Aké vysoké pokuty museli automobilky zaplatiť za uplynulý rok 2020?
V našom staršom článku som písal o štúdii, ktorá predpovedala miliardové pokuty práve kvôli očakávanému nesplneniu predpísaných emisných cieľov. Naplnili sa tieto obavy, alebo sa experti v štúdii prepočítali?
Odhadovaná výška pokút presahovala miliardy EUR
V grafike nižšie môžete vidieť odhadovanú výšku pokút za každú značku resp. koncern. Rekordné výšky pokút mal platiť Volkswagen koncern vo výške 4,5 miliardy EUR, Daimler 997 miliónov EUR a BMW koncern 754 miliónov EUR. V poslednom stĺpci môžete vidieť percentuálny podiel pokuty na hospodárskom výsledku. To znamená, že tieto pokuty by mali fatálne následky pre Jaguar-Land-Rover a Mazdu. Realita však ukázala, že to nakoniec až tak zle nedopadlo.
Podarilo sa automobilkám znížiť CO-2 emisie na predpísanú hodnotu?
Volkswagen dosiahol hodnotu 99,3 g/km, čo znamená, že limit prokročil o 0,5 g/km a podľa slov hovorcu Volkswagen musí koncern za rok 2020 zaplatiť pokutu mierne prevyšujúcu 100 miliónov EUR namiesto odhadovanej pokuty vo výške 4,5 miliardy EUR.
Čo dopomohlo k zníženiu emisii?
Automobilky využili najčastejšie 2 druhy stratégie ako sa vyhnúť pokutám. Prvou je priniesť na trh nové elektromodely a tým znížiť produkované emisie. Druhou stratégiou je tzv. CO-2 Pooling, čo znamená, že sa jedna automobilka spojí s druhou, ktorá vyrába elektrovozidlá a tým zníži priemer celkových emisií. Napríklad FCA koncern sa spojil s Teslou a Volkswagen koncern s Next eGo, London EV Company, MG a Aiways.
BMW koncern ako aj Daimler dokázal splniť emisné ciele. Horšie dopadol Jaguar-Land-Rover, ktorý musí zaplatiť podobne ako VW koncern okolo 100 miliónov EUR.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Hyundai Kona Electric