9 reproduktormi. Alpine Audio systém hrá čisto a dokonca ponúka ľahko odnímateľný bezdrôtový reproduktor, ktorý si viete zobrať so sebou. Čo sa týka exteriéru, Overland ponúka 18″ dvojtonové disky kolies z ľahkých zliatin a strieborné doplnky na karosérii.
Výkonný agregát
Naftový 3.0 V6 Multijet motor má svoj charakter ako sa patrí. Nie je tak utlmený ako u iných značkách, má peknú odozvu na pedál a je živý, pričom stále viete jazdiť pod 10 litrov na 100 km, čo je slušná spotreba na daný typ vozidla. 264 koní a krútiaci moment až 600 Nm zaručuje dostatok výkonu v každej situácii a motor je spriahnutý s 8-st. automatickou prevodovkou, ktorej nemám čo vytknúť.
Jediné čo mi prekážalo je, že v mestskej prevádzke na križovatke som musel mať brzdový pedál stále vymačknutý, lebo vozidlo má klasickú mechanickú ručnú brzdu a chýbala funkcia auto hold. Gladiator sa veľmi dobre choval aj mimo mesta na diaľnici, čo z neho robí všestranné vozidlo. Gladiator je vybavený množstvom moderných bezpečnostných technológií. Medzi ne patrí napr. adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla a ďalšie asistenčné systémy.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia VW Amarok – luxusný a štýlový pracant
Offroad – kapitola sama o sebe
Gladiator sa môže pochváliť schopnosťami na úrovni Trail Rated. Legendárne schopnosti Jeep v teréne zaisťuje dômyselný systém pohonu Command-Trac, ktorý je spojený s redukčnou rozdeľovacou prevodovkou. Hnacie ústrojenstvo dopĺňajú tuhé nápravy Dana 44 tretej generácie, ktoré sú známe svojou odolnosťou a robustnosťou, ochranné kryty pod vozidlom, uzávierka zadného diferenciálu Trac-Lok a off-roadové pneumatiky. Nový pick-up značky Jeep sa môže pochváliť neuveriteľnými uhlami nájazdu, prejazdu a zjazdu. Gladiator vyniká tiež pôsobivou ťažnou kapacitou dosahujúcou až 2 722 kg.
V bežnom klasickom režime je poháňaná výhradne zadná náprava, aby sa dosiahla čo najnižšia spotreba. Na povel viete prepnúť do režimu 4×4 a v naozaj ťažkom teréne stačí aktivovať redukciu a uzavrieť diferenciál. S Gladiatorom prejdete s ľahkosťou veľmi náročné podmienky, ako sme aj vyskúšali na vlastnej koži na pieskových dunách a v lese. V offroadových podmienkach oceníte merač tlaku v pneumatikách, rôzne offroadové ukazovatele vrátane uhlov náklonu, ostrekovač prednej kamery, ako aj asistent zjazdu z kopca. V prípade defektu sa rezervné koleso nachádza vzadu pod korbou. Jeep Gladiator je chránený klznými krytmi pre prevodovku, rozdeľovaciu prevodovku a nádrž paliva aj močoviny.
Záver
Jeep Gladiator je každopádne jeden z najlepších pick-upov, ktoré som jazdil. Má svoju charizmu a štýl a ide skutočne o veľmi všestranné vozidlo. Už to nie je len offroadové náčinie, ale poslúži aj počas diaľničných presunoch a dokonca vám pomôže prevážať poriadne veľký náklad na korbe. Tuhé nápravy v kombinácii s vysoko výkonným systémom pohonu všetkých kolies robia z Jeep Gladiator mimoriadne schopný offroad pick-up schopný zvládnuť aj tie najnáročnejšie terénne výzvy.
Technické údaje a konkurencia
Jeep Gladiator | Ford Ranger Raptor | Ford Bronco | |
Motor/palivo | 3.0 Multijet V6 / nafta | 3.0 EcoBoost/ benzín | 2.7 EcoBoost V6 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2987 / 6 | 2956 / 6 | 2694 / 6 |
Výkon motora (kW/k) | 194 / 264 | 215 / 292 | 246 / 335 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 600 | 491 | 563 |
Prevodovka | 8-st. aut. | 10-st. aut. | 10-st. aut. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 9,5 / 9,5 | 13,8/ | 14,2/ 15 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 360 | 2 474 | 2 343 |
Objem batožinového priestoru (L) | 50 plus korba | korba | 872 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 177 | 180 | 161 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,6 | 7,9 | 7,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 67 850 / 73 940 | 71 388 / | 82 490/ 84 370 |
Foto: Samuel Zaťko