BMW X5 xDrive50e – lepší ako nafťák?
BMW X5 xDrive50e je jedným z najnovších prírastkov do rodiny plug-in hybridov, ktoré sa snažia skĺbiť to najlepšie z oboch svetov – efektivitu elektrického pohonu s tradičnou silou spaľovacieho motora. Ale je tento hybrid schopný nahradiť naftovú verziu, ktorá bola dlhé roky kráľom segmentu veľkých SUV? V tomto článku sa pozrieme na to, či dokáže xDrive50e prekonať očakávania a ponúknuť niečo viac ako jeho naftový predchodca, alebo či stále ostáva otázkou, ktorá pohonná jednotka je skutočne lepšia pre váš každodenný život a dlhé cesty.
Mohutná karoséria
Mohutná karoséria a výrazný dizajn dominujú vzhľadu vozidla. Predná maska je podsvietená, čo dodáva autu moderný a prémiový nádych. Facelift priniesol ostrý „žraločí“ pohľad, ktorý zdôrazňuje jeho dynamický charakter a tvorí nový svetelný podpis. Vysoký posed a vynikajúci výhľad na okolie prispievajú k pocitu bezpečia za volantom. Modrá farba Atlantis Blue z programu Individual krásne zvýrazňuje línie karosérie, zatiaľ čo červené brzdové strmene vizuálne signalizujú, že aj napriek robustným rozmerom má vozidlo športový výkon. Veľké kolesá s rozmermi 275/35 R22 vpredu a 315/30 R22 vzadu podčiarkujú jeho silný vzhľad. Praktickou vychytávkou je automatické odomykanie, pričom sa vozidlo pri priblížení samostatne odomkne a pri vzdialení automaticky zamkne bez potreby priloženia prstu ku kľučke dverí.
Pocit bezpečia a luxus
Interiér vozidla vyžaruje pocit bezpečia a luxusu, pričom jazda pôsobí ako v luxusnom tanku – mohutne a robustne. Kvalitné sedadlá a prístrojová doska obšitá kožou dodávajú kabíne prémiový nádych, zatiaľ čo stropnica potiahnutá alcantarou zvyšuje útulnosť. Audio systém Bowers & Wilkins prináša čistý, priestorový zvuk, ktorý vás vtiahne do zážitku, akoby ste sedeli v koncertnej sále, a navyše ponúka efektné podsvietenie. Nad lacnejším variantom Harman Kardon audio systémom by som ani neuvažoval.
V interiéri nič nevŕzga, všetko je precízne spracované. Okná sa otvárajú a zatvárajú pomalšie, čo je moja jediná výčitka. Tým pádom je potrebné na rampách s lístkom skôr otvárať okná ako ste zvyknutí. Taktiež mi príde infotainment trochu preplnený rôznymi ikonkami a za mňa je neprehľadný, no graficky pekne spracovaný. Po tomto ohľade má Mercedes-Benz ich MBUX systém s jednou štruktúrou menu navrch. Naopak skutočným a jedinečným highlightom je panoramatická strecha s podsvietením, ktorá dotvára celkový dojem luxusu počas jazdy v noci.
Hybridný pohon
BMW X5 xDrive50e je benzínový plug-in hybrid, ktorý kombinuje výkon 489 koní a krútiaci moment 700 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 4,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h.
Kombinovaná spotreba podľa WLTP je 1,2 l na 100 km, avšak pri vybitej batérii stúpne na 10,5 l na 100 km. Dojazd na čisto elektrický pohon sa pohybuje medzi 87 a 102 km, pričom reálny dojazd bez akéhokoľvek obmedzovania a predklimatizácie okolo 80 km. Maximálna rýchlosť v elektrickom režime je obmedzená na 140 km/h, čo je uplne bežné a postačujúce. Nabíjanie s výkonom 7,4 kW trvá približne 4 hodiny a 30 minút, čo je výrazne pomalšie v porovnaní s konkurenciou ako Mercedes-Benz GLE, ktorý ponúka rýchlonabíjanie s výkonom 60 kW, no na druhú stranu je kombinovaný iba so 4-valcom. Takže X5 50e budete zrejme nabíjať cez noc v garáži alebo počas dňa v práci.
Jazdný komfort zvyšuje adaptívna rekuperácia, ktorá umožňuje automatické dobrzďovanie, bez potreby použitia brzdového pedálu. Pri rozjazde elektromotor citeľne pomáha, kým sa spaľovací motor dostane do otáčok, čo umožňuje veľmi rýchly štart, napríklad z červenej na semafore. Pekná súhra technológii, ktorá dáva zmysel.
➡️ NEPREHLIADNITE: BMW X5 M Competition – rodinná a priestranná raketa popiera fyzikálne zákony a toto veľké SUV má parametre superšportu
Plug-in hybrid lepší ako nafťák?
Plug-in hybrid ponúka výhody dvoch svetov: v meste ho môžete využívať ako elektromobil, no na dlhé cesty máte stále k dispozícii spaľovací motor. Tichá prevádzka elektrického pohonu a okamžitá odozva na akcelerátor patria medzi hlavné výhody hybridného systému. Okrem toho podnikateľov poteší správa, že plug-in hybridy je možné odpisovať po dobu 2 rokov podobne ako čisté elektromobily, čo je daňovo výhodnejšie ako klasický hybrid (4 roky). Každý rok je možné odpísať rovnakú sumu, teda polovicu alebo štvrtinu ceny auta. Nevýhodou je však potreba pravidelného nabíjania a manipulácia s nabíjacím káblom, čo pridáva ďalšiu starosť. Okrem toho je vozidlo o 200 kg ťažšie a hybrid má kvôli batérií menší batožinový priestor o 150 l.
Osobne by som sa rozhodol pre model X5 xDrive30d, ktorý je o 11 000 € lacnejší (86 210 €) ako hybridný 50e. X5 30d je podľa mňa stále veľmi dynamický s výkonom 298 koní, krútiacim momentom 670 Nm a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy. Naftový motor s mild hybridnou technológiou je mimoriadne efektívny, s kombinovanou spotrebou 7,1-8,2 l podľa normy WLTP a ideálny pre SUV vďaka vysokému krútiacemu momentu už v stredných otáčkach a plynulému chodu.
Podvozok a jazda
Vzduchový podvozok je súčasťou štandardnej výbavy a je primárne navrhnutý pre komfortnú jazdu. Dokonca aj v režime šport, na 22-palcových nízkoprofilových pneumatikách, si BMW X5 zachováva vysokú úroveň pohodlia. Podvozok má plavný charakter a na môj vkus je možno až príliš mäkký, no aj napriek výraznejším náklonom v zákrutách zostáva vozidlo stabilné. Osobne by som uprednostnil adaptívny M podvozok Professional s redukciou náklonov, ktorý však nie je dostupný pre hybridnú verziu. To je ďalší dôvod, prečo by som volil radšej model so spaľovacím motorom.
Hybridná verzia tiež nemôže byť vybavená M Sport diferenciálom, ktorý variabilne rozdeľuje hnaciu silu medzi ľavým a pravým zadným kolesom, čím zlepšuje trakciu a stabilitu pri akcelerácii zo zákruty, rýchlej jazde na zákrutách alebo na rôznych povrchoch. Je teda zrejmé, že hybridný variant X5 je orientovaný predovšetkým na komfortnú jazdu a dynamické zrýchlenie v priamke.
Odporúčam priplatiť si za integrálne aktívne riadenie, ktoré zlepšuje ovládateľnosť vozidla. Pri nízkych rýchlostiach natáča zadné kolesá opačne než predné, čo zlepšuje manévrovacie schopnosti pri odbočovaní a parkovaní zmenšením priemeru otáčania. Pri rýchlostiach nad 60 až 80 km/h sa zadné kolesá natáčajú v rovnakom smere ako predné, čím sa zvyšuje stabilita a komfort jazdy.
➡️ NEPREHLIADNITE: BMW 740d xDrive [G70] – už len krôčik k Rolls-Royce
Záver
Hybridný variant je ideálnou voľbou pre tých, ktorí preferujú elektrický pohon, ale nechcú byť závislí na nabíjaní, najmä pri dlhších cestách. Reálny dojazd na úrovni viac ako 80 kilometrov postačí na väčšinu každodenných jázd, a domáce nabíjanie v garáži je stále lacnejšie než jazda na tradičné pohonné hmoty. Je však potrebné počítať s vyššou obstarávacou cenou +11 000 €, ktorá sa vykompenzuje až po príliš dlhom období. Ak obľubujete tichú jazdu s okamžitou odozvou elektro-pohonu, tak X5 50e je pre vás tá správna voľba.
Technická špecifikácia
X5 50e | X5 30d | GLE 400e | |
Palivo | Benzín/Plug-in | Nafta | Benzín/Plug-in |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2998/6 | 2993/6 | 1999/4 |
Výkon motora (kW/k) | 360/489 | 219/298 | 280/381 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 700 | 670 | 650 |
Prevodovka | Automatická 8 st. | Automatická 8 st. | Automatická 9-st. |
Spotreba podľa WLTP pri vybitej batérii | 10,5-9,1 | 8,2-7,1 | 10,3-8,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2495 | 2 295 | 2 645 |
Objem batožinového priestoru (L) | 500 | 650 | 490 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 233 | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,8 | 6,1 | 6,1 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 97 110/138 540 | 86 210/ | 97 800/ |
Foto: Samuel Zaťko