Harley-Davidson Pan America 1250 Special – stvorený pre dobrodružstvo
Harley-Davidson Pan America 1250 Special je motocyklom, ktorý predstavuje významný odklon od tradičného imidžu značky. Tento stroj je určený pre dobrodružné jazdenie a cestovanie mimo spevnených ciest, čo je pre Harley úplne nová kategória. Aj napriek žiadnej predošlej minulosti cestovných enduro ponúka Pan America oproti konkurencií raritnú vychytávku. O akú ide? Čítajte ďalej.
Dizajn a konštrukcia
Harley-Davidson Pan America 1250 má robustný vzhľad, ktorý kombinuje klasické prvky Harley-Davidson s moderným dizajnom. Motocykel má vysoký podvozok, ktorý poskytuje dostatok svetlej výšky (175 mm) pre terénne jazdenie a štíhlu siluetu, ktorá je optimalizovaná pre aerodynamiku na dlhé trasy. Predné svetlo na Harley-Davidson Pan America je výrazným a rozpoznateľným prvkom tohto modelu. Konkrétne ide o adaptívne LED svetlo, ktoré sa automaticky prispôsobuje podmienkam na ceste podľa uhlu naklonenia motorky. V zákrutách poskytuje optimálne osvetlenie, čím zvyšuje bezpečnosť jazdca pri jazde v noci a pýši sa širokým a dlhým svetelným lúčom.
Na začiatok treba podotknúť, že testovaný kúsok má príplatkovú výbavu v hodnote vyše 7 000 €. Ide napr. o prídavné svetlá, ochranné mriežky svetla, rýchloradenie, komplet hliníkové kufre, ladený výfuk SE Screaming Eagle, padák výfuku alebo OFF ROAD ochranu motora. Na výber sú buď liate, alebo vypletané kolesá, no vzhľadom na charakter motocykla a využitia v teréne odporúčam vypletané kolesá. Oproti liatym sú pružnejšie a odolnejšie voči nárazom v teréne. Lepšie absorbujú nerovnosti a taktiež z estetického hľadiska sú podľa môjho názoru krajšie.
Predný štít je nastaviteľný v štyroch rôznych polohách, čo umožňuje jazdcovi prispôsobiť jeho výšku podľa potreby. Toto nastavenie zaisťuje optimálnu ochranu pred vetrom a inými poveternostnými vplyvmi, čím sa zvyšuje pohodlie počas jazdy. Medzi ďalšie praktické funkcie patrí aj bezkľúčové štartovanie alebo sledovanie tlakov v pneumatikách.
Pan America 1250 je vybavená množstvom moderných technológií. Dotykový displej je centrom pre ovládanie všetkých funkcií motocykla vrátane navigácie, audio systému a monitorovania stavu motocykla. Displej je dobre čitateľný aj na priamom slnečnom svetle a je kompatibilný s Apple CarPlay a Android Auto. Ovládanie je intuitívne a menu je prehľadné.
Motor a výkon
Srdcom Pan America 1250 je nový motor Revolution Max 1250, vodou chladený V-Twin s objemom 1250 ccm. Tento motor poskytuje impozantný výkon okolo 150 koní a 128 Nm, čo je viac než dosť pre všetky druhy ciest. Motor je navrhnutý tak, aby poskytoval plynulý výkon v širokom spektre otáčok, čo je ideálne pre dobrodružné jazdenie.
Motor Revolution Max 1250 bol špeciálne vyladený s dôrazom na plynulý prenos krútiaceho momentu v nízkych otáčkach a perfektné dávkovanie plynu pre jazdu v teréne. Nový motor nemá len silný spodok, ale aj športový vrch, takže mu chutia aj vyššie otáčky. Pri pomalšej jazde v teréne mi vadil horúci vzduch, ktorý sálal priamo na nohy. No na druhú stranu treba povedať, že bolo okolo 30 stupňov a slnečno.
Asistent rozjazdu do kopca (Hill Hold Control) na Harley-Davidson Pan America zabraňuje nechcenému cúvnutiu motorky pri rozjazde v strmom svahu. Systém automaticky udrží brzdy aktivované na krátky čas po tom, čo jazdec uvoľní brzdovú páku alebo pedál, čím poskytuje dostatok času na bezpečný a plynulý rozjazd. Praktickým riešením je aj rýchle vypínanie trakčnej kontroly na pravej strane riadidiel pomocou samostatného tlačidla.
Príplatkový Screamin‘ Eagle Quickshifter umožňuje rýchle a plynulé zmeny rýchlostí bez potreby stláčania spojky. To znamená, že môžete meniť prevody rýchlejšie a s menším úsilím, čo zlepšuje zrýchlenie motorky. Pre ešte väčšie emócie z jazdy je na motocykli ladený výfuk Screamin‘ Eagle, ktorý váži o 42 % menej ako pôvodný tlmič výfuku a vytvára hlboký a športový tón. Páči sa mi, že občas potešil efektnou streľbou z výfukov, ale nebol prehnane hlučný.
➡️ NEPREHLIADNITE: KTM 1290 Super Adventure S – Vrchol techniky!
Jazdné vlastnosti
Jednou z najväčších predností Pan America 1250 vo verzii Special je adaptívne odpruženie Showa so zvihmi 191 mm, ktoré sa automaticky prispôsobuje povrchu cesty a štýlu jazdy. Toto odpruženie poskytuje vynikajúcu stabilitu a komfort, či už jazdíte po diaľnici, alebo sa púšťate do terénu. Adaptívne nastavenie výšky zabezpečí, že jazdec po zastavení vždy s istotou dočiahne na zem, čo je veľmi dôležitým aspektom hlavne u nižších jazdcoch (zníženie až o 5 cm pri zastavení).
Má to však aj jednu nevýhodu, motocykel je tak nízko, že sa ťažšie vyhadzuje bočný stojan, no viete túto funkciu samozrejme vypnúť, čo poteší naopak vyšších jazdcov. Zároveň počas jazdy udržiava optimálnu výšku odpruženia, neznižuje zdvihy a neovplyvňuje svetlú výšku. Okrem Pan America ponúka túto funkciu znižovania podvozku nová GS od BMW, ktorá bola len nedávno predstavená.
Pan America má vpredu väčšie 19-palcové koleso a 17-palcové vzadu (bezdušové) pre lepšiu ovládateľnosť v teréne. Väčšie predné koleso poskytuje lepšiu stabilitu a umožňuje ľahšie prekonávať prekážky, čím sa znižuje riziko pádu alebo straty kontroly nad motorkou. Brzdy Brembo poskytujú spoľahlivý brzdný výkon a to aj pri plnom zaťažení. Elektronické asistenčné systémy, ako sú náklonovo citlivé ABS, kontrola trakcie a jazdné režimy, robia z tohto motocykla bezpečný stroj.
Harley-Davidson Pan America bol stavaný 50 % na cestu a 50 % offroad, čo z neho robí univerzálny stroj. Stačí si vybrať jeden z piatich prednastavených jazdných režimov—Sport, Road, Rain, Off-Road alebo Off-Road Plus alebo si vytvoríte vlastný režim. Jazdu som si taktiež užil nielen v offroade, ale aj na asfalte v režime sport, kedy motocykel promptne reagoval na otočenie plynu a podvozok príjemne ztuhol.
O 12 kg ťažšia verzia Special oproti základnej verzii ponúka nielen spomínané elektronické funkcie, ale aj tlmič riadenia Öhlins chrániče a výhrev rukovätí, padacie rámy, ochranu motora, nastaviteľný brzdový pedál a centrálny stojan.
Pohodlie a ergonómia
Sedlo je navrhnuté tak, aby poskytovalo maximálne pohodlie na dlhých cestách. Aj pri dlhšej jazde som sa cítil príjemne a nešetrilo sa ani na spolujazdcovom sedle. Jeho výšku je možné jednoducho nastaviť v dvoch polohách, čo umožňuje prispôsobiť motocykel rôznym postavám. Jediné, čo mi prekážalo, boli dosť pokrčené nohy a počas dlhšej cesty som musel nohy častejšie vystierať. Pan America je navrhnutá tak, aby poskytovala vzpriamenú a prirodzenú polohu tela, čím sa zvyšuje stabilita a kontrola nad motocyklom.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Honda Africa Twin Adventure Sports DCT
Záver
Harley-Davidson Pan America 1250 je odvážnym krokom do sveta dobrodružných motocyklov, ktorý si zaslúži pochvalu. Nejde o žiadnu kópiu konkurencie a ide si svojou vlastnou cestou. Nie je tak ostrý ako Super Adventure S, ale ide o pohodlný a univerzálny motocykel s množstvom technológií a je ideálnym spoločníkom pre tých, ktorí hľadajú spoľahlivý stroj aj mimo spevnené cesty.
Technické údaje a konkurencia
H-D Pan America 1250 Special | KTM 1290 Super Adventure S | BMW R 1300 GS Adventure | |
Motor | Kvapalinou chladený V-Twin | Kvapalinou chladený, štvortaktný radový 2-valec | Kvapalinou chladený, štvortaktný 2-valec |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1252/2 | 1301/2 | 1300/2 |
Výkon motora (kW/k) | 112/150 pri 8750 ot. | 118/160 pri 8 750 ot. | 107/145 pri 7 750 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | 128 | 138 pri 6 750 ot. | 149 pri 6 500 ot. |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 5,7/5,5 | 6,3/5,7 | /4,75 |
Prevodovka | 6-stupňová | 6-stupňová | 6-stupňová |
Výška sedadla | 850-875 | 849-869 mm | neuvádza |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 258 | 243 | 269 |
Objem palivovej nádrže (l) | 21,2 | 23 | 30 |
Cena verzie od (€ s DPH) | 22 700 | 20 099 | 21 350 |
Foto: Samuel Zaťko