ROZHOVOR: Róbert a jeho HMMWV
High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV) je označenie vozidla, ktoré americká armáda potrebovala do svojej výzbroje počas 80-tych rokov. Chceli vozidlo ktoré bude rýchle a obratné v teréne aj na ceste, má vysokú nosnosť a zvládne aj nepriamy útok.
Nebol to Hummer. Ešte nie. Štátneho tendra sa vtedy zúčastnili desiatky firiem s rôznymi prototypmi. Vozidlo ktoré túto súťaž nakoniec vyhralo dostalo do vienka aj pôvodné označenie HMMWV, ktoré sa lepšie vyslovuje ako „Humvee“.
Nie je to H1
Aby bolo jasné, označenie Hummer H1 dostala až civilná verzia vozidla (díky Terminátor). To čo vidíš na fotkách je armádny HMMWV z r. 1985, ktorému vdýchol život Róbert.
Róbert je nadšenec, ktorého baví história a vŕtanie sa v starých dokumentáciách až kým nepostaví parádu ako je tento Humvee. Navyše bol ochotný drať si ústa aby sme ti mohli poskytnúť nasledujúci rozhovor:
Ako si prišiel no to, že chceš Humvee? Bol to sen alebo skôr náhoda?
Skôr náhoda. Baví ma história a druhá svetová vojna. Preto som najprv začal šetriť na Jeep Willys. Druhou svetovou sa však zaoberá veľa ľudí, a možno aj preto som sa začal sústrediť viac na studenú vojnu. Takto nejak som sa dostal k tomu, že som začal rozmýšľať o Humveeku.
Ako dlho ho už máš?
Teraz v júni to budú 3 roky čo som s ním prišiel z Holandska a odvtedy mu venujem väčšinu voľného času.
V akom bol stave keď si ho zohnal?
No vyzeral trocha inak… Bol zelený, nemal strechu ani dvere a bol len 2-miestny podľa špecifikácie M998. Motoricky bol síce pojazdný, ale niečo tam nezdravo klepalo. Každopádne bol dostatočne pojazdný na to aby to zvládol do Bratislavy po vlastných.
To je celkom odvážne, aká bola cesta?
V pohode. Z Holandska sme išli 1200 km a auto pri tom zhltlo 3 nádrže. Treba však dodať, že z nádrže tiekla nafta na 2 miestach. Celé sme to nakoniec dali asi za 14 hodín bez väčších problémov.
Ako sa išlo bez dverí a strechy?
Aj kvôli prihláseniu na Slovensko sa musel trochu upraviť ešte pred prevozom, takže cestu sme absolvovali so strechou a dverami. Auto strašne kúrilo a o akustickom komforte nemôže byť reč. Boli sme celkom „ohučaní“.
Hummer je známy „úspornou prevádzkou“, čo povedala spotreba s 2 dierami v nádrži?
Nie je to až také pažravé ako by sa mohlo zdať. To auto je stavané tak, aby vedelo jazdiť v ťažkom teréne cca 5 dní bez tankovania. S dierami v nádrži si vypýtal tak 20 l nafty, ale teraz jazdí za 15 l. Nádrž samotná má objem 95 l. Navyše to má hliníkový rám takže hmotnosť je len cca 2,7 t.
Čo Humvee a diaľnica?
Asi netreba hovoriť, že auto nie je stvorené pre diaľnicu. Už vtedy malo obuté terénne gumy, takže pri 130 km/h to bolo relatívne hlučné. Najlepšie sa cíti v piesku. Ten jazdíme aj na akciách a nemá tam konkurenciu.
130km/h? To sa mi nechce veriť.
Tachometer je síce len do 100km/h a ručička sa chudina pekne triasla ďaleko mimo ciferník, ale áno nejako sme dali aj 130km/h.
Spomínal si akcie, kde s ním jazdíš po piesku. Dávaš mu občas „za uši“ v teréne?
To nie, v teréne ho nechcem trápiť. Chodím s ním na výstavy a vzhľadom na to, že sa o túto tematiku zaoberám ako historik a nie ako off-roaďák, tak sa auto snažím dávať do čo najlepšieho stavu. Má už má veľa za sebou, a ešte ma čaká veľa úprav aby som ho dostal do takého stavu ako by som si naozaj predstavoval.
Čo znamená, že má toho „veľa za sebou“?
Je to ročník 1985. Navyše sme na karosérií, našli logo pavúka (vo videu hore) vďaka ktorému som sa dopátral že slúžil v USA na vojenskej výcvikovej základni. Vraj nejaký Tarantula Team. O služobných autách sa hovorí, že sú to najlepšie off-roady a v tomto prípade je to naozaj. Nečakám že by ho šetrili.
Takže momentálny „camo“ lak nie je náhoda?
Vôbec nie. Predošlý majiteľ auto nastriekal na zeleno. My sme však pri reštaurácií zistili, že pod zelenou vrstvou bola piesková a pod pieskovou bola kamufláž rovnaká s tou terajšou. Pôvodne som chcel dať identické RAL čísla, no pôvodné RAL sú evidované ako vojenské farby a teda neprístupné na civilné použitie. Použili sme teda čísla o 1 viac alebo menej, ale laik to nemá ako spoznať.
Aký je tam RAL?
To ti nepoviem. Stálo ma veľa času a úsilia získať túto informáciu. Je to také know-how, ktoré som ochotný prezradiť niekomu kto bude mať seriózny záujem o podobný Humvee.
Takže ak niekto bude chcieť Humvee, pomôžeš mu?
Bolo by fajn keby bolo takýchto áut na Slovensku viac. Ak sa niekto vydá touto cestou, rád mu poradím.
Na aute vidím veľa detailov. Tuším, že ho renovuješ naozaj zodpovedne.
Presne. Tým že to bol originál vojak, tak tam snáď nebol diel na ktorom by nebolo treba pracovať. A stále sú tam ešte diely, ktoré čakajú na robotu, či už karosárske alebo na motore. Momentálne nás napríklad čakajú nápravy. Treba sa tam pasovať naozaj so všetkým, ale nie je tam nič, čo by bolo nemožné spraviť.
Ako je to s dielmi? Dajú sa zohnať?
Niektoré náhradné diely sú nedostupné a všetko sa strašidelne ťažko zháňa. A ak sa niečo zoženie, tak bojujeme s tým, že sa diel nesmie vyvážať, lebo auto je stále zaradené do Americkej armády a je na to uvalené embargo.
Čo sa týka motora, tak ten sa voľakedy používal vo vojenskom Cheverolete a je identický. Má označenie buď K5 alebo K10 a tie súčiastky sa dajú ľahko doviezť.
Veci ako „šnorchel“, ktoré robia auto bojaschopné, je zakázane dovážať. V Čechách sú našťastie ľudia, ktorí majú licencie. To sa však potom odrazí aj na cene.
Keď už sme pri súčiastkách… Prezraď čo máš pod kapotou.
Je to hladký V8 dízel s objemom 6,5 l a výkonom asi 150 koní. Točivý moment neviem presne, bude to medzi 550 až 650 Nm. Výkon sa zdá malý, no je to jednoduchý motor a má iba 3-stupňovú prevodovku.
Pôvodne mal objem 6,2 l, na tej vojenskej základni ho však prevŕtali. Nebolo to ale dobre urobené. Tie diely ktoré tam boli neboli vhodné a časom to začalo klepať. Navyše, aby to nebolo také jednoduché, sme to zistili až počas reštaurácie a niečo sme museli dokonca preobjednávať. Mimochodom tie 6,5 l sa potom neskôr robili aj s turbom a 4-st. automatom.
Ešte posledná otázka: Prečo nemáš vo vojenskom aute vysielačku?
(smiech) Vysielačku tam chcem dať. Viem presne kde zohnať takú čo by sa sem krásne hodila… Ale s takou funkčnou vysielačkou sa dá zažiť kopec zábavy, takže je to zakázané…
Záver
Róbert je „blázon“ v najlepšom zmysle slova. Naložil si neľahkú úlohu a podľa výsledku sa s ňou popasoval veľmi dobre. Chcem sa poďakovať jemu aj jeho priateľke Janke, že nám pomohli s týmto krátkym rozhovorom boli ochotní venovať nám svoj čas.
P.S. ak sa chceš voziť jak Arnold Schwarzenegger, pridaj sa do klubu. Stačí ti len Humvee.
https://www.instagram.com/humveeclub_slovakia/