Prvý dotyk s novým BMW radu 1 a X3 v rakúskych horách
Len nedávno som mal možnosť vďaka BMW Slovensko, ako jeden z prvých možnosť vyskúšať úplne nové BMW radu 1 a novú X3-ku na kľukatých cestách pomedzi rakúske hory. Celý trip bol spojením zážitku za volantom s technickým pozadím výroby a vývoju najnovších modelov z dielne mníchovskej značky. V skratke sa vám teda pokúsim zhrnúť, čo sme za dva programom nabité dni stihli.
1. Deň – BMW X3 a BMW 1
Plný očakávaní sme dorazili do nenápadne vyzerajúcej haly neďaleko Mníchova, kde už bok po boku stáli všetky generácie modelovej rady X3. Až keď človek vidí každú generáciu v bezprostrednej blízkosti, tak si uvedomí, aké doslova skoky sú medzi jednotlivými generáciami. Samozrejme sa všetko točilo primárne okolo horúcej novinky, ktorá prináša štyri rôzne motorizácie. Základ ponuky tvorí dvojlitrový diesel s výkonom 197 koní, dostupný je aj dvojlitrový benzín s výkonom 208 koní, no a aktuálny vrchol ponuky zastrešuje verzia M50 prinášajúca trojlitrový radový šesťvalec s výkonom takmer 400 konských síl. Štandardom pre všetky verzie je pohon oboch náprav xDrive.
Pozornosť neobišla ani úplne novú jednotku, ktorej obľúbenosť podčiarkujú až 3 milióny predaných kusov od roku 2004. Najnovšia generácia bude dostupná v troch variantoch výzoru. Okrem základného modelu si môžte priplatiť za verziu M Sport a M Sport Pro. Rad 1 prichádza so štyrmi variantmi pohonu, kde základ tvorí benzínový trojvalec s výkonom 122 koní, stred ponuky zastupuje benzínový štvorvalec s výkonom 218 koní a vrchol ponuky patrí verzii M135 s benzínovým štvorvalcom a výkonom 300 koní. Dve základne motorizácie sú dostupné len s pohonom predných kolies. Vrcholná verzia samozrejme ponúkne systém xDrive.
To bola teória, no teraz nás čakala tá zábavnejšia časť. Každý si vybral auto, ktoré ho zaujalo najviac a mohli sme sa vybrať smerom k Rakúsku, kde BMW vyrába práve pre novú jednotku agregáty. Osobne som bol zvedavý na 170 koňový trojvalec. Sadám preto do verzie 120 a pripájam sa na nemeckú diaľnicu, kde po chvíľke svieti na mňa ikonická prečiarknutá tabuľa. Volím režim Sport, premávka je vcelku malá a tak mám možnosť vytlačiť z takmer základnej jednotky 226 km/h. Auto je prekvapivo stabilné, neregistrujem ani výrazný aerodynamický hluk, no najviac ma prekvapuje spotreba. Pri diaľničnej jazde v Nemecku som sa dostal na 7,5 litra na 100 kilometrov, čo naozaj na daný štýl jazdy nie je zlé.
Po krátkom teleporte Nemeckom parkujem pred fabrikou v Štajersku. Na moje prekvapenie nám nikto neberie foťáky a ani neprelepuje telefóny. Po krátkej ukážke výroby motorov do novej jednotky, kde linka vyprodukuje za 8 hodín až 600 motorov sa presúvame do malej dielne označenej ako V8. Môžem povedať, že názov neklamal a po otvorení dverí sme mali možnosť vidieť na vlastné oči výrobu legendárneho 4.4 litrového osemvalcu z divízie M, ktorý je takmer celý poskladaný ručne. Len na porovnanie, tu vyrobia za 8 hodín len 10 motorov, čo vysvetľuje cenu M-kových BMW s V8.
Po chvíľke rozplývania nad V8-ičkami sa presúvame do haly obkolesenej maskovanými prototypmi. Najnovšie vývojové stredisko je zamerané na testy podvozku, dojazdu elektromobilov, odolnosti spaľovacích motorov a akustické prejavy interiéru. Osobne ma zaujal simulátor, na ktorý sa uchytí celé auto a dokáže simulovať jazdu napríklad aj na Nürburgringu. Takto dokážu vývojári v rôznych fázach vývoja skúšať podvozok a dojazd v takmer totožných podmienkach povrchu ako v realite, čo šetrí čas aj náklady.
Zaujímavá bola taktiež aj akustická komora, kde sú analyzované nežiadúce zvuky interiéru počas vývoja tak, aby v sériovej výrobe boli odstránené v čo najväčšej miere.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test BMW X5 xDrive50e
2. Deň – BMW X3 M50 so šesťvalcom
Veľmi skoré, chladné a upršané ráno mi mihnutím oka zlepšuje studený štart novej X3 M50, ktorá našťastie nešla po vzore konkurentov a stále si zachovala radový šesťvalec s prekvapivo pekným zvukovým prejavom na dnešnú dobu. Do navigácie zadávam Mníchov, no s nenápadnou medzi zastávkou v kopcoch, ktorá síce natiahla cestu o ďalšie tri hodiny, no bezpochyby pridala na radosti z jazdy. Prvý dotyk v tomto prípade trval len cca 5 hodín a tak volím rovno režim Sport, aby sa X3 M50 ukázala naplno. Úzke a kľukaté cesty už po pár kilometroch naznačujú, že X3-ka vie slušne zamaskovať hmotnosť a jej takmer dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravy v rýchlych zákrutách naozaj cítiť.
Náklony karosérie sú minimálne a smerová stabilita aj napriek úplnému lejaku absolútne neutrpela. Pozitívne vnímam aj neutrálnu charakteristiku podvozku, no keď sa začnete s X3-kou viac hrať, odmení vás decentými a veľmi čitateľnými powerslajdmi. Po asi stovke kilometrov na okreskách sa pripájam opäť na nemecký autobahn. Po pár neobmedzených úsekoch schádzam v Mníchove s priemernou spotrebou 9 litrov na 100 kilometrov, čo hovorí samé za seba a podčiarkuje fakt, že do malých SUV šesťvalce stále patria.
Za takýto relatívne krátky čas, som síce nestihol jednotlivé autá navnímať do hĺbky, no môžem za seba povedať, že spoza volantu je BMW stále verné svojim koreňom a aj v základných modeloch si dokážete užiť radosť z jazdy. A pre viac zaujímavých tripov nás nezabudnite sledovať či už na Instagrame @podlahanews, alebo na našich súkromných účtoch @podlahar a @samkoza, kde vám čas od času prinášame rôzne tipy na tripy 😉
➡️ NEPREHLIADNITE: BMW M4 Competition M xDrive – športové kabrio so 4 sedadlami