Lotus Evija – porazí britský hyper-šport chorvátsky Rimac?
Tak a je to tu! Svetlo sveta uzrel prvý plne elektrický hyper-šport z britských ostrovov. Model Lotus Evija (vyslovuje sa E-vi-ya) začína novú kapitolu značky pod záštitou najrýchlejšie rastúceho automobilového koncernu – Geely Auto. Čím je teda nový počin od Lotusu prelomový?
Lotus s astronomickým výkonom
V prvom rade až štvoricou elektrických agregátov. Tie majú za úlohu vyprodukovať 1 492 kW výkonu čo je 2000 konských síl. Krútiaci moment štyroch elektromotorov bude spolu asi 1700 Nm. Najzaujímavejší je však prenos výkonu motora na všetky štyri kolesá. Evija disponuje až štyrmi jednostupňovými prevodovkami. Každá z nich je schopná spracovať a preniesť výkon až 500 koní na jedno koleso.
Monokok s hmotnosťou iba 129 kg
Základ karosérie hyper-športu Evija tvorí monokok z uhlíkových vlákien o hmotnosti len 129 kg. Kombinácia spomínaných faktorov zabezpečí zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 3 sekundy a z 0–300 pod neuveriteľných 9 sekúnd. Pre porovnanie, Mazde 3 trvá z 0 na 100 km/h 8,2 sekundy.
Obrovská batéria pre obrovský výkon
Chod agregátu nového Lotusu Evija zabezpečí až 2000 kW batéria uložená hneď za hlavami pasažierov pod preskleným vekom. Lotus neprichádza iba s revolúčnym motorom a prenosom výkonu na nápravy. Prináša najrýchlejší nabíjací systém na svete. Batéria dokáže naraz prijať až 800 kW elektrickej energie. Nabitie na 100 % pri doposiaľ najvýkonnejšej nabíjacej stanici (350 kW) bude trvať len 18 minút a poskytne vám dojazd neuveriteľných 400 km.
Dizajn inšpirovaný raketoplánmi
Lotus Evija prináša nielen revolučný dizajn, ale aj agregát. Exteriér je plne inšpirovaný vesmírnym priemyslom, teda raketami či raketoplánmi. Je sústredený na čo najlepšiu aerodynamiku, preto boli klasické spätné zrkadlá nahradené až troma kamerami, dvoma po bokoch vozidla a jednou v strede. Pasívna aerodynamika je síce dôležitá no ešte dôležitejšie sú prvky aktívnej aerodynamiky. Evija ponúka výsuvné zadné krídlo a aktívne klapky v prednej maske.
Šoférsky interiér podla tradície značky Lotus
Ak ste si mysleli, že vás bude v Lotus Evija čakať nudný interiér, tak ste na veľkom omyle. Ako to už býva u britských automobiliek zvykom, keď sa do niečoho pustia, tak to poriadne „pohrotia“. Napríklad taký Aston Martin Vantage AMR. No späť k Eviji.
Žiadne zbytočné hračky
Celá prístrojová doska je sústredená na vodiča, presne ako v pretekárskych špeciáloch. Informácie o jazde sa zobrazujú na plne digitálnom displeji priamo v zornom poli vodiča. Ovládacie prvky klimatizácie a infotainment sa nachádzajú na stredovom paneli. Automobilka Lotus sa snažila nájsť perfektný balans medzi interiérom hyper-športu a maximálnym komfortom.
Rimac vs. Lotus
Výroba nového Lotusu je v pláne na rok 2020, ktorý pomaly ale isto klope na dvere. Ako každý hyper-šport, tak aj Evija sa bude vyrábať v obmedzenom množstve len 130 kusov. Cena britského hyper-športu začína na 1,7 miliónoch libier pričom je potrebný depozit 250 000 libier. My v redakcii sa tešíme na nastávajúci súboj Lotus Evija vs. Rimac Concept Two.
Zdroj: media.lotuscars.com