Porsche Taycan Turbo GT – najvýkonnejšie sériové Porsche všetkých čias zajazdilo rekordné časy
Porsche rozširuje modelový rad svojho plne elektrického športového sedanu o Porsche Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s paketom Weissach. Ten je stavaný pre okruh a zaobíde sa bez zadných sedadiel v prospech ešte lepšieho pomeru výkonu a hmotnosti. Pri špičkovom výkone môžu oba modely ponúknuť vyše 1 100 koní.
V kombinácii s odľahčením a aerodynamickými opatreniami tieto plne elektrické športové vozidlá GT dvíhajú latku z hľadiska jazdnej dynamiky. Na zadnej náprave je použitý výkonnejší a účinnejší pulzný invertor, ktorý ako polovodič využíva karbid kremíka. Prvé modely Taycan Turbo GT by mali byť zákazníkom dodávané od tohtoročnej jari.
Ešte sa nepredáva a už je rekordný
Porsche Taycan Turbo GT s paketom Weissach získal 23. februára 2024 titul najrýchlejšieho elektrického sériového vozidla na okruhu Weathertech Raceway Laguna Seca v Kalifornii. Vývojový jazdec Porsche Lars Kern zajazdil s elektromobilom schváleným pre cestnú premávku najrýchlejšie kolo a zaznamenal fantastický čas 1:27,87 min.
➡️ NEPREHLIADNITE: Nový Macan Turbo – prvé plne elektrické SUV od Porsche
Onedlho predtým vytvorila predsériová verzia rovnakého nového modelu nový rekord triedy na Nürburgringu. Kern bol pri tej príležitosti aj za volantom a na Nordschleife zajazdil čas 7:07,55 min. Tento oficiálny čas na kolo je o neuveriteľných 26 sekúnd rýchlejší, než Kern zaznamenal pri svojom poslednom rekordnom kole so sedanom Taycan Turbo S Sport vybaveným výkonnostným paketom v auguste 2022. Tento čas je tiež aktuálnym rekordom pre sériovo vyrábané elektromobily a tiež robí z modelu Turbo GT najrýchlejšie štvordverové vozidlo na Nürburgringu.
„Dva rekordy v Laguna Seca a na Nordschleife ukazujú, aký veľký potenciál Taycan má,“ hovorí viceprezident modelového radu Kevin Giek. „Aby ste preukázali svoju odvahu na trati, nestačí mať jednoducho čo najväčší výkon. Celkový mix zrýchlenia a brzdenia, priľnavosti v zákrutách, aerodynamiky, stability a jemného vyladenia musí byť správny. Najmä pri Taycane Turbo GT a Taycane Turbo GT s paketom Weissach to naši inžinieri dosiahli úplne úžasným spôsobom. S nedávno aktualizovanými súčasnými modelmi Taycan už odviedli skvelú prácu. Ale naše nové vozidlá GT opäť jasne dvíhajú latku ešte vyššie, pokiaľ ide o jazdnú dynamiku.“
Brutálna dynamika a režim Attack
„Trať Laguna Seca posúva Porsche Taycan Turbo GT na limit. Je to celok, ktorý robí rozdiel,“ hovorí vývojový vodič Lars Kern. „Turbo GT s paketom Weissach nastavuje nové štandardy takmer vo všetkých metrikách. Patrí medzi ne zrýchlenie a brzdenie, režim Attack, ktorý sa intuitívne používa, a hnacie ústrojenstvo navrhnuté pre maximálnu trakciu a výkon. A úroveň priľnavosti v zákrutách je rovnako pôsobivá. Tá ovládateľnosť a ‚ľahkonohosť‘ je neskutočná. Pneumatiky fungujú veľmi dobre a v každej jazdnej situácii máte správny balans. Je neuveriteľná zábava riadiť toto auto po zvlnenej trati Laguna Seca.“
Po stlačení tlačidla je po dobu 10 sekúnd k dispozícii až 120 kW navyše. Režim Attack je založený na funkcii push-to-pass ostatných modelov Taycan. Systém je optimalizovaný pre jazdu na trati a funguje podobne ako pri závodných vozidlách 99X, ktoré Porsche používa vo svetovom šampionáte ABB FIA Formula E. Výkonná injekcia je indikovaná odpočítavacím časovačom na združenom prístroji a dynamicky usporiadanými animovanými krúžkami na rýchlomere.
V porovnaní s funkciou push-to-pass v ostatných modeloch Taycan ponúka režim Attack o 50 kW vyšší výkon a je ovládaný rôznymi spôsobmi: ako alternatíva k stlačeniu prepínača režimu, ktorý je namontovaný hneď vedľa volantu, je možné Attack Mode aktivovať a deaktivovať aj pomocou pravého pádla. To uľahčuje použitie na trati. „Boost môžete spustiť aj v závodných rukaviciach bez toho, aby ste zložili ruku z volantu,“ vysvetľuje Kern. „S týmto jednoduchým, bezpečným a rýchlym spôsobom ovládania sú modely Taycan Turbo GT prispôsobené potrebám závodného jazdca.“ Ľavým pádlom je možné nastaviť úroveň rekuperácie a prispôsobiť ju jazdnej situácii.
Nová výkonová elektronika v hnacom reťazci
Porsche nedávno rozsiahlo modernizovalo modelový rad Taycan a celkovo zvýšilo celkový systémový výkon vozidiel. Okrem iného vylepšené hnacie ústrojenstvo s novým motorom zadnej nápravy umožňuje v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi ešte dynamickejšie správanie. Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s paketom Weissach sú nové vlajkové modely a posúvajú výkon Taycanu na ďalšiu úroveň. Oba vozidlá vybavené výkonnejším pulzným meničom majú výkon 580 kW. Funkcia Launch Control potom zvyšuje výkon/overboost až na 760 kW alebo až na 815 kW počas dvoch sekúnd podľa metódy merania špičkového výkonu.
Turbo GT potrebuje na šprint z nuly na 100 km/h iba 2,3 sekundy, s paketom Weissach len 2,2 sekundy. Vďaka tomu je model o jednu až dve desatiny sekundy rýchlejší ako Taycan Turbo S. Rozdiel v zrýchlení z pokoja na 200 km/h je ešte väčší: 6,6 alebo 6,4 sekundy pre Taycan Turbo GT bez/s paketom Weissach, čo je až o 1,3 sekundy rýchlejšie ako Taycan Turbo S.
Pulzný menič je kľúčovou súčasťou pre riadenie elektromotora. Pri oboch modeloch Porsche Taycan Turbo GT sú na zadnej náprave použité pulzné meniče s maximálnym prúdom 900 ampér. Tie poskytujú ešte väčší výkon a krútiaci moment ako 600ampérový pulzný invertor v Taycan Turbo S. Pre lepšiu účinnosť je ako polovodičový materiál v pulznom invertore použitý aj karbid kremíka. To výrazne znižuje spínacie straty v Power Inverteri a umožňuje vyššie spínacie frekvencie.
Prevodový pomer a robustnosť prevodovky boli tiež vylepšené, čo umožňuje vyššie hodnoty krútiaceho momentu. Maximálny krútiaci moment v oboch verziách je až 1 340 newtonmetrov. Dojazd modelov Taycan Turbo GT je podľa merania WLTP až 555 km.
➡️ NEPREHLIADNITE: Porsche 911 992 Turbo S driftuje na ľadovej trati Lungauring
Karbónové prvky a Porsche Active Ride: ľahká konštrukcia a podvozok
Inteligentnými opatreniami automobilka Porsche znížila hmotnosť Taycanu Turbo GT až o 75 kg (v porovnaní s Taycanom Turbo S). Prispieva k tomu rad karbónových dielov. Uhlíkové vlákna sú okrem iného použité na B-stĺpikoch, vonkajších spätných zrkadlách a prahových lištách. Hmotnosť šetrí aj anatomické sedadlá vyrobené z CFRP, odľahčený batožinový priestor a absencia soft-close funkcie zadného batožinového priestoru.
Porsche Taycan Turbo GT je štandardne vybavený dynamickým paketom. Ten zahŕňa podvozok Porsche Active Ride s naladením špecifickým pre GT. V dynamických jazdných situáciách zaisťuje toto odpruženie takmer dokonalé spojenie s vozovkou vďaka vyváženému rozloženiu hmotnosti na kolesá. Balíček výbavy navyše zahŕňa špeciálne výkonné letné pneumatiky. Sú osadené na 21-palcových ľahkých kovaných kolesách. Exkluzívne ráfiky Turbo GT majú reliéfne vyfrézované lúče, čo šetrí hmotnosť a zároveň účinne odvetráva brzdy.
Taycan Turbo GT je štandardne dodávaný s ľahkými keramickými brzdami. Brzdový systém Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) bol optimalizovaný z hľadiska hmotnosti. Konštrukčné zmeny brzdového kotúča a brzdového strmeňa ušetrili viac ako dva kilogramy. To má pozitívny vplyv na jazdnú dynamiku aj výkon: zníženie neodpruženej a rotujúcej hmoty zvyšuje výkon. Brzdové strmene sú lakované výhradne vo farbe Victory Gold.
Zadný spojler a exkluzívne laky: aerodynamika a design
Porsche vyvinulo predný spojler s prvkami aeroblades špeciálne pre Taycan Turbo GT. Pohľadu zozadu dominuje aktívny spojler, na ktorého odtrhovej hrane sa nachádza Gurneyho klapka vo vysoko lesklom karbónovom prevedení. Matrix LED svetlomety sú štandardom. Voliteľne a bez príplatku je možné upgradovať na HD matrix LED svetlomety pre Taycan Turbo GT. Bočný profil odhaľuje množstvo komponentov vyrobených z uhlíkových vlákien. Lišty bočných okien sú lakované čiernou farbou (vysoký lesk).
Zatiaľ čo Porsche Taycan Turbo a Taycan Turbo S s Turbonite vymoženosťami sa od ostatných Taycanov líšia, Taycan Turbo GT má skôr závodnú atmosféru. Oba modely nesú farebný znak Porsche na prednej kapote aj na krytoch nábojov kolies z ľahkej zliatiny. Logo „Turbo GT“ na zadnom kapote je lakované čiernou (matnou).
K dispozícii je celkom šesť farieb exteriéru, vrátane nových možností lakovania Pale Blue Metallic a Purple Sky Metallic. Tie sú na jeden rok vyhradené výhradne pre Porsche Taycan Turbo GT. Rozsiahly program Paint to Sample od Porsche Exclusive Manufaktur ponúka ďalšie možnosti prispôsobenia. Okrem toho je v spodnej časti dverí a na prednej kapote k dispozícii sada polepov s logom Taycan, a to buď vo farbách Volt Blue alebo Black (mat)/Black (vysoký lesk).
Štandardné plnohodnotné sedadlá a športové prostredie: interiér
Športové prvky Race-Tex sú štandardne dodávané s čiernymi koženými dekórmi. Súčasťou štandardnej výbavy sú aj ľahké škrupinové sedadlá v karbónovej úprave (vysoký lesk). Predné adaptívne športové sedadlá Plus (s elektrickým nastavením v 18 smeroch a pamäťou) je možné objednať ako voliteľnú výbavu a bez príplatku. Na predných opierkach hlavy je vyšité logo Turbo GT. Okrem toho je pod panelom ovládania klimatizácie umiestnený znak s logom. Na prianie je k dispozícii exkluzívna výbava interiéru s kontrastnými tónmi v modrej Volt alebo GT Silver.
Veniec športového volantu GT je potiahnutý čiernym Race-Texom a má rysku neutrálnej polohy. Porsche Taycan Turbo GT je vybavený paketom Sport Chrono z Taycanu Turbo S.
Navrhnuté pre výkon na trati: Taycan Turbo GT s paketom Weissach
Porsche Taycan Turbo GT s paketom Weissach je ešte ostrejší. Vďaka sofistikovanejšej aerodynamike a ľahkej konštrukcii je tento model ešte rozhodnejšie orientovaný na výkon. Porsche Taycan Turbo GT s paketom Weissach zrýchli z nuly na 100 km/h za 2,2 sekundy, vďaka čomu je dvojmiestne vozidlo o desatinu sekundy rýchlejšie ako podobne výkonný Taycan Turbo GT. Jeho maximálna rýchlosť je 305 namiesto 290 km/h.
Medzi ďalšie aerodynamické opatrenia patria prvky deflektorov na spodku karosérie a nový predný difúzor. V zadnej časti je model s paketom Weissach vybavený pevným zadným krídlom v karbónovom prevedení s podperami pripevnenými ku karosérii. Celkový prítlak je tu až 220 kg. Logo paketu Weissach sa nachádza na oboch stranách zadného blatníka. Výhradne na prianie je pruhovaný wrap v modrej, čiernej alebo čiernej (matnej). To ďalej zdôrazňuje motoršportový charakter vozidla. Pruhovaný dizajn je možné kombinovať s čiernou sadou polepov.
Odstránenie všetkého vybavenia, ktoré nie je nutné na jazdu na trati, ubralo ďalších zhruba 70 kg v porovnaní s Taycanom Turbo GT bez paketu Weissach. Namiesto zadných sedadiel je tu na mieru konštruovaný kvalitný odľahčený karbónový obklad s odkladacou priehradkou za škrupinami sedadiel pre vodiča a spolujazdca. Odpadajú aj analógové hodiny z paketu Sport Chrono, ktoré sa bežne nachádzajú na prístrojovej doske, rovnako ako koberčeky a čalúnenie batožinového priestoru. Je tu aj menej izolačného materiálu.
Porsche Taycan Turbo GT s paketom Weissach má dvierka nabíjacieho portu len na strane spolujazdca, ktoré sa namiesto elektricky ovládajú ručne. Hmotnosť šetrí aj špeciálne zvukovo a tepelne izolačné sklo a Sound Package Plus. Ten sa zaobíde bez zadných reproduktorov a nahrádza systém BOSE® Surround Sound.
Interiérový paket GT s prvkami Race-Tex v čiernej farbe je súčasťou štandardnej výbavy. Na strane spolujazdca je odznak s logom paketu Weissach. Pre Porsche Taycan Turbo GT s paketom Weissach sú k dispozícii aj pakety interiéru vo farbách Volt Blue a GT Silver. Kontrastné prešívanie v príslušnej farbe završuje škálu funkcií.
Ceny Porsche Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s paketom Weissach začínajú v Česku na 6 164 103 Kč vrátane DPH, čo je v prepočte 244 tisíc eur.
Zdroj: Porsche Newsroom