Range Rover Velar D300 AWD MHEV – je britský aristokrat lepší ako Nemec?
Range Rover Velar, stredne veľké SUV, vďaka podmanivému dizajnu mnohonásobne zvíťazil a získal rôzne ocenenia ako napr. World Car Design of the Year (svetový dizajn roka). Za dizajnom stojí šikovný Slovák Peter Chovanec a štýlové SUV môžeme veľkostne zaradiť medzi modely Sport a Evoque. Čím sa odlišuje od nemeckej konkurencie a prečo by ste mali nad ním pouvažovať?
Dizajnový skvost – Range Rover Velar
Svojím elegantným a aerodynamickým dizajnom púta pozornosť už na prvý pohľad. Čisté línie a dokonale tvarované povrchy dodávajú vozidlu špičkový vzhľad, ktorý vyniká na cestách. Z Range Rover Velar vyžaruje vznešenosť, nadhľad, priam až aristokracia. Na športovosti a dravosti pridávajú úzke svetlomety a dizajnové elementy na prednej kapote v podobe slepých prieduchov.
Vysúvateľné kľučky dverí pomáhajú k lepšiemu obtekaniu vzduchu o dotvárajú uhladený dizajn aj pri pohľade z boku. Na 21″ 5-lúčové disky v matnej tmavosivej farbe som sa nevedel vynadívať, majú športový, no stále elegantný dizajn. Čerešničkou na torte je dvojité lakovanie. Stĺpiky a strecha v čiernej farbe opticky zvýrazňujú športovú siluetu Range Rover Velar. Osobne si ma získal svojím špecifickým imidžom a vyžaroval z neho pokoj a výnimočnosť.
Facelift priniesol novú prednú masku vrátane dizajnu predných svetlometov. Náš testovací kúsok mal základné Full LED svetlomety, ktoré majú síce dobrý dosvit, ale chýba im matrix funkcia tieňovania oprotiidúcich vozidiel. V automatickom režime sa diaľkové svetlá automaticky vypnú a aktivujú, ak nemáte žiadne auto oproti. Podľa môjho názoru sa spúšťali oneskorene, ale predpokladám, že sa to mohlo týkať konkrétneho kúsku a je to iba vec správneho nastavenia.
Jednoznačne odporúčam priplatiť si za Pixel LED svetlomety s novou technológiou, ktorá je ešte vyspelejšia ako matrixové svetlomety. Dokážu naraz tieňovať viacero objektov s vysokou precíznosťou.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia Mercedes-Benz GLC kupé 220d 4MATIC
Interiér navodzuje pokoj a komfort je na prvom mieste
Interiér Velaru je zladený s jeho vonkajším vzhľadom. Uhľadené plochy a precízne spracovanie sú prítomné všade. Kabína je priestranná s dostatkom miesta pre všetkých cestujúcich aj batožinu a sedadlá sú pohodlné. Ku komfortnému charakteru vozidla odporúčam priplatiť si za ventilované/chladené sedadlá, vďaka ktorým sa v lete nemusíte potiť a výrazne zvyšujú komfort na dlhých cestách. Oproti ostatným stredne veľkým SUV napr. MB GLC je Velar o 8 cm dlhší a 7 cm šírší. Veľkostne by som Range Rover Velar zaradil medzi GLC a GLE.
Najväčším a príjemným prekvapením boli pre mňa poctivé pochrómované matné pádla za volantom aj napriek tomu, že ide o úsporný naftový variant. Takéto poriadne pádla nemajú ani niektoré najšportovejšie modely iných prémiových značiek. Dekory na stredovej konzole v matnom vyhotovení zabraňujú mastným odtlačkom a považujem ich za lepšie riešenie ako vyhotovenie v populárnom klavírnom čiernom laku, ktorý je náchylný na škrabance a zamastenie.
Virtual kokpit, ako aj veľký stredový displej infotaimentu si zaslúžia pochvalu za vysoké rozlíšenie a vizuálne pekné grafické rozhranie a farby. Ide o zemité a jemné farby, ktoré navodzujú pokoj a komfort pre cestujúcich. Prepojenie s Apple CarPlay alebo Android Auto funguje bez pomoci kábla. Osobne by som si priplatil za audio systém Meridian™ 3D Surround alebo Signature s 3D zvukom a funkciou Meridian Cabin Correction. Táto technológia odstraňuje nežiaduce rušenie šumom. Základná Meridian audio sústava v našom testovacom kúsku hrala plechovo a ani po rôznych nastaveniach nehrali tak, akoby sa patrilo na prémiové vozidlo.
Čelné sklo je vyhrievané pomocou staršej technológie – vykurovacími drôtmi, ktoré zľahka narúšajú viditeľnosť. Nemecká konkurencia používa vo viacvrstvovom čelnom skle tenkú vodivú vrstvu striebra, ktorá sa prechodom elektrického prúdu začne zohrievať a je prakticky neviditeľná.
Taktiež odporúčam priplatiť si za balíček Comfort pack, ktorý obsahuje nastaviteľné interiérové osvetlenie. Ambientné osvetlenie je skôr skromnejšie, osvetlené sú najmä dvere a oblasť nôh. To môže niektorím zákazníkom chýbať, najmä, ak sú zvyknutí na interiér Mercedes-Benz, v ktorých je ambientné osvetlenie naopak až príliš výrazné. Celkovo je Range Rover Velar dobre poskladané vozidlo, nepočul som žiadne vŕzganie či pukanie plastov a je zameraný na minimalistický dizajn.
➡️ NEPREHLIADNITE: Mercedes-Benz GLC 300 de – plug-in hybrid, ktorý má zmysel
D300 – naftový radový 6-valec je za mňa jasná voľba
Range Rover Velar ponúka širokú škálu motorových variantov, vrátane benzínových, dieselových a plug-in hybridných možností. Náš kúsok mal osadený naftový, radový a prepĺňaný 6-valec s výkonom 300 koní a 650 Nm. Na hmotnosť a charakter vozidla mi tento motor najviac pasuje. Je dostatočne dynamický, zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, ale zároveň s ním viete jazdiť za 8 litrov na 100 km. Príjemne ma prekvapila odozva na plyn. Tá je o čo si živšia ak ju porovnám napr. s naftovým Touaregom. K efektívnosti pohonu pomáha mild-hybridná technológia a motor je zpriahnutý s 8-stupňovou ZF prevodovkou, ktorá radí plynule. Motor pochádza z dielne Jaguar Land Rover a ide o pomerne nový motor montovaný od roku 2020.
Adaptívne tlmiče poskytovali slušný komfort a v dynamickom režime pri vypnutej stabilizácii ma príjemne prekvapil neutrálny a pod plným plynom niekedy jemne pretáčavý charakter vozidla. Podvozok bol dobre čitateľný, cítil som stabilitu a bezpečie. Osobne by som sa rozhodol pre Velar so vzduchovým podvozkom, ktorý sa mi viac hodí ku kľudnému charakteru vozidla a dokáže perfektne zvládať nerovnosti. Ten je možný priobjednať až od vyššej verzie HSE a ten kto raz jazdil na vzduchovom podvozku sa len ťažko vráti k tomu konvenčnému. Brodivosť na úrovni 580 mm a rôzne terénne režimy napovedajú o tom, že Velar zvládne aj náročnejšie offroadové podmienky.
Záver, konkurenti a technická špecifikácia
Range Rover Velar zaujme elegantným dizajnom, komfortom a vynikajúcim úsporným 6-valcom s príjemnou reakciou na plyn. Vyžaruje auru kľudu, nadhľadu a cítite sa v ňom oddýchnutý. Pre tých, ktorí hľadajú spojenie medzi komfortom, priestrannosťou a krásou, je Range Rover Velar jednoznačnou voľbou.
Range Rover Velar D300 | BMW X3 30d | MB GLC 450d | |
Palivo | nafta MHEV | nafta MHEV | nafta MHEV |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2998/6 | 2993/6 | 2989/6 |
Výkon motora (kW/k) | 221/300 | 210/286 | 270/367 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 650 | 650 | 750 |
Prevodovka | Automatická 8 st. | Automatická 8 st. | Automatická 9 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,3/ 8 | 7/ | 6,4/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 124 | 2 010 | 2 005 |
Objem batožinového priestoru (L) | 552 | 550 | 620 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 245 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,5 | 5,7 | 4,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 87 173/93 802 | 64 760/ | 82 824/ |