MG HS – o krok bližšie k prémií
MG HS prichádza v novej generácii a ponúka to, čo predchodca – výborný pomer ceny a hodnoty. Novinka prináša modernejší dizajn, lepšie technológie a kvalitnejšie spracovanie, pričom si zachováva atraktívnu cenu. S ambíciou osloviť širšie publikum a postaviť sa čoraz silnejšej konkurencii sa MG HS snaží ponúknuť viac než len výhodný pomer ceny a výbavy. Má na to, aby zaujala aj náročnejších vodičov?
Exteriér
Nová generácia MG HS pôsobí sebavedomejšie a modernejšie než kedykoľvek predtým. Dizajn je uhladenejší, no stále dostatočne dynamický, aby zaujal aj mladších vodičov. Predná maska je širšia a agresívnejšia, zatiaľ čo svetlá dostali ostrejší tvar, čím auto pôsobí vizuálne nižšie a širšie. Už v základe ponúka plne LED svetlomety s automatickým prepínaním diaľkového režimu. Stretávacie svetlá príjemne prekvapia, pretože majú silný a rovnomerný svetelný výkon, pričom veľmi dobre osvetľujú aj okraje vozovky. O niečo slabšie je to však s diaľkovým režimom – ten pôsobí podpriemerne, má úzky svetelný kužeľ a výkon je skôr slabší. Celkovo však dizajnovo MG HS dospelo a pôsobí vyváženejšie než jeho predchodca.
Interiér
Interiér MG HS pôsobí na prvý pohľad hodnotne a premyslene. Dvojfarebná kombinácia hnedej kože (+ 600 eur) dodáva kabíne nádych prémiovosti, ktorý v tomto segmente rozhodne nie je samozrejmosťou. MG HS si však túto úroveň držalo už v predchádzajúcej generácii. Kvalitné materiály a precízne spracovanie boli jeho silnou stránkou už vtedy, a som rád, že v tomto smere automobilka nepoľavila.
Vrch palubnej dosky je zabalený do mäkčených plastov, rovnako aj vrchné častí dverí nielen vpredu, ale aj vzadu, ktoré dopĺňajú prvky kožených častí. Hlavne vzadu konkurencia šetrí na výplniach dverí, no MG ponúka rovnakú kvalitu ako vpredu.
Určite musím spomenúť sedadlá. Tie sú mimochodom plne elektrické s pamäťou a vyhrievaním. Ergonomicky sú veľmi dobre tvarované, majú dostatočnú oporu v sedacej aj chrbtovej časti. Čo ma však mimoriadne prekvapilo, je vrstva pamäťovej peny na sedadlách. Vďaka nej sú sedadlá extrémne pohodlné, doslova vás pohltia a rozhodne som ani pri dlhých trasách nepociťoval diskomfort. Ak by som ich mal samostatne ohodnotiť, tak za ergonómiu a komfort dostávajú 10/10.
Priestorová ponuka na zadných sedadlách je veľmi bohatá. Na hlavu, kolená aj chodidlá je priestoru pre dospelého človeka nadštandardne. Sedadlá v druhom rade sú výrazne tvrdšie od tých predných, no vďaka ich dobrému tvarovaniu sú príjemnými spoločníkmi aj na dlhších trasách.
Dominantou palubnej dosky je dvojica 12,3-palcových displejov zaliatych do jedného skla. Pred vodičom sa nachádza plne digitálny prístrojový štít, ktorý ponúka trojicu vizuálnych štýlov. Tie si však neviete prepínať priamo cez volant, ale iba cez menu infotainmentu, čo nie je úplne najpraktickejšie riešenie. Samotné grafické spracovanie je však príjemné, prehľadné a dobre čitateľné aj počas jazdy.
Grafika displeja infotainmentu je zvládnutá veľmi slušne. Menu je jednoduché, logicky usporiadané a pohyb v ňom je intuitívny. Všetko, čo potrebujete, nájdete rýchlo a bez zbytočného hľadania. Softvér však pôsobí mierne zastaralo, najmä čo sa týka vizuálneho štýlu a rýchlosti niektorých animácií. Funkčne ale plní svoju úlohu bez problémov a na bežné používanie úplne postačuje.
Čo mi však vadilo je citlivosť asistenčných systémov. Systém na monitorovanie vodiča je veľmi citlivý a neexistuje skratka na vypnutie zvolených asistenčných systémov naraz tak, ako to má niektorá konkurencia. Musíte ísť zvlášť do menu asistenčných systémov a jeden po druhom ho povypínať tak, aby váš počas jazdy nič nerušilo. V mojom prípade som vypínal aj udržiavanie v jazdných pruhoch a upozornenie maximálnej povolenej rýchlosti pred každou jazdou.
Pohon
Pod kapotou pracuje v ponuke jediná alternatíva, a tou je 1.5-litrový benzínový štvorvalec o výkone 125 kW (170 k) a 275 Nm krútiaceho momentu. Na výber je buď 6-stupňový manuál alebo 7-stupňová dvojspojková prevodovka DCT. Oproti predchodcovi ide o úplne nový agregát, ktorému narástol výkon o 6 kW a 25 Nm krútiaceho momentu.
Nami testovaný kúsok prenáša výkon skrz 7-stupňovú automatickú prevodovku DCT, no výhradne na prednú nápravu. Výrobca udáva pri verzii s automatom kombinovanú spotrebu 7,6 l / 100 km, no aká bude realita?
Podvozok
Naladenie podvozka hodnotím pozitívne. MG HS síce používa klasický oceľový podvozok, no rozhodne nie lacný či odfláknutý. Vpredu nájdeme zavesenie typu McPherson, vzadu zasa viacprvkovú nápravu. V kombinácii s 19-palcovými diskami a pneumatikami s rozumným profilom ide o dobre vyvážený kompromis medzi komfortom a istotou v zákrutách.
Oproti predchádzajúcej generácii je podvozok naladený o niečo tuhšie. Drobné priečne nerovnosti sú citeľnejšie, no zároveň už auto menej „pláva“ na vlnitých povrchoch a pôsobí dospelejšie. V zákrutách sa karoséria síce mierne nakloní, no HS zostáva stabilné a predvídateľné. Pri ostrejšej jazde sa včas ohlási ľahkou nedotáčavosťou, no v rámci segmentu ide o slušne naladený neadaptívny podvozok, ktorý zvláda každodenné jazdenie s dostatočnou istotou v zákrutách.
Jazda a spotreba
Benzínová 1.5-ka pod kapotou nového MG HS ma úprimne prekvapila. Na papieri síce výkonovo nevyniká, no v reálnej prevádzke pôsobí živšie, než by ste čakali. Motor je príjemne pružný, dobre reaguje na plyn a plynule akceleruje aj pri vyšších rýchlostiach. Nejde o žiadného trhača asfaltu, no vzhľadom na veľkosť a charakter auta ide o veľmi dobre zvolený základ.
Pochvalu si zaslúži aj dvojspojková prevodovka, s ktorou si motor rozumie. Nepodtáča ho, drží ho v optimálnom spektre otáčok a pracuje s citeľným dôrazom na komfort. Reakcie síce nie sú najrýchlejšie, ale samotné radenie je hladké a bez akéhokoľvek trhania, s čím mal predchodca problém. Jedinou výhradou je tendencia prevodovky príliš rýchlo podradzovať pri jemnom pridaní plynu, namiesto toho, aby sa oprela o krútiaci moment a plynulo zrýchlila na vyššom stupni. Napriek tomu však celkový prejav pohonu hodnotím veľmi pozitívne – ide o vyváženú a kultivovanú kombináciu na každodenné jazdenie.
Takisto ma prekvapilo aj odhlučnenie pri vyšších rýchlostiach. Aj napriek jednoduchému zaskleniu (Tiguan vie mať akustické dvojité sklá) je odhlučnenie interiéru veľmi dobré. Či už od zrkadiel, motora aj podvozka je na palube dostatočný kľud.
Keďže ide na dnešnú dobu o jednoduchú konštrukciu motora bez vypínania valcov a bez akejkoľvek elektrifikácie, odrazí sa to na vyššej spotrebe ako v prípade konkurencie. V čisto mestskej prevádzke a prevažne v kolóne si odpil z nádrže ľahko nad 10 litrov. Na okreskách rovných 6 l/100 km a na diaľnici 8,5 l/100 km. Celkovo sa nám spotreba ustálila na 7,8 l/100 km.
Konkurencia a cena
MG HS začína v zakladenej výbave Emotion, ktorá je na dnešné pomery naozaj bohatá, na cene 28 590 eur s manuálnou prevodovkou a s automatom na 30 790 eurách. Nami testovaná výbava Exclusive s 360-stupňovou kamerou, pamäťovým sedadlom vodiča, bezdrôtovým nabíjaním telefónu či s koženým interiérom štartuje na 31 290 eurách s manuálom a na 33 490 eurách s automatom. Okrem hnedého interiéru a laku karosérie si už nič priplatiť neviete, zatiaľ čo konkurencia aj v tej najvyššej výbave ponúka možnosť príplatkov, čím výrazne navyšuje finálnu cenu.
Volkswagen Tiguan, ako etalón triedy rozhodne patrí medzi konkurentov, aj keď je HS-ko o 12,6 cm dlhšie a o necelých 5 cm širšie. S benzínovou 1.5-kou o výkone 96 kW (130 k) v základnej výbave Tiguan začína 29 990 eurách, no pokiaľ chcete silnejší štvorvalec o výkone 110 kW (150 k), musíte zvoliť vyššiu výbavu Life s cenou 36 260 eur.
Za zmienku rozhodne stojí aj Hyundai Tucson, ktorý s benzínovou 1.6-tkou a výkonom 118 kW (160 k) a automatickou prevodovkou začína na 32 090 eurách.
Určite však treba uznať to, že na cene 33 490 eur MG HS končí, kdežto väčšina konkurencie len začína. Jedinou absenciou čínskej automobilky je absencia pohonu oboch náprav, ktorú Tiguan aj Tucson nemá.
Záver
MG HS je voľbou rozumu. Do sumy 34 000 eur viete mať poriadny kus auta s nadštandardnou výbavou a prémiovým pocitom v interiéri. Áno, nevie mať adaptívny podvozok, panoramatické okno, masážne či odvetrávané sedadlá a ani ďalšie prémiové prvky výbavy, no za danú sumu to od neho ani neočakávam a drobné nedostatky mu opäť prepáčim rovnako, ako v prípade jeho predchádzajúcej generácie, pretože pomer ceny a hodnoty je opäť bezkonkurenčný.
Technická špecifikácia
MG HS 1.5 T-GDI 7 DCT | Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 7 DCT | Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI 7 DSG | |
Motor/palivo | 1.5 TGI / benzín | 1.6 T-GDI / benzín | 1.5 eTSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1496 / 4 | 1598 / 4 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 125 / 170 | 118 / 160 | 110 / 150 |
Prevodovka | 7-st. automatická | 7-st. automatická | 7-st. automatická |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,6 / 7,8 | 6,3 | 6,2 – 6,4 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 575 | 1 506 | 1 639 |
Objem batožinového priestoru (L) | 507 | 577 | 652 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 192 | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,6 | 9,4 | 9,1 |
Cena modelu od / cena verzie od (€) | 28 590 / 30 790 | 27 690 / 32 090 | 29 990 / 36 260 |
Foto: Samuel