Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum MY25 – jedno z najlepších SUV na trhu
Obľúbené rodinné SUV Kia Sorento prešlo dôkladnou modernizáciou, ktorá ešte viac zvýraznila jeho atraktívny vzhľad a posunula ho medzi najžiadanejšie vozidlá vo svojej triede. Najvýraznejšie zmeny možno pozorovať na prepracovanej prednej maske, ktorá teraz pôsobí modernejšie a dynamickejšie. Okrem estetických vylepšení prináša Kia Sorento aj technologické inovácie, medzi ktorými vyniká bezdrôtové pripojenie k systémom Apple CarPlay a Android Auto.
Exteriér
Exteriér tohto priestranného SUV so sedemmiestnou konfiguráciou na prvý pohľad zaujme svojou majestátnou prítomnosťou. Vozidlo kombinuje robustný dizajn s dôrazom na americký štýl, ktorý sa prejavuje predovšetkým v hranatých líniách a výrazných tvaroch karosérie. Nová predná maska po facelifte priniesla výrazné zmeny v podobe zvislých LED svetlometov, ktoré pôsobia ešte hranatejšie vďaka prepracovanému svetelnému podpisu. Tieto FULL LED svetlomety nielenže zvyšujú vizuálnu atraktivitu vozidla, ale zabezpečujú aj optimálne osvetlenie za všetkých podmienok. Avšak ani po facelifte nepriniesla Kia matrixovú funkciu vyrezávania svetelného lúča, ktorá by efektívne eliminovala oslňovanie oprotiidúcich vozidiel. Facelift sa dotkol aj zadných LED svetiel, ktoré teraz ešte viac harmonizujú so zvyškom exteriéru.
Pri pohľade zboku je zrejmé, že dizajnéri venovali osobitnú pozornosť detailom – elegantné chrómové lišty a doplnky nádherne korešpondujú s veľkými dvojfarebnými diskami o rozmere 255/45 R20, čím dodávajú vozidlu punc exkluzivity. Nemožno prehliadnuť ani úchvatnú farbu karosérie Volcanic Sand, ktorá je dostupná za príplatok 690 €. Táto sofistikovaná farba podčiarkuje luxusný charakter SUV a robí ho skutočným magnetom pre pohľady. Drobným nedostatkom, ktorý môže niektorým užívateľom prekážať, je absencia senzora na kľučkách zadných dverí. To znamená, že pri zamykaní alebo odomykaní vozidla je potrebné najprv uchopiť prednú kľučku, čo predstavuje malý krok navyše. Tento detail však nijako neuberá na celkovom pôsobivom dojme z vozidla.
Interiér
Interiér tohto vozidla pôsobí skutočne hodnotným a priestranným dojmom, ktorý okamžite zaujme každého, kto doň vstúpi. Prevládajú tu kvalitné materiály, ako je množstvo mäkčených povrchov a koža, ktorá zaisťuje maximálny komfort. Prešívaná palubná doska s jemnými detailmi dodáva kabíne pocit elegancie a exkluzivity. Náš konkrétny model je vybavený v luxusnej výbave Platinum, ktorá predstavuje takmer plne vybavenú verziu tohto vozidla. Tento balík prináša kompletnú sadu funkcií, ktoré by ste očakávali v prémiovom luxusnom automobile. Od pokročilých asistenčných systémov, ktoré zvyšujú bezpečnosť a pohodlie, až po komfortné funkcie, ako sú napríklad vyhrievané a ventilované sedadlá z prémiovej Nappa kože, doplnené o masážnu funkciu pre vodiča, ktorá vám spríjemní každú cestu.
Sedadlá v športovom režime poskytujú extra stabilitu, pretože vás pevnejšie zafixujú, čo oceníte pri dynamickejšej jazde. Novinkou je aj upravené usporiadanie ovládacieho panelu klimatizácie, ktoré čerpá inšpiráciu z najnovších modelov tejto značky, čím sa zjednodušuje ovládanie a zvyšuje jeho intuitívnosť. Vyhrievanie volantu je dostupné v dvoch úrovniach, čo umožňuje prispôsobiť teplotu vašim potrebám v chladnejších dňoch.
Systém udržiavania v pruhoch funguje mimoriadne spoľahlivo, a adaptívny tempomat ponúka možnosť automatického prechodu do vedľajšieho pruhu po zapnutí smerovky. Navyše, vozidlo disponuje inteligentným systémom automatického parkovania, ktorý umožňuje samostatné zaparkovanie či vyparkovanie pomocou kľúča – dokonalý pomocník v stiesnených priestoroch. Ešte viac komfortu prináša nová funkcia zatvárania dverí batožinového priestoru pri odchode, ktorá automaticky zatvorí dvere batožinového priestoru, keď vodič opustí detekčnú zónu za vozidlom.
Moderné technológie sú doplnené o bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto, čo zjednodušuje prepojenie vášho smartfónu s vozidlom bez potreby káblov. Prémiový zvukový systém Bose prináša čistý zvuk, ktorý vás obklopí a dodá každej hudobnej skladbe nový rozmer. Pre tých, ktorí preferujú svetlé a vzdušné interiéry, je k dispozícii veľké panoramatické strešné okno, ktoré síce stojí extra 1300 €, ale jeho prínos pre celkový pocit v interiéri je neoceniteľný. Presvetlí a prevzdušní celý priestor, čo oceníte najmä pri dlhších cestách. Spätné zrkadlo ponúka možnosť voľby medzi digitálnym zobrazením pomocou kamery umiestnenej v zadnom spojleri, alebo ho môžete používať ako klasické zrkadlo po sklopení – čo je praktické a flexibilné riešenie.
Za príplatok 1000 € je dostupná aj verzia so siedmimi miestami, kde výrobca myslel aj na pohodlie pasažierov v treťom rade. Tí majú k dispozícii samostatný ovládač klimatizácie, výduchy vzduchu, USB-C porty a dostatok odkladacích priestorov vrátane držiakov na nápoje. Sedadlá v treťom rade sú vhodné aj pre dospelých, a napriek obmedzenému priestoru sa v nich necítite stiesnene. Jediným kompromisom je mierne vyššia poloha nôh v porovnaní s druhým radom sedadiel. Ak sa rozhodnete pre túto konfiguráciu, batožinový priestor sa síce zmenší, ale tento problém sa dá vyriešiť veľkým strešným boxom.
Nová Kia Sorento prináša nielen moderný dizajn a výkon, ale aj špičkovú technológiu, ktorá vám umožňuje konektivitu s vaším smartfónom. Medzi inovatívne funkcie patrí aj digitálny kľúč, ktorý posúva zážitok z jazdy na úplne novú úroveň. S digitálnym kľúčom od Kia získate ešte väčšie pohodlie a praktickosť pri každodennom používaní. Táto funkcia umožňuje jednoduchý prístup k vášmu modelu Sorento a jeho štartovanie priamo pomocou vášho smartfónu. Okrem toho Kia prichádza s inovatívnou technológiou rozpoznávania odtlačkov prstov. Stačí priložiť prst a tvoje vozidlo ťa okamžite identifikuje a pripojí sa k tvojmu osobnému používateľskému profilu.
Ak by som mal niečo vytknúť, bol by to dizajn volantu, ktorý by mohol pôsobiť o niečo modernejšie. Ďalšou vecou, ktorá by mohla byť prepracovanejšia, je ambientné osvetlenie. To je totiž sústredené výlučne v prednej časti vozidla, pričom jemné podsvietenie nájdeme iba na palubnej doske a dverách, čo však zanecháva zvyšok interiéru pomerne strohým a bez väčšieho vizuálneho efektu. Viac rozptýleného svetla po celej kabíne by nepochybne prispelo k príjemnejšej atmosfére a sofistikovanejšiemu vzhľadu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Land Rover Defender 130 D300 Outbound – terénny autobus
Pohon
Osemstupňová automatická dvojspojková prevodovka je skutočne jemná a plynulá, pričom radi bez akýchkoľvek trhnutí či nepríjemných oneskorení. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h si motor udržuje príjemne nízke otáčky na úrovni okolo 2000, čo prispieva k hladkej a tichej jazde. Výkon motora na úrovni 193 koní však môže pri vyšších rýchlostiach pôsobiť mierne obmedzujúco, čo znamená, že pri plánovaní predbiehania si budete musieť dať pozor a starostlivo si vypočítať manéver. Napriek tomu, na bežné jazdenie a každodenné potreby je výkon plne dostačujúci a väčšinu vodičov nijako neobmedzí.
Naftový motor si zaslúži pochvalu vďaka vysokému krútiacemu momentu, ktorý je dostupný už pri nízkych otáčkach, čo znamená, že motor nemusíte vytočiť tak vysoko, ako by to bolo potrebné pri benzínovej verzii. Preto by som ani len nezvažoval benzínový HEV variant, keďže nafta poskytuje ideálnu kombináciu výkonu a efektivity. Spotreba paliva naftového motora sa pohybuje v rozmedzí 7 až 8 litrov na 100 kilometrov, čo je vzhľadom na veľkosť vozidla výborný výsledok. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu na úrovni 6,6 litra na 100 km.
Pre tých, ktorí sa zaujímajú o ekologickejšie riešenia, je k dispozícii aj plug-in hybridná verzia Kia Sorento. Táto ponúka možnosť dojazdu na čisto elektrický pohon až 57 kilometrov, no je dôležité spomenúť, že jej cena je o 7 300 eur vyššia v porovnaní s naftovou alternatívou. Ak máte doma garáž a možnosť pravidelného nabíjania, tento variant by mohol byť zaujímavý. Avšak pri zohľadnení vyššej počiatočnej investície je návratnosť tejto voľby oproti nafte stále dlhodobejšia. Pohon všetkých kolies poskytuje skvelú trakciu aj v náročných zimných podmienkach. Bezpečnosť rodiny je vždy na prvom mieste, a preto by som jednoznačne preferoval model so 4×4 pohonom, ktorý dokáže zabezpečiť spoľahlivosť a istotu v každej situácii.
Vyšší jazdný komfort
Podvozok v Kia Sorento je, ako by ste mohli očakávať, vyladený na dosiahnutie maximálneho komfortu pri jazde. Jeho plavný charakter vytvára pohodlné prostredie pre pasažierov, a to aj počas dlhších ciest. Zároveň však dokáže pri dynamickejších manévroch ponúknuť vysokú mieru stability a presnosti, čím zaisťuje pocit bezpečia a istoty za volantom. Aj napriek tomu, že podvozok nie je adaptívny, tento fakt neuberá nič na jeho schopnostiach – jeho naladenie je jednoducho vyvážené. Výsledkom je jazda, ktorá je tichá, kultivovaná a komfortná, pričom podvozok efektívne absorbuje nerovnosti na cestách, a to aj vďaka veľkým, 20-palcovým kolesám, ktoré by mohli naznačovať opak, ale nijako neznižujú pohodlie na palube.
Kia Sorento navyše ponúka rôzne jazdné režimy, ktoré dokážu uspokojiť akékoľvek požiadavky vodiča. Okrem tradičných cestných režimov ako Normal, Eco, Sport a Smart sú k dispozícii aj terénne režimy Snow, Mud a Sand. Tieto špeciálne terénne módy inteligentne rozdeľujú krútiaci moment medzi jednotlivé kolesá, vďaka sofistikovanému softvéru, ktorý optimalizuje trakciu a zaisťuje maximálnu priechodnosť aj na šmykľavom či inak náročnom povrchu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia KIA EV9 – 7-miestna vlajková loď je lepšia, ako sme predpokladali
Záver
Kia Sorento opäť potvrdila svoj status ako ideálne rodinné vozidlo, ktoré sa nielenže prezentuje moderným dizajnom, ale aj výnimočnou funkčnosťou. Je skutočne náročné hľadať akékoľvek negatíva, keď takmer žiadne v skutočnosti neprichádzajú na myseľ. Tento automobil skvele kombinuje komfort a praktickosť, čím zabezpečuje pohodlné a bezpečné cestovanie pre celú rodinu. Svoju spoľahlivosť a dôveru v kvalitu dokazuje Kia prostredníctvom impozantnej 7-ročnej záruky alebo záruky na 150 000 kilometrov, čo jednoznačne svedčí o jej záväzku k dlhodobému výkonu a spokojnosti svojich zákazníkov.
Technické údaje a konkurencia
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum 7-miest | Hyundai Santa Fe Hybrid 1,6 T-GDi HEV AWD 7-miest | Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 7-miest | |
Motor/palivo | 2,2 / nafta | 1,6 / benzín HEV | 2.0 / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2 151 / 4 | 1 598 / 4 | 1 968 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 142 / 193 | 158/ 215 | 142/ 193 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 440 | 367 | 400 |
Prevodovka | Automatická 8-st. | Automatická 6-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,6 / 7,3 | 6,9-7,3/ | 6,1/- |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1854-2165 | 1900-2095 | 1853-1952 |
Objem batožinového priestoru (L) | 179/902/2085 | 413/1148/2253 | 910-2105 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 201 | 180 | 220 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,5 | 9,8 | 8,0 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 51 990 / 60 780 |
51 790/-
|
47 057/ |
Foto: Dominik Martanovič